Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
OK. Dvs försäljningssumman måste täcka dels "drygt 1,4 miljoner", dels 142 000 och dels den reavinstskatt som kommer i fråga. 1,6 miljoner plus reavinstskatt. Man kan fråga sig varför han inte lånade mer hos BlueStep snarare än att låta de 142 000 gå till indrivning.
Kronofogden måste få in så det täcker pantsättningarna, fogdens kostnader för försäljningen, skatten och lite till. Se mitt illustrerande exempel nedan om du är nyfiken.
De behöver inte få in hela de 142 000 kronorna. De måste gå med vinst så det blir någon utdelning till borgenärerna som begärt utmätningen, annars får inte fogden sälja huset, någon full utdelning behöver det dock inte bli. Sen tror jag att faktiskt att LK har rätt till hälften av det överskott som blir innan borgenärerna får sitt, men där lämnar jag en liten brasklapp.
Min gissning är att Blue Step inte gjort samma värdering av huset som Kronofogden gjort. Jag gissar att "vanliga" banken låtit PK belåna huset maximalt vad man tycker att huset är värt (och familjen har råd med). PK har sen antagligen inte skött sina vanliga banklån och därför varit tvungen att flytta över lånen till Blue Step vars affärsidé är att hjälpa folk (mot lite högre ränta) som har svårt att få lån på andra ställen.
Kronofogdens har räknat fram markadsvärdet genom att jämföra PK:s hus med fyra andra sålda fastigheter i Borgholms kommun mellan 2010 och 2013. Kvmpriset på dessa har varierat mellan 7 649 kr och 18 919 kr (se sista sidan i fogdens värdering). Ingen av de jämförda husen stämmer särskilt bra överens med PK:s fastighet vare sig i storlek på hus eller tomt. Vad det verkliga marknadsvärdet är, om man inte räknar med husets proveniens, är svårt att veta eftersom det aldrig varit ute på marknaden.
Exempel på prissättning för den som orkar...
Jag vet inte vad det kostat att bygga huset men med tanke på att han lånade knapp 1,1 miljoner i samband med att huset byggdes så kan det väl vara en kvalificerad gissning? Sen har han väl haft en del ytterligare kostnader för pool, uterum, växthus, gym, bastu etc... jag gissar på ytterligare 375 000 kr. Jag klumpat ihop lagfartskostnader och allt annat för enkelhetens skull till "bygge av hus".
Sen övertar han VÖ:s anskaffningskostnad för tomten, men det kan inte vara många kronor. Jag säger 25 000 kr och då är jag generös.
I såfall är den sammanlagda anskaffningskostnaden för kåken 1 500 000 kr. Skatten är 22 % på mellanskillnaden mellan anskaffningskostnaden och försäljningskostnaden. För enkelhetens skulle räknar jag inte med att fogden har några kostnader för försäljningen som inte täcks av slagavgiften.
Om fogden får stället sålt för 1,5 miljoner så blir skatten 0 kr eftersom försäljningsppriset är lika stort som anskaffningsutgiften. Av de 1 500 000 kr går 1 462 000 kr till pantsättningarna. Kvar blir 38 000 kr. Hälften går till Lotta och andra hälften, dvs 19 000 kr går till borgenärerna.
Om fogden får stället sålt för 1,6 miljoner så blir skatten 22 000 kr. Kvar av vinsten blir då 1 578 000 kr. 1 462 000 kr av detta går till pantsättningarna. Kvar blir 116 000 kr. Hälften går till Lotta och andra hälften, dvs 58 000 kr går till borgenärerna.
Om fogden får stället sålt för 1,7 miljoner så blir skatten 44 000 kr. Kvar blir 1 656 000 kr. 1 462 000 kr går till pantsättningarna. Kvar blir 194 000 kr. Hälften till Lotta. 97 000 kr till borgenärerna.
1,8 miljoner = kvar blir 272 000 kr / 2 = 136 000 kr till borgenärerna
1,9 miljoner = kvar blir 350 000 kr / 2 = 175 000 kr till borgenärerna
Ja, ni fattar principen... Jag skulle tro att ett minimipris för att fogden ska sälja ligger någonstans mellan 1,5 och 1,6 miljoner men det beror förstås på hur man beräknat anskaffningskostnaden för fastigheten eftersom detta påverkar skatten.