2007-08-26, 15:08
Medlem
ormanoffs avatar
Saken har väl dryftats i andra trådar men inte så särskilt ingående, så jag gör ett försök:

Vad jag förstår har man som medborgare ingen skydlighet att samarbeta med polisen. Det är inte straffbart att vägra sätta sig i en polisbil eller att springa ifrån en polisman som kommer fram till en. I samma sekund man vägrar ger man polisen rätt att använda våld för att exempelvis avvisa eller omhänderta en själv, men man riskerar inga rättsliga påföljder.

Hursomhelst diskuterade jag och en polare detta igår, och på hemvägen stötte vi på två poliser på McDonalds. Jag ville få det bekräftat av dem att man faktiskt får fly från polisen och att det inte är straffbart. De hävdade i vilket fall att jo, man måste lyda en polisman utan undantag som medborgare. Enligt vilken stycke i lagen, frågade jag och fick som svar att "det är väl polislagen eller ordningslagen kan jag tänka mig". Har suttit hela morgonen har försökt hitta en sådan text, men det enda som står är egentligen att om du misstänks för ett brott, befinner dig på en plats där brott pågår, utgör del av en sammankomst som stör ordningen dvs bryter mot lagen på ett eller annat sätt, måste du kunna uppvisa legitimation och får finna dig i att bli avvisad eller omhändertagen. Man riskerar annars att dömas för ohörsamhet eller liknande. Men det finns väl ingen lag som säger att du måste lyda order, visa legitimation osv om det inte finns någon anledning till det?

Vidare hävdade jag att polisen hade fel, eftersom att det inte är straffbart för fångar att rymma ifrån fängelse. Om det är tillåtet för den ena att fly, är det väl det för den andra? Polisen hävdar att nej, det är skillnad eftersom att fångar omfattas av kriminalvårdslagen och har andra skyldigheter.

Kan någon reda ut begreppen? Om det faktiskt är brottsligt att inte lyda (dvs varken samarbeta eller göra motstånd), kan någon peka på vilken brottsrubricering det har samt vilken lagtext som gäller?

Och om det är lagligt att springa, även om man misstänks för brott, varför är det så? Varför är inte folk tvungna att lyda polismän? Hur fungerar det i andra länder, har de samma lagstiftning som oss?
Citera
2013-06-11, 18:56
Medlem
Svartskäggs avatar
Det här var ju en intressant fråga. Men varför har ingen svarat?
Citera
2013-06-11, 20:19
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Kan någon reda ut begreppen? Om det faktiskt är brottsligt att inte lyda (dvs varken samarbeta eller göra motstånd), kan någon peka på vilken brottsrubricering det har samt vilken lagtext som gäller?

Och om det är lagligt att springa, även om man misstänks för brott, varför är det så? Varför är inte folk tvungna att lyda polismän? Hur fungerar det i andra länder, har de samma lagstiftning som oss?
Man är inte skyldig att lyda polismän annat än i de situationer du angivit. Det är alltså inte brottsligt att fly från polisen eller att göra passivt motstånd. Man får däremot inte kränga med kroppen eller göra annat motstånd. Detta känner du naturligtvis väl till men jag skriver detta även för andra läsare av tråden.

Så ja, det är inte olagligt att rymma eller vägra att lyda polisen om det gäller vissa situationer. Framför allt är det i princip aldrig olagligt att springa från polisen men i det ögonblick som polismannen får ett tag om den som springer så är allt motstånd efter det att betrakta som straffbart våldsamt motstånd.
Citera
2013-06-11, 20:22
Avslutad
Om polisen tycker jag ser misstänkt ut och ber om leg, har jag rätt att vägra visa mitt leg?
Citera
2013-06-11, 20:35
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Om polisen tycker jag ser misstänkt ut och ber om leg, har jag rätt att vägra visa mitt leg?

Det har du!
Men då kan polisen få en skälig misstanke om att du har något att dölja och sätta dig i häkte tills din identitet fastställts.

De har då även rätt att skyddsvisitera dig. Har du då legget på dig är ju saken snabbt löst ändå.

Så du har inget att sätta emot i den situationen. Vill polisen verkligen veta vem du är så ser den till att ta reda på det. Det finns ingen gräns (vad jag kan minnas) för hur länge du får hållas häktad (anhållen?) för identifikation.
Citera
2013-06-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Det har du!
Men då kan polisen få en skälig misstanke om att du har något att dölja och sätta dig i häkte tills din identitet fastställts.

De har då även rätt att skyddsvisitera dig. Har du då legget på dig är ju saken snabbt löst ändå.

