Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-01, 19:47
  #1
Medlem
hej
undrar lite om uttern och bofinken i göteborg. det ska ju vara stora skyddsrum för höjdarna insprängda i berg?

Citat:
I GBG har de nu skrotat ett jättekomplex som ligger strax utanför göteborg, mellan hällsvik och hjuvik närmare bestämt

(utanför Troslanda).

Det bestod av ett underjordiskt sjukhus, en stridsledningscentral samt två batterier KA, med jättelika utrymmen underjord.

Bl.a. matsal för 400 pers, sovsalar osv. Har varit inne i alla rummen utom ledningscentralen.
vilken av dem kan detta vara?^

kolla även denna sida
det finns ingen info förutom "Ett mycket stort och intressant bergrum i västsverige. Har tidigare varit ett LGC men är nu ett LC".
nån som vet mer om detta?

i stockholm är det ju brandförsvaret som äger elefanten och vargen. de har gett ut denna lista. nån som vet vem som har hand om dem i göteborg, och möjligtvis har en lista liknande den ovan?

nån som har översiktskartor, bilder eller vet nått om ingångar? tar gärna PM

(till modd: jag vet att det finns flera trådar som nämner dessa, men har inte hittat mer info vid sökning )
__________________
Senast redigerad av niklas93 2008-03-01 kl. 19:59.
Citera
2008-03-01, 22:54
  #2
Medlem
dev/nulls avatar
Rätt länk ovan skall vara:
http://hem.bredband.net/rehpat3/bunk...rum/index.html

Bilderna är från Uttern/Spoven (en HC i mystisk symbios med en Lgc, vilket rimmar illa med konventionen mot att i krig gömma militärer i civila anläggningar)

Det påstås att anläggningen är överförd till annan myndighet.

Här är en annan länk:
http://www.w2svalan.se/gallery/main.php

Senast jag var där och kikade (i januari) så fanns där tecken på verksamhet. Varm, fuktig luft strömmade upp ur nödutgången och innanför huvudporten stod ny, ouppackad mtrl.

Området utanför verkar numera tjäna som bas för polska hantverkare, med virkesupplag och husvagnar.

Bofinken däremot har jag ingen koll på.
__________________
Senast redigerad av dev/null 2008-03-01 kl. 23:01.
Citera
2008-03-02, 21:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Rätt länk ovan skall vara:
http://hem.bredband.net/rehpat3/bunk...rum/index.html

Bilderna är från Uttern/Spoven (en HC i mystisk symbios med en Lgc, vilket rimmar illa med konventionen mot att i krig gömma militärer i civila anläggningar)

Det påstås att anläggningen är överförd till annan myndighet.

Här är en annan länk:
http://www.w2svalan.se/gallery/main.php

Senast jag var där och kikade (i januari) så fanns där tecken på verksamhet. Varm, fuktig luft strömmade upp ur nödutgången och innanför huvudporten stod ny, ouppackad mtrl.

Området utanför verkar numera tjäna som bas för polska hantverkare, med virkesupplag och husvagnar.

Bofinken däremot har jag ingen koll på.
Mycket snack om polska hantverkare vid Svalan. Är det nån som sett någon egentligen?
Jag har då aldrig gjort det och har svårt att tro på att det finns några sådana så länge parabolen finns kvar.
Citera
2008-03-02, 21:17
  #4
Medlem
capmacs avatar
Uttern/Spoven är numer helt civil. Marken utanför är såld.

W2 Svalan är ju en helt annan anläggning.

HC Bofinken ligger i Kungälv/Rödbo.

/capmac
Citera
2008-03-02, 21:40
  #5
Medlem
tack för svaren
nån som kan pricka ut på eniro/hitta och posta en direktlänk? skulle va schysst.

undrar också om någon av dem är byggd som elefanten i stockholm, alltså med fjädrar som
flera hus står på? nån annan skillnad/likhet både mellan varandra och motsvarigheterna i sthlm?? all info uppskattas
Citera
2008-03-02, 23:07
  #6
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Mycket snack om polska hantverkare vid Svalan. Är det nån som sett någon egentligen?
Jag har då aldrig gjort det och har svårt att tro på att det finns några sådana så länge parabolen finns kvar.

Hantverkarna håller till utanför Uttern och tycks ha tagit över förrådsbyggnaden som finns där. (Svalanlänken tog jag bara med eftersom där även finns bilder från Spoven/Uttern.)
Citera
2008-03-03, 02:44
  #7
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93
nån som kan pricka ut på eniro/hitta och posta en direktlänk?

Nej nåt får du luska ut själv. Ut och leta med dig!

Citat:
all info uppskattas

Uttern/Spoven är byggd som de flesta andra med ett hus fristående inne i berget. Som mest finns där 5-6 våningar, de största ytorna dock 3. Används idag i mycket begränsad omfattning till vissa funktioner.

De andra har jag inte varit inne i.

/capmac
Citera
2008-03-03, 19:42
  #8
Medlem
deerhunters avatar
Ni här verkar inlästa på gamla berskomplex, säger Bjurfors er något?

Har bara hittat ingången, men jag är bra sugen på att ta en tur dit och gå djupare med saken så att säga...
Citera
2008-03-03, 22:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deerhunter
Ni här verkar inlästa på gamla berskomplex, säger Bjurfors er något?

Har bara hittat ingången, men jag är bra sugen på att ta en tur dit och gå djupare med saken så att säga...
Var i hela friden ligger Bjurfors??
Citera
2008-03-05, 22:05
  #10
Medlem
deerhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Var i hela friden ligger Bjurfors??


avesta
Citera
2008-03-05, 22:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deerhunter
avesta
Tack!
Citera
2008-03-08, 11:07
  #12
Medlem
say_what?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas93
hej
undrar lite om uttern och bofinken i göteborg. det ska ju vara stora skyddsrum för höjdarna insprängda i berg?


vilken av dem kan detta vara?^

kolla även denna sida
det finns ingen info förutom "Ett mycket stort och intressant bergrum i västsverige. Har tidigare varit ett LGC men är nu ett LC".
nån som vet mer om detta?

i stockholm är det ju brandförsvaret som äger elefanten och vargen. de har gett ut denna lista. nån som vet vem som har hand om dem i göteborg, och möjligtvis har en lista liknande den ovan?

nån som har översiktskartor, bilder eller vet nått om ingångar? tar gärna PM

(till modd: jag vet att det finns flera trådar som nämner dessa, men har inte hittat mer info vid sökning )

varifrån kommer ditt citat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback