2013-06-12, 17:31
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Men det är ju din subjektiva bedömning, du tycker väl inte att din åsikt är mer värd än någon annans, eller?
Detta blir för övrigt väldigt OT, så du får också stå ut med att jag menar att du är troende.
Inte sett i det evolutionära bredvinkelperspektivet inte, att "tycka" i det sammanhang du inflikade dvs nazism, implicerar ordet tycka till en annan konnotaion, tycke är inte längre tyckt där den bemantlade nazismen är på banan, att då tycka att nazismen är en vansinnig ideologi övergår till verifierat faktum, så det finns linvistiska hänsynstagande om man säger. Tycke & smak har, som alla fraser,som språkregler alltid lärt, sina undantag.

Om vi fortsätter på det nazistsadistiska vurmandet, så kan man inte heller säga att bdsm går under tycke och smak, hitlers anhang "tyckte det" man frågar du das volk.. som inbegreps.. kommer annan information om tyckande resp. objektivitet. Visserligen kan somliga ha läderhud men det är som sagt undantagen med annan slags kassako. Men du var retoriiktramsig va..

Han som satt i Niece och tyckte hitler var trevlig.. han fick inte tycka det DÄR, så jag har nog fel, man får ju tycka vad man vill och också säga eller gälsa som man vill.. det är enl dig subjektiv rättighet?
Citera
2013-06-12, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Inte sett i det evolutionära bredvinkelperspektivet inte, att "tycka" i det sammanhang du inflikade dvs nazism, implicerar ordet tycka till en annan konnotaion, tycke är inte längre tyckt där den bemantlade nazismen är på banan, att då tycka att nazismen är en vansinnig ideologi övergår till verifierat faktum, så det finns linvistiska hänsynstagande om man säger. Tycke & smak har, som alla fraser,som språkregler alltid lärt, sina undantag.

Om vi fortsätter på det nazistsadistiska vurmandet, så kan man inte heller säga att bdsm går under tycke och smak, hitlers anhang "tyckte det" man frågar du das volk.. som inbegreps.. kommer annan information om tyckande resp. objektivitet. Visserligen kan somliga ha läderhud men det är som sagt undantagen med annan slags kassako. Men du var retoriiktramsig va..

Han som satt i Niece och tyckte hitler var trevlig.. han fick inte tycka det DÄR, så jag har nog fel, man får ju tycka vad man vill och också säga eller gälsa som man vill.. det är enl dig subjektiv rättighet?
Jag begriper inget av vad du skriver...vi kan väl enas om att vara oense?
Citera
2013-06-12, 17:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag begriper inget av vad du skriver...vi kan väl enas om att vara oense?
Nope, det finns något som uttrycks som "tycke och smak", du menade att om man uttrycker följnde : nazism är en vansinnig ideologi, då säger du att det är subjektivt i princip antagande och kan inte stå som objektivt uttalande eller påstående.

Men du diskuterar i tråden sa du för en stund sedan, vad gör du med närvaron nu då.. saknar du argument?
Citera
2013-06-12, 17:58
Bannlyst
Citat:
Nope, det finns något som uttrycks som "tycke och smak", du menade att om man uttrycker följnde : nazism är en vansinnig ideologi, då säger du att det är subjektivt i princip antagande och kan inte stå som objektivt uttalande eller påstående.

Men du diskuterar i tråden sa du för en stund sedan, vad gör du med närvaron nu då.. saknar du argument?
Så är det ja. Det är subjektivt och kan inte stå som objektivt ifall man inte tror på en slags platonisk moral.
Citera
2013-06-12, 18:04
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Så är det ja. Det är subjektivt och kan inte stå som objektivt ifall man inte tror på en slags platonisk moral.
OM man inte.... du menar alltså att uttrycket : nazism är en vansinnig ideologi, vara av platonisk karaktär och vara villkorat?

Platonisk har väl med imaginär-artad uppfattning att göra? Får fräscha upp de gamla kunskaperna, men t.ex platonisk kärlek, betyder låtsaskärlek, man inbillar sig eller drömmer om att uppnå en nivå av kärlek, eller nivå av nazism.. men kommer aldrig åt det..

