2013-06-11, 21:18
Medlem
Wooloomooloons avatar
Är det någon som vet om PK fortfarande har besöksförbud och andra restriktioner under den förlängda häktningstiden.
Citera
2013-06-11, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Är det någon som vet om PK fortfarande har besöksförbud och andra restriktioner under den förlängda häktningstiden.
Absolut. Antingen till åtal väckts eller till tingsrättsförhandlingen är över. Det beror på hur länge det finns så kallad recidivfara. Det innebär att det finns risk att den frihetsberövade förstör utredningen.
Citera
2013-06-11, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Annat än möjligen att han fn är häktad, och riskerar livstids fängelse.
Snarare så här:
Jag tror man får mer än 1,8 mille. Gissar på minst två miljoner. Efter pant och kronkalle så bör det i så fall vara några hundratusen kvar. Och pengar lär PK inte spendera i någon större mängd förrän jag gått i pension.
Senast redigerad av smålandtintin 2013-06-11 kl. 22:58.
Citera
2013-06-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Personligen tror jag inte att någon vill köpa fastigheten förrän PK är dömd som skyldig och att om domen överklagas, Hovrätten har fastställt tingsrättens beslut. Dels skulle jag som köpare vara rädd för vad som händer när PK blir fri. En annan anledning att jag inte skulle vilja köpa huset är att det skulle vara obehagligt att bo i det hus som en seriemördare har byggt och bott i under drygt drygt 20 år. Jag är en rationell människa, jag tror varken på spöken eller UFOn men obehagskänslan skulle aldrig försvinna. Då tror jag mer på CCs förslag, att någon granne vill utöka sitt markinnehav. Helst skulle jag vilja se att huset och den stora ladan jämnades med marken och att en eventuell köpare styckar fastigheten och bygger två nya hus. Det här är ju en mycket personlig känsla och jag skulle aldrig tycka att den som köper fastigheten gör något fel. Alla behöver inte vara lika känsliga som jag är i den här frågan.

Frågan är om PK har någon "vän" kvar som kan köpa huset för att sedan sälja tillbaka det till PK oavsett om han blir dömd eller inte.

Det första kan jag hålla med om,om det någonsin säljs över huvudtaget.Men sedan fattar jag ej,han var väl ingen seriemördare när han byggde huset,och är ej dömd för något än,men jag förstår vad du menar,tycker bara att du går händelserna i förväg.
Citera
2013-06-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Barn eller inte spelar ingen roll när det gäller det dolda samägande. Barnen har ingen dold samäganderätt, det är bara sambon som har, däremot kan hemmavarande barn avgöra vem som får behålla en hyresrätt om det blir tvist om det. PM:a mig om du vill veta mer.

Tack för din mycket informativa och lättfattliga information!
Citera
2013-06-11, 23:32
Medlem
Citat:
Annat än möjligen att han fn är häktad, och riskerar livstids fängelse.

Hur lång tid är "livstid" i Sverige egentligen? Beror det på vad för typ av brott det handlar om eller är "livstid" samma tidslängd oavsett brott?
Citera
2013-06-11, 23:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Absolut. Antingen till åtal väckts eller till tingsrättsförhandlingen är över. Det beror på hur länge det finns så kallad recidivfara. Det innebär att det finns risk att den frihetsberövade förstör utredningen.
Kollusionsfara. Det kanske också finns recidivfara, men det innebär isåfall att det finns risk för att han har ihjäl nån mer och/eller tuttar på en till kåk.
Citera
2013-06-12, 00:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett
Hur lång tid är "livstid" i Sverige egentligen? Beror det på vad för typ av brott det handlar om eller är "livstid" samma tidslängd oavsett brott?
Livstids fängelse är ett icke tidsbestämt fängelsestraff, som efter viss tid kan omvandlas till tidsbegränsat. Den kortaste tid det kan omvandlas till är 18 års fängelse, vilket med tvåtredjedelsfrigivning innebär tolv år i fängelse. I och med att det högsta tidsbegränsade straffet är just 18 års fängelse, och livstid är ett allvarligare straff, kan man förutsätta att Örebro Tingsrätt, som sedan 2006 är förstainstans för tidsbestämning, kommer att vara mycket sparsam med att tidsbegränsa till 18 år, utan att "normala" livstidsdomar kommer att tidsbegränsas till tidsintervallet 20-24 år, och alltså rendera mellan 13 år fyra månader och 16 år i fängelse. Tidsbestämning är alls ingen rättighet och det finns livstidsdömda som har suttit mycket länge utan att få straffet tidsbestämt, endera, som John Ausonius och Mattias Flink, för att deras brott anses särskilt allvarliga, eller, som för Leif Axmyr, som alldeles nyss fick sitt straff tidsbestämt till 51 års fängelse, dvs 34 år inlåst, för att de fortsatt att begå brott inne på kåken.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-06-12 kl. 00:03.
Citera
2013-06-12, 02:30
Medlem
Citat:
Livstids fängelse är ett icke tidsbestämt fängelsestraff, som efter viss tid kan omvandlas till tidsbegränsat. Den kortaste tid det kan omvandlas till är 18 års fängelse, vilket med tvåtredjedelsfrigivning innebär tolv år i fängelse. I och med att det högsta tidsbegränsade straffet är just 18 års fängelse, och livstid är ett allvarligare straff, kan man förutsätta att Örebro Tingsrätt, som sedan 2006 är förstainstans för tidsbestämning, kommer att vara mycket sparsam med att tidsbegränsa till 18 år, utan att "normala" livstidsdomar kommer att tidsbegränsas till tidsintervallet 20-24 år, och alltså rendera mellan 13 år fyra månader och 16 år i fängelse. Tidsbestämning är alls ingen rättighet och det finns livstidsdömda som har suttit mycket länge utan att få straffet tidsbestämt, endera, som John Ausonius och Mattias Flink, för att deras brott anses särskilt allvarliga, eller, som för Leif Axmyr, som alldeles nyss fick sitt straff tidsbestämt till 51 års fängelse, dvs 34 år inlåst, för att de fortsatt att begå brott inne på kåken.

