2013-06-12, 14:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Är det någon skillnad på en allgod Gud och en demiurg utifrån det mänskliga perspektivet?

Ett jädrans stort kommunikations-problem som skillnad.
Citera
2013-06-12, 14:25
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det 'ironiska' liggar i att ta premiss-antagandet om 'gud's kvaliteter som underlag.
Det kan jag hålla med om. Jag ville bara demonstrera att det är möjligt att argumentera för i princip vad som helst. Det är roligare än att konstatera: "Nej, evolutionsteorin gör inga sådana anspråk".
Citera
2013-06-12, 14:26
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Jepp

Varför då?
Citera
2013-06-12, 14:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ju tämligen självklart: Om man tror, då tror man.

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuvu
Så enkelt allt blir när jag förklarar det

Plattityder brukar vara enkla.
Citera
2013-06-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Anta för argumentens skull att våldta en hundvalp med ett våffeljärn anses vara en god handling i nån kultur. Varför skulle ''våra'' riktlinjer vara måttstock på vad som är rätt och fel. Det är nog så jag uppfatta det.

Hundvalpen är nog helt på det klara med vad som är rätt eller fel, det finns å andra sidan människor som tycker det är fel att slå ihjäl en mygga, jag ser däremot varje död mygga som en liten seger på vägen mot ett myggfritt Sverige!
Rätt och fel kan variera från människa och människa samt mellan kulturer, fast det finns dock som sagt ett gäng riktlinjer som verkar vara någorlunda universella. Och man behöver verkligen inte tro på någon Gud eller övernaturligt för att kunna göra skillnad på goda samt onda handlingar.

Jag har en svag känsla av att vi är på väg att gå ruskigt OT, eller kan du återknyta detta till evolutionsteorin?
Citera
2013-06-12, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Varför då?
Som någon skrev, detta blir för mycket OT. Du får stå ut med att jag tycker så
Citera
2013-06-12, 14:43
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Som någon skrev, detta blir för mycket OT. Du får stå ut med att jag tycker så

Ok. Vi möts kanske i en lämpligare tråd
Citera
2013-06-12, 15:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Här måste jag lägga mig i lite. Om man inte tror att det finns rätt eller fel, hur kan man då motivera ett avståndstagande från nazismen?

Hur? Så här: Jag tycker nazismen är en vansinnig ideologi.
Citera
2013-06-12, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur? Så här: Jag tycker nazismen är en vansinnig ideologi.
Men det är ju din subjektiva bedömning, du tycker väl inte att din åsikt är mer värd än någon annans, eller?
Detta blir för övrigt väldigt OT, så du får också stå ut med att jag menar att du är troende.
Citera
2013-06-12, 17:14
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Precis, det är inte många. Men visst, det finns några ateister som envisas med att gott och ont bara är samhällskonstruktioner.
Är inte politik konstruerande och spekulerande i både individuella (kommunalnivå) liksom kollektiva (bynivå, ortnivå nej.. kommunalnivå? nationellt också när det vill sig och regionalt skandinaviskt, nej nordiskt?) angelägenheter?

Vad är det berömda uttrycket svågerpolitik? Utan intressen för samhälleliga, konstruktioner i lag och lagföring, paragrafdjungeln ryttare? Varför paragrafer... ?

Och varför de frekventa ändringarna.. ? Vad är ens konstruktion för ord..
Citera
2013-06-12, 17:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag har inget underlag för detta, jag bara diskuterar.
Nä men.
Citera
2013-06-12, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Är inte politik konstruerande och spekulerande i både individuella (kommunalnivå) liksom kollektiva (bynivå, ortnivå nej.. kommunalnivå? nationellt också när det vill sig och regionalt skandinaviskt, nej nordiskt?) angelägenheter?

Vad är det berömda uttrycket svågerpolitik? Utan intressen för samhälleliga, konstruktioner i lag och lagföring, paragrafdjungeln ryttare? Varför paragrafer... ?

Och varför de frekventa ändringarna.. ? Vad är ens konstruktion för ord..
Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in