Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Livstids fängelse är ett icke tidsbestämt fängelsestraff, som efter viss tid kan omvandlas till tidsbegränsat. Den kortaste tid det kan omvandlas till är 18 års fängelse, vilket med tvåtredjedelsfrigivning innebär tolv år i fängelse. I och med att det högsta tidsbegränsade straffet är just 18 års fängelse, och livstid är ett allvarligare straff, kan man förutsätta att Örebro Tingsrätt, som sedan 2006 är förstainstans för tidsbestämning, kommer att vara mycket sparsam med att tidsbegränsa till 18 år, utan att "normala" livstidsdomar kommer att tidsbegränsas till tidsintervallet 20-24 år, och alltså rendera mellan 13 år fyra månader och 16 år i fängelse. Tidsbestämning är alls ingen rättighet och det finns livstidsdömda som har suttit mycket länge utan att få straffet tidsbestämt, endera, som John Ausonius och Mattias Flink, för att deras brott anses särskilt allvarliga, eller, som för Leif Axmyr, som alldeles nyss fick sitt straff tidsbestämt till 51 års fängelse, dvs 34 år inlåst, för att de fortsatt att begå brott inne på kåken.
OM PK gjort det han anklagas för skulle 13 år i faktisk tid i fängelse kännas alldeles för lite. Hade jag varit anhörig till BO hade en sån dom bara känts som ett hån.
Känns ju som att nästan all tid man sitter i fängelse inte kan värderas mot de liv man ändat för att man sitter just där. Men allt under 20-25 år i faktisk tid bakom galler är enligt mig för lite i detta fall.
Jag vet att man inte väger in mordbranden 06 i en eventuell fällande dom. Men för mig är det solklart att om PK gjort detta i Flakeböle ligger han med säkerhet bakom också det. Det är det väl i och för sig inte många som säger emot misstänker jag.
Min sammanlagda känsla är därför att det skulle kännas oerhört märkligt, fel och olustigt att säga "tjena, hej!" till PK på ICA i Byxelkrok redan år 2026. Skulle i och för sig vara märkligt också om 25 år - men då betydligt mera "rättvist".
Skulle man tvingas säga "hej" redan i september i år så... ja, det vill jag inte fundera på ens, den känslan.