2011-11-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanizor
Två inslag i berget (mynningarna på stötvågstunneln), sedan två ingångar från stötvågstunneln - en "ordinarie" och en nödutgång.
Du menar något i stil med följande?

http://i40.tinypic.com/2jg8mkx.png

Okej, jag utgick från att "nödutgång" syftade på något brant stigschakt upp till hjässan, som det Svalan hade.
Citera
2011-11-17, 21:22
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Du menar något i stil med följande?

http://i40.tinypic.com/2jg8mkx.png

Okej, jag utgick från att "nödutgång" syftade på något brant stigschakt upp till hjässan, som det Svalan hade.

typ, fast tvärt om
Citera
2011-11-17, 23:07
Medlem
Var inne i denna fantastiska anläggning förra sommaren. Allting fungerar och ny avfuktning installerad på vissa ställen. Dock vissa fuktskador på bottenplanet. Vägen upp till hättan på toppen är väldigt märklig och trång kan tilläggas. Detta är också anledningen till dess begränsade användingsområde i fredstid.

Delen som var kopplad till W2 tömdes på materiel 2005. Denna delen hade egen ingång från ett av trapphusen och hade bl.a. eget kök.

Efter w2 är detta den mest imponerade anläggning jag sett.
Citera
2011-11-19, 20:10
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LINK82
Ebba ligger inte vid Uttern, Ebba låg i skogen borta vid skjutbanorna .
Och idag så finns det inte mycket att se på platsen, en bild: http://i41.tinypic.com/358zcqe.jpg
Ett av de 2 plomberade inslagen...

Har sett en ritning på ett annat forum över denna anläggningen,
och vet att det också funnits bilder från insidan av uttern, men som nu är borttagna.

Bilderna från insidan av Uttern går att hitta publikt på nätet, ganska enkelt faktiskt.... Det är c.a 40st, tagna vid någon visning.
Citera
2013-06-12, 02:38
Medlem
Snöat in rätt mycket på UE just ju haha. Kan man fortfarande komma ner till dessa utrymmena?
Används de till något?

Mvh!
Citera
2013-06-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edwin.
Snöat in rätt mycket på UE just ju haha. Kan man fortfarande komma ner till dessa utrymmena?
Används de till något?

Går att komma in i båda om man pratar med rätt personer (de med nycklar). Båda anläggningarna underhålls och är i relativt bra skick, men enligt de regler som gäller idag är det problematiskt att arrangera visningar eller bedriva någon verksamhet på platserna (i.o.m. bristen på tillfredsställande nödutgångar). Uttern används frekvent av polisen för övningar och i anläggningen finns även en del civil teknisk utrustning som är aktiv.
Citera
2013-08-03, 19:59
Medlem
Var förbi Bofinken idag och tog mig en promenad. Har varit där tidigare men först idag så ramlade jag över utgången på andra sidan. När man jämförde på Google Maps så var det en bra bit.. Hur lång är denna tunnel egentligen?

Porten är uppmärkt med G 106 och ett telefonnummer som inte finns på Hitta eller Eniro.

Edit: Hittade precis att tunneln är 140 meter lång.

Edit 2: Nej, det var inte andra sidan av Bofinken jag hittade. Jag hittade ett helt annat bergrum! Det är lååångt mycket mer än 140 meter där jag hittade porten. Det var dessutom en annan porttyp.
Senast redigerad av tsifnori 2013-08-03 kl. 20:22.
Citera
2013-08-04, 21:04
Medlem
jagyers avatar
Titta på den här kartan:
http://kartor.eniro.se/m/n7vYU
Ligger inslagen vid linjens ändpunkter?
Den högra visar var huvudingången finns, den vänstra visar bara ungefärlig position av det andra inslaget. Går inte att se det på eniro, drog det ur hatten bara...
I så fall är avståndet c a 270 m. Kan det stämma med dina obs?
Citera
2013-08-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagyer
Titta på den här kartan:
http://kartor.eniro.se/m/n7vYU
Ligger inslagen vid linjens ändpunkter?
Den högra visar var huvudingången finns, den vänstra visar bara ungefärlig position av det andra inslaget. Går inte att se det på eniro, drog det ur hatten bara...
I så fall är avståndet c a 270 m. Kan det stämma med dina obs?

Menar du mig? Nej, jag menade Bofinken på Hisingen.
Citera
2013-08-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
Var förbi Bofinken idag och tog mig en promenad. Har varit där tidigare men först idag så ramlade jag över utgången på andra sidan. När man jämförde på Google Maps så var det en bra bit.. Hur lång är denna tunnel egentligen?

Porten är uppmärkt med G 106 och ett telefonnummer som inte finns på Hitta eller Eniro.

Edit: Hittade precis att tunneln är 140 meter lång.

Edit 2: Nej, det var inte andra sidan av Bofinken jag hittade. Jag hittade ett helt annat bergrum! Det är lååångt mycket mer än 140 meter där jag hittade porten. Det var dessutom en annan porttyp.

G106 hör till spillvattentunnlarna. Skrev om detta inslag på sid 355 i Göteborgstråden, inlägg #4255.
Citera
2013-08-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viewfinder
G106 hör till spillvattentunnlarna. Skrev om detta inslag på sid 355 i Göteborgstråden, inlägg #4255.

Hej,
Tack för ditt svar.

Ja, det är precis den porten. Men akta er! Den vaktas av lösa tjurar.

Jag funderade länge och så här långt ut på vischan kändes verkligen inte som nån fjärrvärme eller liknande men spillvatten alltså. Varför i berg ute på vischan? Känns som något overkill..
Citera
2013-08-08, 20:14
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Var finns denna port? Förutom Bofinken så känner jag bara till den port som ligger vid Nodre älvbrons anslutning på Hisingssidan (syns från E6:an när man kommer norrifrån och precis kommit över till Hisingen) och är ju inte samma berg även om dom ligger i närheten av varandra.
Senast redigerad av Greve.Moltke 2013-08-08 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in