Ska kolla. Jag anser ändå att du har omkullkastad verklighetsuppfattning, tror inte du behärskar begreppen subjektiv/objektiv.. som du vet, är detta jag säger inget som står i svensk lagbok, ta fasta på det du, mens du kan. Du har ändå fel pecka lille, att uttrycka "jag ser nazism som en vansinnig dvs totalt felaktig ideologi" : det är idag snarare "norm". Ändå inte.. ändå.
Citera
2013-06-12, 18:07
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Om du frågade dom tyska topparna så tyckte dom nog inte som du. Har du mer rätt än dom?

Nej, förmodligen inte med tanke på att våra åsikter är precis lika subjektiva. Jag anser bara att min subjektiva åsikt är bättre. Rätt fungerar inte riktigt här. Jag förespråkar rationalitet, förnuft.
Citera
2013-06-12, 18:18
Medlem
koffskis avatar
Citat:
För att inte spåra ur i en massa långa meningslösa inlägg så menar jag helt enkelt att om man tror att det existerar ont och gott, då är man troende.

Varför? Det är ju inte mer än att det gör ont att slå sig, därför är det något negativt och på grund av min empati kan jag dra slutsatsen att det gör ont för andra. Slår jag dem så gör jag något ont mot dem och då är det större risk att de gör samma sak mot mig. Samma sak gäller så klart att vara snäll mot någon. Det är upp till mig att göra detta eller inte och om man ser detta evolutionärt sett så kan detta mycket väl förklaras då det i princip alltid är fördelaktigt att samarbeta i i grupp. Därav har vi utvecklat empati och en viss vilja att göra andra väl.

Gör detta en troende? Nej, gott och ont måste inte innebära något universellt som alla anser vara samma sak och det är det bevisligen inte då innebörden av gott och ont varierar ganska kraftigt jorden över. Därav kan man väl dra slutsatsen att ont/gott-begreppet är kulturellt och subjektivt. Därmed ser jag inte hur det är en tro.
Citera
2013-06-12, 18:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men det är ju din subjektiva bedömning, du tycker väl inte att din åsikt är mer värd än någon annans, eller?
Detta blir för övrigt väldigt OT, så du får också stå ut med att jag menar att du är troende.
Värd? Varför skulle åsikter ha ett värde? Alla får tycka vad de vill, jag får tycka att andras åsikter är idioti och de får tycka samma om mina. Det är bara åsikter och värderingar. Ska man säga att någon åsikt är "rätt" så blir det majoritetsbeslut som gäller.
Och nej, jag är inte troende.
Citera
2013-06-12, 18:24
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Värd? Varför skulle åsikter ha ett värde? Alla får tycka vad de vill, jag får tycka att andras åsikter är idioti och de får tycka samma om mina. Det är bara åsikter och värderingar. Ska man säga att någon åsikt är "rätt" så blir det majoritetsbeslut som gäller.
Och nej, jag är inte troende.
Du får inte uttryckligen tycka vad du vill bara för att du vill tycka, isf får du tänka tyckandet, men inte tycka att allt tyckande går under "tyckande". För det gör det inte - prinsen av, nä kanske af.. wales eller var fan han kommer ifrån, fick inte tycka den heller, han åkte omedelbums till auschwitz.. för att begrunda vad folket hade för tyckande om tyckandet.
Citera
2013-06-12, 18:24
Medlem
koffskis avatar
Citat:

Ja, varför skulle man inte kunna stanna där: Det är min subjektiva bedömning och den är inte värd ett piss men det är dessa riktlinjer jag kommer handla efter. Jag följer den för att jag tror att den leder till ett bättre liv för min och andras del. Med bra menar jag att folk känner lycka och med lite lidande.
Citera
2013-06-12, 18:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du får inte uttryckligen tycka vad du vill bara för att du vill tycka, isf får du tänka tyckandet, men inte tycka att allt tyckande går under "tyckande". För det gör det inte - prinsen av, nä kanske af.. wales eller var fan han kommer ifrån, fick inte tycka den heller, han åkte omedelbums till auschwitz.. för att begrunda vad folket hade för tyckande om tyckandet.
Jo jag får tycka vad jag vill och säga det också eftersom jag bor i ett land med yttande- och åsiktsfrihet.
Citera
2013-06-12, 18:39
Bannlyst
Som sagt, här är skräckexemplet på hur fel det kan gå när man ska försöka definiera vad som är rätt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Utilitarianism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in