Citat:
Ursprungligen postat av
KSP
Hur blir det nu på fredag den 14/6? Måste FUL redovisa nya bevis för en vidare häktning av KJ eller räcker det bara att flytta fram åtalet pga att de fortfarande väntar på svar från SKL?
Finns det någon möjlighet att KJ släpps fri i väntan på bevissvaren? Är det planerat med ny presskonferens? Undrar om sommarstugan är avspärrad fortfarande? Vet att KJ's lägenhet är det, men är osäker på stugan. Man tycker att teknikerna vore klara med stugan, det har ju gått ett tag trots allt. Kanske har de skickat prover till SKL och avvaktar till de fått svar.
Ingen från polisen läcker med uppgifter vilket kanske ger en indikation på att det inte finns någonting att läcka - inget nytt har framkommit mao.
Har aldrig hört talas om att en mordmisstänkt försatts på fri fot för att provsvar drar ut på tiden. Angående omhäktningsgrunder generellt så är det väl så att antingen måste man kunna visa att viktig utredning fortfarande återstår för att hitta och säkra mer bevisning för att komma till en "höjd" på materialet som medger åtal. Eller så anser man sig ha på fötter för åtal redan, men behöver mer tid för att sammanställa och göra i ordning åtalet. I lagtexten (Rättegångsbalken) står bara att häktning får förlängas om tiden är "otillräcklig" för att hinna väcka åtal.
Vid senaste häktning uttalade sig någon expert (glömt vem) om att det absolut inte kommer att bli något åtal väckt till denna häktningsförhandling, utan åklagarna kommer att begära och få uppskov. Om inte något sensationellt som talar i en annan riktning än KJ som gärningman inträffat i utredningen senaste dagarna så tror jag vi kan räkna med en omhäktning till mycket hög sannolikhet. Särskilt om man räknar med att det som minst finns en mängd indiciebevisning mot KJ utöver blodfläcken.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig särskilt om den senaste veckans tystnad från alla håll och kanter (även advokaten) är ett tecken på att man fått KJ att börja prata. Som jag skrivit flera gånger så tyder allt i detta fall på att utredarna själva INTE läcker i detta fall, det är bara när det varit annat folk inblandat i större skala som information verkar ha gått ut till tidningarna. Kan tänka mig att vi i så fall får veta detta efter förhandlingen. Utgår från att det blir någon form av presskonferens, men vet inte mer än du på den punkten.