2013-06-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Pm som man får lite då och då får man väl ta för vad de är. Likaväl som att MPS skulle söka vid Bodträsket och så plötsligt bar det i väg till område ovanför Svartbyträsket. Har nu MPS full koll på allt och alla så bör de även kunna skilja på sjöarna tycker man.

Den ena varianten är väl att MPS inte dömmer ut någon i förväg och med tanke på att KJ hade stor erfarenhet av området (vilket bevisligen inte MPS hade) så kanske han fick visa dem området.

Den andra varianten var att polisen ville att han skulle vara med för att observera hans reaktioner. Hade man nu span på honom så är det troligt att en av MPSarna i själva verket var en polisman inte bara vid detta sök, utan vid alla sök som KJ var med på.

För ingen från MPS eller polis anade att det fanns något i området eller i huset, annat än att ett par tips från allmänheten pekade åt detta håll.

Ok, fullt möjligt, det ryktas ju en del om att det varit med polis vid sök där KJ gått så, det är inte alls omöjligt, men varför avvek han innan de for till ödehuset? Eller hjälpte han de bara med kartan?
Citera
2013-06-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Vet du varför "hen" väljer att skicka pm till just dig i stället för att lägga ut infon i tråden?
Tror du "hen" kan vara inblandad?
La du ut infon här när du fick den?
Jag undrar för jag förstår inte dessa pm med intressant info, som skickas till andra medlemmar?

Kan förstå PM-biten då jag själv övervägde att PM:a när jag fick info om "icke-fynden" i huset. Det är enklare än att själv sätta sig in i användandet av sidan. Troligen kommer "fröet" från samma källa, dvs vittnet till icke-fynden, som inte har fått restriktioner av Polis- eller åklagarmyndigheten överhuvudtaget.
Citera
2013-06-12, 15:00
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag ska göra en korrigering, eftersom jag ställde en fråga till dig angående detta så svarade din uppgiftslämnare mig i PM och denna sa att ett par dagar var fel, det besöket skulle ha gjorts vid ödehuset mellan den 8:e och den 13:e, alltså cirka en vecka innan fyndet.

Då tittade de in i huset och kunde inte se några kroppsdelar. Syftet att de var vid ödehuset var för att leta efter VB.

Detta motsäger dock inte att huset var tomt även den 17:e.

Nä, precis. Pm:aren korrigerade sina uppgifter och skrev även detta till mig. Det jag tycker är mest intressant är om det varit tomt strax innan den 20/5 för då blir det lättare att försöka lägga en pusselbit till i detta pussel.

Gissar även att du har pm som säger att KJ varit med den 20:e. Något du vill kommentera?
Citera
2013-06-12, 15:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att åklagarna inte säger allt de vet till media är självklart. Men att de skulle gå ut med gravt felaktiga uppgifter om dödstillfälle är en helt annan sak. Och hur detta på något sätt skulle hjälpa spaningsarbetet är också rätt svårförståeligt. Jag kan inte minnas att jag någonsin har varit med om att en förundersökningsledning gått ut och desinformerat om innehållet i ett rättsmedicinskt utlåtande, långt mindre på ett så här flagrant sätt.

Däremot är ju arbetshypotesen att förundersökningsledningen ljuger som en häst travar om allting fullkomligt underbar för alla de tråddeltagare som älskar att bajsa ur sig "teorier" om fallet med liten eller obefintlig verklighetsförankring. Om polisen ljuger kan ju precis allting vara sant. Det kanske inte ens är Vatchareeya som är hittad egentligen. Hon kanske är kidnappad av en stor svensk-finsk sexslavring, och det hittade liket är på en helt annan kidnappad tjej som försvann för flera år sen, och polisen ljuger om alltihop för att invagga sexslavringen i säkerhet innan de slår till. Låte inte det smaskigt och häftigt?

Jag tror snarare att det är tråden som står i deep shit om vi inte åtminstone avfärdar de skräphypoteser som uttryckligen och ovedersägligen motsägs av förundersökningsledningen.

Om du har någon egen teori om hur mordet på Vatchareeya gick till samt motivet till detta och som du menar håller vatten så för all del, genera dig inte utan posta, ok.
Citera
2013-06-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Lyssna på åklagaren i länken under, några svar från säker källa:

http://www.expressen.se/nyheter/sa-mordades-vatchareeya-1/

Det här med nio hugg men bara två djupare varav minst ett dödande får mig att tro att VB blev bunden och torterad med samma vapen som sedan dödade henne. Skulle inte förvåna mig om hon även blivit skändad efter döden. Våldtäkt vet vi ingenting om men är en del av min teori - ett lustmord. Jag tror att det bara blir värre eftersom bilden av händelseförloppet blir tydligare.

FUL bör vara ganska klara med hur allting gått till när VB försvann och senare hittades nära Boden. Jag tror att de försöker att hitta bevis och därmed försöka binda KJ till dådet.
De borde dock försöka att rikta ögonen mot vissa dömda våldsverkare i kommunen för där finns det fler att ta in på förhör.
Citera
2013-06-12, 15:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Hur blir det nu på fredag den 14/6? Måste FUL redovisa nya bevis för en vidare häktning av KJ eller räcker det bara att flytta fram åtalet pga att de fortfarande väntar på svar från SKL?

Finns det någon möjlighet att KJ släpps fri i väntan på bevissvaren? Är det planerat med ny presskonferens? Undrar om sommarstugan är avspärrad fortfarande? Vet att KJ's lägenhet är det, men är osäker på stugan. Man tycker att teknikerna vore klara med stugan, det har ju gått ett tag trots allt. Kanske har de skickat prover till SKL och avvaktar till de fått svar.