Så du har inget att sätta emot i den situationen. Vill polisen verkligen veta vem du är så ser den till att ta reda på det. Det finns ingen gräns (vad jag kan minnas) för hur länge du får hållas häktad (anhållen?) för identifikation.

JO har kritiserat polisen för detta. Det uppstår inte skälig misstanke för att en person inte vill legitimera sig eller på annat sätt samarbete i en utredning. Misstanke rör endast en eventuellt brottslig gärning.
Citera
2013-06-12, 04:19
Medlem
Ingen har rätt att att delegera något man själv inte får göra till någon annan. Detta innebär att vad som än står i en lagtext så har ingen rätt att skada någon annan.

Grundprinciper, naturlig lag osv gäller i alla lägen. Om du inte har skadat någon eller visar tydliga indikationer på att du kommer skada någon eller förstöra egendom så har ingen någon rätt att skada dig. Från första sekunden en polis stoppar dig så kan du lätt berätta att du vill sköta ditt och att polisen skadar dig om de hindrar dig från detta.

Får du en order så gör du som man gör när man får en order i vanliga livet, man accepterar, nekar eller ger ett motbud. Berätta för polisen vad ditt pris är för uppvisande av legitimation, frihetsberövning osv. Eftersom de flesta inte begriper att mänskliga rättigheter existerar oavsett vad som står i lag så kan ett agerande jag propagerar för sannolikt mötas av motstånd, fysiskt givetvis.

Förklara för polisen att han/hon personligen är ansvarig för sina handlingar och att du kommer att utsöka upprättelse från personen i hans/hennes civila kapacitet då han hon i detta fall inte agerat i kapacitet av tjänsteman. Tjänstemän lyder folket punkt slut. Därför är det viktigt att klargöra vem du är och vilka dina rättigheter är.

Allt handlar om vilken kapacitet du antar. En polis har i princip obegränsad makt över dig om du antar kapaciteten du tränats att anta. Glöm inte vad tjänstemän gör och vilka de ska tjäna.

Snacket på den här tråden känns skev i många fall. Jo Stalin hade säkert lagen på sin sida när folk skickades till straffarbete. Lär er era rättigheter och skaffa lite ryggrad. Kom ihåg, inte rättigheter som finns på papper utan rättigheterna som vi alla föddes med.
Citera
2013-06-12, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeser
Ingen har rätt att att delegera något man själv inte får göra till någon annan. Detta innebär att vad som än står i en lagtext så har ingen rätt att skada någon annan.

Skitsnack, rätt att använda våld ger självklart också rätt att orsaka skada om det så är laglig rätt för polis att använda våld eller enskilds rätt till nödvärn (vilket naturligtvis även en polisman har).
Citat:
Från första sekunden en polis stoppar dig så kan du lätt berätta att du vill sköta ditt och att polisen skadar dig om de hindrar dig från detta.

Vilket man självklart struntar fullständigt i och helt enkelt fortsätter med ingripandet.

Citat:
Berätta för polisen vad ditt pris är för uppvisande av legitimation, frihetsberövning osv.

Vilket kan innebära åtgärden utförs med våld, det är alltså ett otroligt dumt sätt att agera om man vill undvika att polisen använder våld.

Citat:
Förklara för polisen att han/hon personligen är ansvarig för sina handlingar och att du kommer att utsöka upprättelse från personen i hans/hennes civila kapacitet då han hon i detta fall inte agerat i kapacitet av tjänsteman.

Vilket troligtvis kommer att ses som hot mot tjänsteman och istället för att saken ska lösas smidigt beläggs du med handfängelse och får ta en tripp till polisstationen.

Citat:
Tjänstemän lyder folket punkt slut.

Nej, en polis har ingen som helst anledningen att lyda vad en misstänkt person säger utan har att agera utifrån de lagar och regler som gäller.
Citera
2013-06-12, 07:25
Avslutad
Du får inte fly eller liknande, det kallas våldsamt motstånd och kan leda till fängelse i värsta fall. Även passivt motstånd är våldsamt motstånd. Brottsrubriceringen är lite missvisande.
Senast redigerad av priz 2013-06-12 kl. 07:31.
Citera
2013-06-12, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du får inte fly eller liknande, det kallas våldsamt motstånd och kan leda till fängelse i värsta fall. Även passivt motstånd är våldsamt motstånd. Brottsrubriceringen är lite missvisande.

Jo, man får fly - det är inte olagligt. Det som är olagligt är att våldsamt försöka slita sig loss om Polisen håller i dig. Det är heller inte olagligt att passivt göra motstånd.

