2013-06-12, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vad jag förstår så var Mps fördelade i två bilar. Den ena bilen stannade till vid ödehuset av lite oklara skäl, troligtvis av ren intuition , medan den andra bilen där KJ satt inte stannade vid huset. Det var iaf när de var på väg hem efter det egentliga söket som den förstnämnda bilen stannade till vid ödehuset.

Ok, och enligt tidningsartiklarna "var de ute och rekognoserade nya områden att eventuellt göra skallgångar i".

Vad hade hänt om den andra bilen stannat, det hade varit spännande att få reda på hur KJ reagerat om det varit hans bil som stannat vid huset.
Citera
2013-06-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Är det samma person som berättade att MGM ska ha sagt "ska döda henne" som den som hävdar att ödehuset var tomt tre dagar innan fyndet gjorde?

Vet du den exakta tidpunkten för när vittnet besökte ödehuset? Var det den 17 maj, eller annat datum, samt när på dygnet?

Har vittnet hört av sig till polisen och berättat om besöket i ödehuset?

Det är två personer: Dagens källa, en landsman till BO, samt ett vittne till "icke-fynden", enl uppgift 3 dagar innan,kan närmare undersöka exakt tidpunkt. Vittnet är väl förhört av myndigheten och ej belagd med yppandeförbud.
Citera
2013-06-12, 15:15
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det första stycket tror jag inte på. Om KJ skulle ha uttalat ett konkret hot mot VB skulle hon knappast ha umgåtts med honom. Hon har ju tidigare polisanmält människor som hon känt sig hotade av. Jag har ytterst svårt att tro att hon skulle åka hem till en person hon är rädd för.

Att det dyker upp nya vittnen som påstår olika saker och framförallt häpnadsväckande sådana som i detta fall (andra stycket) är det otroligt om det inte har framkommit tidigare, media älskar sånt här!

VB och KJ kan ha haft en klassisk misshandelsrelation. Jag frågade i ett tidigt skede om VBs studieresultat. Hon ska ha misslyckats med studierna, hon tog inte de poäng hon skulle. Som jag konstaterade tidigare dolde VB för sin mor att hon skulle till KJ genom att kalla honom för "kompis". Kan ni se om hon nämner personer vid namn i statusuppdateringar, är KJ undantaget som är anonym?

Hon berättade inte heller för sin mor vem hon skulle till, och jag tror att modern trodde att de inte umgicks. Jag tror mycket väl att KJ kan ha hotat henne, seriöst hotat, inte på skämt. Jag tror att VBs mess där hon beskrivs som irriterad och upprörd kan visa på att hon i själva verket är livrädd, men inte vågar skriva det. Kanske var messen nödrop, men uppfattades inte som det? Vid halvsju skickade hon ut många mess, kanske var hon väldigt stressad då och KJ övervakade henne? Svårt att få till ett SOS då?
Citera
2013-06-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangera
Det är två personer: Dagens källa, en landsman till BO, samt ett vittne till "icke-fynden", enl uppgift 3 dagar innan,kan närmare undersöka exakt tidpunkt. Vittnet är väl förhört av myndigheten och ej belagd med yppandeförbud.

Klart det inte blir yppandeförbud för att man bara ser ett tomt hus. Det försvårar inte utredningen att sådan information kommer fram, utan hjälper snarare polisen på vägen och gör att de kanske kan sålla bort tips om att KJ var där den 5:e maj.
Citera
2013-06-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du borde väl begripa att de visste att VB var hos exet och att han var den sista som såg henne samtidigt som MPS anmälde till polisen den 10:e att han uppträtt märkligt i samband med sökningarna.

MPS är inga idioter.

Ja det begriper jag att de visste, dvs att VB varit hos KJ men därifrån till att veta att han var misstänkt som gärningsman är något helt annat.

Jag skulle dessutom vilja ha källa på att MSP skulle ha "anmält" till polisen att han uppträtt märkligt. Vilket brott anmälde de honom för? Det är ju inte något lagbrott som kan beivras att vara "märklig". Eller du kanske menar att de talat med polisen och nämnt att de tyckt KJ agerat lite märkligt vid sökningarna. Vilket för övrigt helt tillbakavisas av andra i söket som inte alls tyckte han var märklig, bara lite tyst, men det var även många andra i söket och får väl anses normalt med ganke på stundens allvar.
Citera
2013-06-12, 15:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ok, och enligt tidningsartiklarna "var de ute och rekognoserade nya områden att eventuellt göra skallgångar i".

Vad hade hänt om den andra bilen stannat, det hade varit spännande att få reda på hur KJ reagerat om det varit hans bil som stannat vid huset.

Jag vill inte att detta ska bli en sk trådsanning, men pm:aren som skickade har haft mer rätt än fel om jag säger så. Är det så att ödehuset har varit tomt bara några timmar innan, en eller par dagar så är det antingen ren slump att KJ eller någon eller några burit in benen in i huset just då, eller att de berodde på något speciellt. Dessutom var det antagligen brådis av någon anledning eftersom vissa delar blev kvar i gropen och fönsterluckan inte stängdes igen.

Hade luckan bara varit ordentligt stängd så hade kanske inte några kroppsdelar varit funna i nuläget.
Citera
2013-06-12, 15:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Jag tror på dina kommentarer. Kan du försöka ta reda på vad VBs tidigare polisanmälningar handlat om, som polisen nu mörkar?