Ingen från polisen läcker med uppgifter vilket kanske ger en indikation på att det inte finns någonting att läcka - inget nytt har framkommit mao.

Har aldrig hört talas om att en mordmisstänkt försatts på fri fot för att provsvar drar ut på tiden. Angående omhäktningsgrunder generellt så är det väl så att antingen måste man kunna visa att viktig utredning fortfarande återstår för att hitta och säkra mer bevisning för att komma till en "höjd" på materialet som medger åtal. Eller så anser man sig ha på fötter för åtal redan, men behöver mer tid för att sammanställa och göra i ordning åtalet. I lagtexten (Rättegångsbalken) står bara att häktning får förlängas om tiden är "otillräcklig" för att hinna väcka åtal.

Vid senaste häktning uttalade sig någon expert (glömt vem) om att det absolut inte kommer att bli något åtal väckt till denna häktningsförhandling, utan åklagarna kommer att begära och få uppskov. Om inte något sensationellt som talar i en annan riktning än KJ som gärningman inträffat i utredningen senaste dagarna så tror jag vi kan räkna med en omhäktning till mycket hög sannolikhet. Särskilt om man räknar med att det som minst finns en mängd indiciebevisning mot KJ utöver blodfläcken.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig särskilt om den senaste veckans tystnad från alla håll och kanter (även advokaten) är ett tecken på att man fått KJ att börja prata. Som jag skrivit flera gånger så tyder allt i detta fall på att utredarna själva INTE läcker i detta fall, det är bara när det varit annat folk inblandat i större skala som information verkar ha gått ut till tidningarna. Kan tänka mig att vi i så fall får veta detta efter förhandlingen. Utgår från att det blir någon form av presskonferens, men vet inte mer än du på den punkten.
Citera
2013-06-12, 15:05
Medlem
Citat:
Nä, precis. Pm:aren korrigerade sina uppgifter och skrev även detta till mig. Det jag tycker är mest intressant är om det varit tomt strax innan den 20/5 för då blir det lättare att försöka lägga en pusselbit till i detta pussel.

Gissar även att du har pm som säger att KJ varit med den 20:e. Något du vill kommentera?

Om det nu bekräftas, då återkommer ju frågan, varför var han inte med vid ödehuset om han var där tidigare?
Citera
2013-06-12, 15:06
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ok, fullt möjligt, det ryktas ju en del om att det varit med polis vid sök där KJ gått så, det är inte alls omöjligt, men varför avvek han innan de for till ödehuset? Eller hjälpte han de bara med kartan?

Vad jag förstår så var Mps fördelade i två bilar. Den ena bilen stannade till vid ödehuset av lite oklara skäl, troligtvis av ren intuition , medan den andra bilen där KJ satt inte stannade vid huset. Det var iaf när de var på väg hem efter det egentliga söket som den förstnämnda bilen stannade till vid ödehuset.
Citera
2013-06-12, 15:07
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangera
Ny användare som följer tråden.
Stötte idag på en thailändsk vän till BO:s familj som uppgav att MGM har sagt till BO att han "ska döda henne". BO:s mor är enligt samma källa sjuk av sorg.

Vidare har även jag hört att FP 1 var tom på kroppsdelar 3 dagar före fyndet gjordes, av vittnet själv. Vittnet besökte huset av upptäckarlusta. Vittnet är 100% trovärdigt.

Ytterligare vidare måste jag ifrågasätta "soft-air gun-teorin" då det förefaller mig orimligt att knivmörda en person i en "lek" som går ut på att skjuta. Dock är det såvitt jag vet ej känt om BO har skottskador?

Är det samma person som berättade att MGM ska ha sagt "ska döda henne" som den som hävdar att ödehuset var tomt tre dagar innan fyndet gjorde?

Vet du den exakta tidpunkten för när vittnet besökte ödehuset? Var det den 17 maj, eller annat datum, samt när på dygnet?

Har vittnet hört av sig till polisen och berättat om besöket i ödehuset?
Citera
2013-06-12, 15:09
Medlem
[quote=KSP|43873145]Hur blir det nu på fredag den 14/6? Måste FUL redovisa nya bevis för en vidare häktning av KJ eller räcker det bara att flytta fram åtalet pga att de fortfarande väntar på svar från SKL?

Tror inte FUL/Åkl behöver inkomma med någon direkt ny bevisning men Åkl-sidan måste övertyga TR om att det fortf finns skäl att kvarhålla MT i häkte; att invänta analyssvar brukar vara ett fullgott skäl för TR att besluta om att omhäkta (varje omhäktning gäller i 2 v).
Citera
2013-06-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det första stycket tror jag inte på. Om KJ skulle ha uttalat ett konkret hot mot VB skulle hon knappast ha umgåtts med honom. Hon har ju tidigare polisanmält människor som hon känt sig hotade av. Jag har ytterst svårt att tro att hon skulle åka hem till en person hon är rädd för.

Att det dyker upp nya vittnen som påstår olika saker och framförallt häpnadsväckande sådana som i detta fall (andra stycket) är det otroligt om det inte har framkommit tidigare, media älskar sånt här!

Dagens källa tillhör en äldre generation som jag valde att inte ifrågasätta utan enbart vidarebefordra. Avseende vittnet är vittnet tillfrågat huruvida vittnet vill medverka i media men har av en mängd skäl tackat nej.
Citera
2013-06-12, 15:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Nej, det PM:et har jag inte fått, menar du på MPS sökning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in