Läs lagen.se förklaring:

Citat:
4 § Den som, utan att fall är för handen som förut i detta kapitel är sagt, genom att sätta sig till motvärn eller eljest med våld söker hindra någon i hans myndighetsutövning, dömes för våldsamt motstånd till böter eller fängelse i högst sex månader.

Citat:
Genom att någon bara lägger sig ner så att andra personer tvingas bära bort personen innebär det inte att personen gör sig skyldig till våldsamt motstånd. För att ställas till ansvar enligt paragrafen ställs det som krav att gärningsmannen på något vis anstränger sig fysiskt för att hindra annan i dess myndighetsutövning. Det ställs inte heller något krav på att gärningsmannen skall lyckas med sitt motstånd. Även i situationer där myndighetsutövningen är felaktig kan en person dömas för våldsamt motstånd, se RH 1992:25. Motståndet kan ske på olika sätt, myndighetsperson som blir undanträngd, det slits i kläder, krängande med kroppen, klänga sig kvar på föremål eller utöva våld. Ofta döms även för brott mot

Det finns ett brott som heter "ohörsamhet mot ordningsmakten" men då måste det röra sig om en folksamling, typ en demonstration eller så. Då kan man även blid dömd för bara passivt motstånd, t ex vägra lämna en plats.

Citat:
3 § Underlåter deltagare i folksamling som stör allmän ordning att efterkomma för ordningens upprätthållande meddelad befallning eller intränger han på område som blivit för sådant ändamål fridlyst eller avspärrat, dömes, om ej upplopp föreligger, för ohörsamhet mot ordningsmakten till böter eller fängelse i högst sex månader.
Citera
2013-06-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keeser

Grundprinciper, naturlig lag osv gäller i alla lägen. Om du inte har skadat någon eller visar tydliga indikationer på att du kommer skada någon eller förstöra egendom så har ingen någon rätt att skada dig. Från första sekunden en polis stoppar dig så kan du lätt berätta att du vill sköta ditt och att polisen skadar dig om de hindrar dig från detta.

Får du en order så gör du som man gör när man får en order i vanliga livet, man accepterar, nekar eller ger ett motbud. Berätta för polisen vad ditt pris är för uppvisande av legitimation, frihetsberövning osv. Eftersom de flesta inte begriper att mänskliga rättigheter existerar oavsett vad som står i lag så kan ett agerande jag propagerar för sannolikt mötas av motstånd, fysiskt givetvis.

Förklara för polisen att han/hon personligen är ansvarig för sina handlingar och att du kommer att utsöka upprättelse från personen i hans/hennes civila kapacitet då han hon i detta fall inte agerat i kapacitet av tjänsteman. Tjänstemän lyder folket punkt slut. Därför är det viktigt att klargöra vem du är och vilka dina rättigheter är.

Allt handlar om vilken kapacitet du antar. En polis har i princip obegränsad makt över dig om du antar kapaciteten du tränats att anta. Glöm inte vad tjänstemän gör och vilka de ska tjäna.

Snacket på den här tråden känns skev i många fall. Jo Stalin hade säkert lagen på sin sida när folk skickades till straffarbete. Lär er era rättigheter och skaffa lite ryggrad. Kom ihåg, inte rättigheter som finns på papper utan rättigheterna som vi alla föddes med.

Sicket skitsnack. Den första paragrafen i ditt stycke stämmer inte. Både polisman och framför allt en räddningsledare kan beordra dig att göra saker.

En lagparagraf som de flesta jurister och samhällsmedborgare inte vet om:

Lagen om skydd mot olyckor 6kap
"1 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i räddningstjänst, i den mån hans eller hennes kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det.
Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren."

Så, en räddningsledare (dvs i sthlm nästan alltid RTC eller en brandingenjör som vid tillfälle är först insatsledare och sedan räddningsledare) får beordra vem som helst över ardeton fyllda att hjälpa till. Det här är något en polisman inte får göra.
Citera
2013-06-12, 12:20
Medlem
Djangos avatar
Har en kompis som sprang ifrån polisen på skoj. Polisen fick tag på honom pratade med honom och sen körde de i väg honom till tillnyktringsenheten. Min kompis var helt nykter.

Lagen om omhändertagande av berusade personer gör att polisen makt över medborgarna blir total.

Citat:
Förutom de omhändertaganden som verkligen sker i skyddssyfte har vi vad som kan kallas bestraffningslobar där man plockar in någon som till exempel visar fingret eller på annat sätt uppträder provocerande mot polisen.
Rolf Granér, psykolog och lärare på polisutbildningen vid Växjö universitet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in