Citat:
Vi kan ta FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna om du vill, som Sverige har ratificerat. Läs den deklarationen. Om du vill ge bort eller sälja dina rättigheter så gör det för all del, men hävda inte att jag också måste göra det.
Jag ställde en fråga som jag inte har fått svar på. För om någon hävdar det extraordinära påståendet att jag måste arbeta gratis så förväntar jag mig extraordinär backning.
"Hävdar du att jag inte har rätt att sätta villkoren för arbete som jag utför? Om ja, vilka fakta grundar du det påståendet på?"
Jag kan agera i kapacitet av en människa med alla mina rättigheter intakt och att jag under inga omständigheter kommer förhandla bort dessa. Snart kanske du hävdar att människor inte har associationsrätt. Vi kan återgå till McDonaldsexemplet, om anställd x träffar chef y på stan och y ser att x inte har uniform på sig så kan y säga du har inte uniform det blir avdrag på lönen. X kan givetvis acceptera detta men kan också säga, nej nej jag jobbar inte nu och om du hävdar att jag gör det så visa schemat.
Du hävdar att mina påståenden saknar juridisk relevans men som i exemplet ovan så har y bara befogenhet att straffa x när x agerar som anställd.
Om x tvingas till att lyda y utanför arbetstid så innebär det att x tvingas arbeta gratis. Det torde skada x och bryta mot dennes mänskliga rättigheter.
Ja jag har läst trådstarten. Som sagt så beror det på kapacitet, i fall A måste du lyda men i fall B måste du det inte.
Fortsätt gärna med den nedlåtande tonen, hånar jag mig själv som du säger så trivs jag ypperligt med det.
Jag ställde en fråga som jag inte har fått svar på. För om någon hävdar det extraordinära påståendet att jag måste arbeta gratis så förväntar jag mig extraordinär backning.
"Hävdar du att jag inte har rätt att sätta villkoren för arbete som jag utför? Om ja, vilka fakta grundar du det påståendet på?"
Jag kan agera i kapacitet av en människa med alla mina rättigheter intakt och att jag under inga omständigheter kommer förhandla bort dessa. Snart kanske du hävdar att människor inte har associationsrätt. Vi kan återgå till McDonaldsexemplet, om anställd x träffar chef y på stan och y ser att x inte har uniform på sig så kan y säga du har inte uniform det blir avdrag på lönen. X kan givetvis acceptera detta men kan också säga, nej nej jag jobbar inte nu och om du hävdar att jag gör det så visa schemat.
Du hävdar att mina påståenden saknar juridisk relevans men som i exemplet ovan så har y bara befogenhet att straffa x när x agerar som anställd.
Om x tvingas till att lyda y utanför arbetstid så innebär det att x tvingas arbeta gratis. Det torde skada x och bryta mot dennes mänskliga rättigheter.
Ja jag har läst trådstarten. Som sagt så beror det på kapacitet, i fall A måste du lyda men i fall B måste du det inte.
Fortsätt gärna med den nedlåtande tonen, hånar jag mig själv som du säger så trivs jag ypperligt med det.
Exakt hur tänkte du använda en FN-stadga för att angripa svensk lagstiftning? Förutom det uppenbara problemet att den inte är införlivad i svensk rätt så kan vi ta och peka på art. 29.1 och 29.2. När vi gjort det så konstaterar vi att de inskränkningar som du upplever som naturrättsvidriga har gjorts genom lag, och att de vi diskuterat hittills har syften som stämmer överens med de som anges i art. 29.2. Följaktligen har vi inga problem med FN-stadgan.
Det jag främst hävdar är att det inte är arbete att visa legitimation för polisen, eller att på andra sätt följa de anvisningar polisen kan komma att utfärda i sin tjänsteutövning. Riktiga inskränkningar i din rätt att ställa upp villkor för arbete hittar du exempelvis i konkurrenslagstiftningen, värnpliktslagstiftningen och rättegångsbalken. Vad gäller att utföra arbete på räddningsledarens order så har du redan fått lagstöd för den saken. Om du vill hävda att någon av lagarna inte är tillämplig på dig så är du välkommen att plocka fram en rättskälla av högre dignitet. Tipset är att helt bortse från konventioner som inte införlivats i svensk rätt.
Som människa har du enligt svensk rätt de rättigheter lagstiftningen tillerkänner dig, inga andra. En del av de rättigheterna är ursprungligen metafysiskt grundade (hej EKMR), men du kan inte grunda någon rättighet direkt på ett metafysiskt resonemang i klassisk naturrättsstil.
Din liknelse med McDonalds är felaktig av flera skäl. Till att börja med har parterna där reglerat sina inbördes förhållanden genom ett avtal. Det är inte fallet med lagstiftaren och rättssubjektet (i det här fallet du). Den offentliga maktutövningen vilar inte (juridiskt sett) på ett samhällskontrakt, utan dels på att vara internt legitim (d. v. s. följa de regler det offentliga har satt upp), dels på att ytterst backas upp av våldskapacitet. Att följa tvingande lag är alltså inte någonting du har rätt att välja bort. I fallet med räddningsledaren så kan du läsa om påföljden i LSO 10:3 p. 5. Riktigt varför du drar upp associationsrätten är lite oklart, då staten inte brukar räknas som en association. Kommuner gör det ibland, men pekas då särskilt ut som en "tvångsassociation", då medlemskapet inte är frivilligt. Vidare verkar det väl mer än bara lite märkligt att tillskriva McDonalds ett människorättsbrott, med tanke på att företaget knappast ratificerat några konventioner alls om mänskliga rättigheter.
Eftersom jag har svarat på din fråga (andra stycket, om det var otydligt) så kan du väl svara på de jag ställt?
1. Tror du själv att dina naturrättsresonemang har juridisk betydelse i Sverige?
2. Vilken kapacitet tänkte du agera i för att komma från skyldigheten att lyda enligt LSO 6:1?