2013-06-12, 13:45
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Här måste jag lägga mig i lite. Om man inte tror att det finns rätt eller fel, hur kan man då motivera ett avståndstagande från nazismen?

Vem har påstått att det inte finns rätt eller fel?
Citera
2013-06-12, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
I och med att du uppenbarligen anser att en ickeobjektiv moral har brister i sin förmåga att skilja mellan rätt och fel så undrar jag helt enkelt om en moral som av sin förespråkare anses vara objektiv på något sätt skulle vara en bättre grundpelare för att skilja på rätt och fel. Anledningen till att jag frågar är för att du ägnar väldigt många inlägg åt kritik kring ickeobjektiv moral.
Va? Det är väl tvärtom?
Citera
2013-06-12, 13:49
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=kunskap1|43865845]
Citat:
Att inte frågesätta betyder att man följer blint det man tror på, så enkelt är det.

Och som den okunskapens efterföljare du är, så förstår du inte ens när var eller hur man med strikt disciplin helt enkelt har att lyda din riktigt befriade hönshjärna. money talks, hade du inte mutat dig fram skulle du behöva sätta dig och gå igenom grundskolan, sedan gymnasiet innan du fått öppna din jävla käft, du verkar ha absolut noll koll på vilken diskussion du ger dig in i, evolution och dna-forskning har föga med varandra att göra, det är mil efter mil mellan de två "tillämpningarna" : vetenskapsteori och reell forskning och i sin tur det tredje, tillämpning har miiiil av mil av steg emellan sig din fullständigt förvirrade apa.

Går du in och diskuterar evolutionsteorin, så lägger du ner insinuationer utefter din feta nos och visar att du ens förstått skillnaden mellan psykisk inbillning och absoluta kriterier vad gäller t.ex biologi, din jävla apa.
Gud är beviset på den obalans och inbillnig männskor måste ta till då gud är en jävla missbrukad snyftvarieabel som ger att de som går ner på knäna och ber, kan tänkas bli överdimensionerat felbehandlade, din satans ko, variabel finns på gudsspråket i sjuttioelf túsen variationer, din jävla fuskare, det är ju faktiskt du som är fuskaren här, INTE EN TEORI HAR DU LYCKATS LÄGGA UPP, VILKEN KAN SÄGAS BÄRA DEN S.K GUDSHYPIOTESEN, GUD--- ANVÄNDER MAN NÄR MAN TROR, INTE I VETENSKAP, DIN SATANS TOMHJÄRNA.

Citat:
Vad hade hänt om man valt bäcköring som mall istället för människans? Rent sannolikhetsmässigt skulle man få några match. Inte så konstigt när man flera miljarder långa baspar. Hur vill du tolka resultatet: att bäcköring har neandertalare DNA i sig?
Du ska nog hålla dig i att drilla sfi-barn.

Citat:

Ser att du blir upprörd. Det kan jag förstå när man håller sig fast vid en tro som man inte vill släppa och inte tillåter någon kritisera den. Det tycker jag är arrogans. Du får gärna kritisera min tro hur mycket du vill utan att jag skulle bli upprörd. Det kallar jag för ödmjukhet.
Du ser ingenting för du kan inte ens tolka vanligt språk.

Citat:

Påstår INTE att allt forskning är fusk, visst finns det forskning som stämmer. Menar bara att man inte ska exkludera evolutionsforskning från fusk.
Tvärtom, du har i sikte att höja trons värde och vill ha in det för att bromsa livsnödvändiga processer. Sedan tycker du att du "greppat evolutionsteorin" utifrån att ägna dig åt att sitta och surfa på smalspårade marginaler, dutti du var då, ja nu vet du ju nästan allt om livet va och vet preciiiis att "dom" har fel och du har elelr vill ha rätt... genom att ha greppat hela teorin, med guds hjälp
Citera
2013-06-12, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Vem har påstått att det inte finns rätt eller fel?
Om det finns rätt och fel, så måste det ju finnas något subjektivt i det. Folk som helt förkastar någon större mening med livet, och menar att vi inte har någon själ, brukar tycka att rätt och fel eller ont och gott inte existerar.
Citera
2013-06-12, 13:53
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Om det finns rätt och fel, så måste det ju finnas något subjektivt i det. Folk som helt förkastar någon större mening med livet, och menar att vi inte har någon själ, brukar tycka att rätt och fel eller ont och gott inte existerar.
Folk brukar... wow vilket underlag...
Citera
2013-06-12, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Folk brukar... wow vilket underlag...
Jag har inget underlag för detta, jag bara diskuterar.
Citera
2013-06-12, 13:57
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Om det finns rätt och fel, så måste det ju finnas något subjektivt i det.

Va! Rätt och fel är så vitt jag har förstått det, aldrig subjektivt.

Citat:
Folk som helt förkastar någon större mening med livet, och menar att vi inte har någon själ, brukar tycka att rätt och fel eller ont och gott inte existerar.

Jasså. Vilka då. Kan du nämna någon grupp...
Citera
2013-06-12, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Va! Rätt och fel är så vitt jag har förstått det, aldrig subjektivt.

Jasså. Vilka då. Kan du nämna någon grupp...
Hela 70-talsvänstern tyckte att ont och gott bara var mänskliga konstruktioner.
Citera
2013-06-12, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Instämmer. Jag kan inte förstå hur en allgod, allsmäktig Gud skulle kunna tillåta en medioker värld.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om 'godhet' definieras som det som passar 'guds' syfte bäst.

Citat:
För att knyta an till topic: Evolutionen och dess enkelhet är ett praktexempel på Guds godhet, givet att vi har ovanstående resonemang i åtanke.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är du ironisk?

Citat:
Är inte evolution en ganska simpel princip? Om så är fallet förstår jag inte varför det skulle vara "ironiskt" att dra en sådan slutsats, givet tidigare nämnda premisser.

Det 'ironiska' liggar i att ta premiss-antagandet om 'gud's kvaliteter som underlag.
Citera
2013-06-12, 14:02
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Hela 70-talsvänstern tyckte att ont och gott bara var mänskliga konstruktioner.

Nja, det är nog en grov överdrift, men hur som...är inte mänskliga konstruktioner mer än subjektiva; t.ex intersubjektiva.
Citera
Bannlyst
För att inte spåra ur i en massa långa meningslösa inlägg så menar jag helt enkelt att om man tror att det existerar ont och gott, då är man troende.
Citera
Medlem
Citat:

Någon större mening med livet? Meningen med livet är enligt mig att man skall leva, och större än så kan det väl knappast bli? Men jag förmodar att det inte är gott nog åt dig, utan jag måste kanske skicka iväg en trevare åt det metafysiska hållet för att bli "stor" nog och först då kunna skilja gott från ont?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in