Citat:
Sicket skitsnack. Den första paragrafen i ditt stycke stämmer inte. Både polisman och framför allt en räddningsledare kan beordra dig att göra saker.
En lagparagraf som de flesta jurister och samhällsmedborgare inte vet om:
Lagen om skydd mot olyckor 6kap
"1 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i räddningstjänst, i den mån hans eller hennes kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det.
Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren."
Så, en räddningsledare (dvs i sthlm nästan alltid RTC eller en brandingenjör som vid tillfälle är först insatsledare och sedan räddningsledare) får beordra vem som helst över ardeton fyllda att hjälpa till. Det här är något en polisman inte får göra.
En lagparagraf som de flesta jurister och samhällsmedborgare inte vet om:
Lagen om skydd mot olyckor 6kap
"1 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i räddningstjänst, i den mån hans eller hennes kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det.
Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren."
Så, en räddningsledare (dvs i sthlm nästan alltid RTC eller en brandingenjör som vid tillfälle är först insatsledare och sedan räddningsledare) får beordra vem som helst över ardeton fyllda att hjälpa till. Det här är något en polisman inte får göra.
Jag skrev "Ingen har rätt att att delegera något man själv inte får göra till någon annan."
Jag kan ge exempel: Ingen har rätt att stjäla från någon annan, det innebär att ingen kan ge någon annan rätten att stjäla. Det är väldigt simpel logik som du kallar skitsnack.
Ja de kan beordra mig till vadsomhelst men jag arbetar bara gratis om jag vill det. Du som verkar vara en paragrafryttare får gärna förklara var i lagboken det är okej att tvinga någon till gratis arbete.
Som jag tidigare nämnde så hade förmodligen Stalins grabbar lagen på sin sida, det är helt irrelevant. Det som spelar roll är var och ens medfödda rättigheter.
Om mina medmänniskor är i fara och en brandman beordrar mig att hjälpa till så hjälper jag givetvis till men inte för att jag måste utan för att jag vill.