Visste VBs mor om att hon umgicks med KJ? Hur lång var deras relation officiellt? Några veckor 2010, sedan i lönndom?

Jag tror absolut att VBs mor är sjuk av sorg, som du säger. Ofattbart att behöva vakna till varje ny dag med en insikt som slår undan allt. Den som gått igenom svår sorg vet att man först vaknar, sedan kommer INSIKTEN. "Normala" dödsfall är jobbiga en tid, men det är en del av livet, tyvärr. Det här... jag vet inte hur VBs mor ska orka leva vidare. Man önskar att alla som vet något träder fram och lossar bladet från tungan och/eller att GM erkänner allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Ja det begriper jag att de visste, dvs att VB varit hos KJ men därifrån till att veta att han var misstänkt som gärningsman är något helt annat.

Jag skulle dessutom vilja ha källa på att MSP skulle ha "anmält" till polisen att han uppträtt märkligt. Vilket brott anmälde de honom för? Det är ju inte något lagbrott som kan beivras att vara "märklig". Eller du kanske menar att de talat med polisen och nämnt att de tyckt KJ agerat lite märkligt vid sökningarna. Vilket för övrigt helt tillbakavisas av andra i söket som inte alls tyckte han var märklig, bara lite tyst, men det var även många andra i söket och får väl anses normalt med ganke på stundens allvar.

Precis så. Sen ryktas också polis/poliser gått med i skallgångar, givetvis i civila kläder.
Citera
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Är det samma person som berättade att MGM ska ha sagt "ska döda henne" som den som hävdar att ödehuset var tomt tre dagar innan fyndet gjorde?

Vet du den exakta tidpunkten för när vittnet besökte ödehuset? Var det den 17 maj, eller annat datum, samt när på dygnet?

Har vittnet hört av sig till polisen och berättat om besöket i ödehuset?
Citat:

Tack för svar. Ja, det vore intressant att veta mer om den exakta tidpunkten för vittnes iakttagelser av ett tomt ödehus.

Och sen vill vi ju veta mer om detta när FUP:en kommer eller om brottsrubriceringen kommer att utvidgas redan innan FUP:en är klar (med t ex tillägg av griftesfridsbrott).

Har GM (eller annan?) alltså flyttat kroppen långt efter mordet, och i så fall av vilket syfte?
Citera
2013-06-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag vill inte att detta ska bli en sk trådsanning, men pm:aren som skickade har haft mer rätt än fel om jag säger så. Är det så att ödehuset har varit tomt bara några timmar innan, en eller par dagar så är det antingen ren slump att KJ eller någon eller några burit in benen in i huset just då, eller att de berodde på något speciellt. Dessutom var det antagligen brådis av någon anledning eftersom vissa delar blev kvar i gropen och fönsterluckan inte stängdes igen.

Hade luckan bara varit ordentligt stängd så hade kanske inte några kroppsdelar varit funna i nuläget.

Hade luckorna varit stängda och igenbommade, så tror jag knappast att MPS brutit sig in. Dock hade det varit spännande med en reaktion från misstänkt om den gruppen stannat vid huset istället för de som gjorde det. Om det nu var så vill säga.
Citera
2013-06-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
VB och KJ kan ha haft en klassisk misshandelsrelation. Jag frågade i ett tidigt skede om VBs studieresultat. Hon ska ha misslyckats med studierna, hon tog inte de poäng hon skulle. Som jag konstaterade tidigare dolde VB för sin mor att hon skulle till KJ genom att kalla honom för "kompis". Kan ni se om hon nämner personer vid namn i statusuppdateringar, är KJ undantaget som är anonym?

Hon berättade inte heller för sin mor vem hon skulle till, och jag tror att modern trodde att de inte umgicks. Jag tror mycket väl att KJ kan ha hotat henne, seriöst hotat, inte på skämt. Jag tror att VBs mess där hon beskrivs som irriterad och upprörd kan visa på att hon i själva verket är livrädd, men inte vågar skriva det. Kanske var messen nödrop, men uppfattades inte som det? Vid halvsju skickade hon ut många mess, kanske var hon väldigt stressad då och KJ övervakade henne? Svårt att få till ett SOS då?

Jag tror mycket väl på att VB ville hålla det mer eller mindre hemligt om att hon skulle plugga hemma hos KJ. Orsakerna kan vara många men att VB skulle vilja besöka KJ alldeles ensam trots att han tidigare skulle ha hotat, misshandlat eller utnyttjat henne tror jag inte på. Hon åkte hem till honom för att hon ville det allt annat är BS.
Citera
2013-06-12, 15:27
Medlem
highfives avatar
Citat:
Tack för svar. Ja, det vore intressant att veta mer om den exakta tidpunkten för vittnes iakttagelser av ett tomt ödehus.

Och sen vill vi ju veta mer om detta när FUP:en kommer eller om brottsrubriceringen kommer att utvidgas redan innan FUP:en är klar (med t ex tillägg av griftesfridsbrott).

Har GM (eller annan?) alltså flyttat kroppen långt efter mordet, och i så fall av vilket syfte?

Hade de fått in kroppsdelarna i huset och satt tillbaka luckan och låst med ett hänglås så hade nog inte kroppen hittats förrän det var dags att riva huset. Kanske först 2015 eller så.

Att det från början blev gropen har nog att göra med att gm/gm:arna ville bli av med kroppen så snabbt som möjligt. Därför parkerade man efter vägen ovanför ödehuset och drog in kroppen till denna grop Fp2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in