Tack för ett utförligt svar!
Citera
2013-06-12, 08:19
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riverman123
Intressant att se att P i slutet på 2010 tog ut ett pantbrev på 407.000:-
Lägger man ihop pengarna från arvet och skadestånd etc så blir det enorma summor

Håller med, man undrar vart pengarna gått, till fel saker iallafall.
Tänkte på en sak, det är ju snö på bilderna med PKs fastighet till salu. När försvann snön på norra Öland? Försäljningen måste ha förberetts sedan flera månader tillbaka. Kanske polisen befarade att ett nytt brott skulle begås för att rädda hemmet och det var viktigt att ta in PK snabbt när man fått tekniska bevis.
Exekutiv auktion betyder ju att hemmet i princip kan gå för en krona över summan som täcker kostnaderna. Alt att skulder skrivs ner för att man vill ha saken avklarad och en del av pengarna tillbaka. Det kan ju faktiskt ta år att sälja fastigheten. Enda scenariot tror jag är att någon markägare köper, använder betesmarken, fixar till huset och hyr ut till tyskar under högsäsong.
Citera
2013-06-12, 08:26
Medlem
Citat:

OM PK gjort det han anklagas för skulle 13 år i faktisk tid i fängelse kännas alldeles för lite. Hade jag varit anhörig till BO hade en sån dom bara känts som ett hån.

Känns ju som att nästan all tid man sitter i fängelse inte kan värderas mot de liv man ändat för att man sitter just där. Men allt under 20-25 år i faktisk tid bakom galler är enligt mig för lite i detta fall.

Jag vet att man inte väger in mordbranden 06 i en eventuell fällande dom. Men för mig är det solklart att om PK gjort detta i Flakeböle ligger han med säkerhet bakom också det. Det är det väl i och för sig inte många som säger emot misstänker jag.

Min sammanlagda känsla är därför att det skulle kännas oerhört märkligt, fel och olustigt att säga "tjena, hej!" till PK på ICA i Byxelkrok redan år 2026. Skulle i och för sig vara märkligt också om 25 år - men då betydligt mera "rättvist".

Skulle man tvingas säga "hej" redan i september i år så... ja, det vill jag inte fundera på ens, den känslan.
Citera
2013-06-12, 08:31
Medlem
Besudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
OM PK gjort det han anklagas för skulle 13 år i faktisk tid i fängelse kännas alldeles för lite. Hade jag varit anhörig till BO hade en sån dom bara känts som ett hån.

Känns ju som att nästan all tid man sitter i fängelse inte kan värderas mot de liv man ändat för att man sitter just där. Men allt under 20-25 år i faktisk tid bakom galler är enligt mig för lite i detta fall.

Jag vet att man inte väger in mordbranden 06 i en eventuell fällande dom. Men för mig är det solklart att om PK gjort detta i Flakeböle ligger han med säkerhet bakom också det. Det är det väl i och för sig inte många som säger emot misstänker jag.

Min sammanlagda känsla är därför att det skulle kännas oerhört märkligt, fel och olustigt att säga "tjena, hej!" till PK på ICA i Byxelkrok redan år 2026. Skulle i och för sig vara märkligt också om 25 år - men då betydligt mera "rättvist".

Skulle man tvingas säga "hej" redan i september i år så... ja, det vill jag inte fundera på ens, den känslan.

Du måste ju inte hälsa på han?
PK lär inte återkomma till Öland om han blir frisläppt/får kort straff.

Mvh Besudlaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in