Citat:
Ursprungligen postat av
Bartolo
Vad är det för skillnad mellan träbitar och en människokropp när det gäller att elda med? Är inte en människokropp brännbar?
En människokropp har en helt annan kemisk och anatomisk sammansättning än ett vedträ. Det senare består till största delen av mer eller mindre homogen cellulosa, som brinner bra. Människokroppen däremot har en helt annan struktur och består inte av sådana lättantändliga kolhydrater utan av andra ämnen, och besitter (förutom ett avsevärt högre vatteninnehåll än veden) bland annat en proteinstruktur som är särskilt svårförbränd. (Vill du själv greja litet på måfå med detta kan du ju experimentera med ett stycke ved respektive, säg, en vanlig biff (visserligen inte människa, men dock kött). Du lär finna det åtskilligt svårare att sätta eld på den senare. Använder du bara vanliga tändstickor eller liknande vågar jag nog kalla det omöjligt.)
På 1930-talet lär man ha räknat med att det gick åt sisådär 20-30 kg koks (med ett totalt teoretiskt energiinnehåll någonstans i ordningen 550-900 MJ) för kremering av en människokropp i en
redan uppvärmd ugn. Det finns alltså ingenting uppenbart i den åberopade Topf-ugnens konstruktion som skulle tillåta att man kapar denna siffra med en storleksordning. (Och förstås långt mindre underlag ändå för att föreställa sig en naturlagsfientlig ugn som bränner helt utan tillsats av bränsle.)
Som sagt, just detta att Van Pelt har helt fel om bränsleåtgången motbevisar förstås absolut inte att man faktiskt brände kroppar i krematorierna i bland annat Birkenau. Det gjorde man bevisligen -- annars hade det ju knappast behövts någon ugn där till att börja med. Allt jag vill ha sagt om den saken är att Van Pelt (och de vittnesmål han lutar sig mot) inte är trovärdiga i denna fråga. Möjligen kunde man (som Sköll, och tydligen också Germar Rudolf, gör) göra antaganden om vad bränsleåtgången betyder i fråga om antalet kremerade; själv vet jag dock i dagsläget inte hur den reella totalkonsumtionen av koks i Auschwitz såg ut, så det kan inte jag uttala mig om.
Och skall jag nu här tillägga något övrigt så blir det den allmänna observationen att i den bästa av världar skulle jag önska att tonen i debatten här i tråden blev litet mer sansad och välartad på båda sidor. Det
går att framföra argument utan att ständigt uttala sig nedsättande om meddebattörers påstådda motiv, intelligens med mera.