Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-24, 15:53
  #1801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mithotyn
Får inte riktigt ihop det där med när hagelbössans skulle ha hämtats fr bilen och uppsåtet med att ha med den.

Kanske var det så att PK inte var säker på om G var död eller " bara medvetslös". För att vara på den säkra sidan hämtar han hagelbössan som ligger i bilen och har för avsikt att skjuta G. Möjligheten fanns att han kunde vakna upp och berätta vad som hänt. Men när han kom tillbaka till förrådet var Annika där och PK var tvungen att döda henne också.

Du har rätt i att det blir många scenarier. Det kanske räcker så här. Vi kan nog lugnt konstatera att morden inte var planlagda utan gjordes pga vrede i hastigt mod, eller vad nu polisen kallar det för.
Citera
2013-05-24, 20:50
  #1802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det enda som krävts är att han är smartare än polisutredarna.

Tja, möjligen. Men det känns ju som att han (om han nu gjort en hel räcka brott - inkl bränder) har haft en hel del hederlig "bonntur". Det räcker ju med ett enda vittne som tagit PK på bar gärning när han utfört ett dåd. Nåt sånt verkar ju inte ha funnits - tydligen inte ens nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Håller med om att morden verkar vara oplanerade. Nu vet inte jag exakt hur långt det är mellan offrens hus och platsen där PK parkerade bilen.

Man borde kunna utgå ifrån att PK inte kliver in till Gustav med hagelgeväret i handen. Efter en diskussion om att PK behöver mer pengar ilsknar PK till och tar första bästa redskap och slår till med ett kraftigt slag mot G´s huvud. Det är inte säkert att han avlider omedelbart eller om han är vid medvetande ännu ett tag. Men det är efter det här skedet som det finns frågetecken. PK måste vid något tillfälle ha hämtat hagelgeväret i sin bil. Antagligen gör han det innan han lockar ut Gustavs fru till garaget. Hur kom han i kontakt med frun och varför kom hon ut till förrådet ? Kan det vara så att PK sköt hunden först för att hunden skulle sluta skälla ? Frun, eller Annika som hennes namn var, hör ett skott och går ut för att se vad som stod på. PK hade inte för avsikt att mörda Annika men hade inget val när hon klev in i förrådet. Det hela verkar vara oplanerat. PK var tvungen att ta en stor risk när han hämtade geväret. Såg chauffören som inte kom fram om PK hade något som såg ut som ett gevär i handen ? Eller kom PK för att hämta geväret när han sa att han " hade åkt fel " ? Borde chauffören ha hört skotten om han stod där han stod och väntade på att PK skulle komma och flytta sin bil ? Kanske hade han motorn på och kanske hade han också bilradion på. Då antar jag att man inte hör ett skott.

Många tankar, men jag antar att det här är en del av det händelseförlopp polisen försöker kartlägga. Hur som helst, PK hade "tur" om chauffören varken hörde eller såg ett gevär. I och för sig kan PK lämnat geväret i förrådet och tagit det när han var där för att tända eld på huset. Desto mer jag tänker på det inträffade desto fler möjligheter dyker det upp.

Hur som helst, enligt min uppfattning kan inte PK ha planerat morden eftersom han inte kunde förutsätta händelseförloppet från det att han klev ur sin bil. De mördade hade lika gärna kunnat satt sig för att äta middag.

Jag är lite nyfiken på hur ni andra tänker i den här frågan.

Känns som att du rör ihop det i alla fall. Tre vittnen har sett PK:s bil PÅ BO:s tomt vid ungefärlig tid för MORDEN. Morgonen EFTER, tidigt, har en person boendes en liten bit ifrån de båda BO fått sin utfart blockerad av PK:s bil, detta vid ungefärlig tid då man kan anta att BRANDEN anlades. Vid denna tidpunkt hade PK högst troligt inte något gevär med sig som någon "chaufför" skulle kunna ha sett.

Tror inte PK sköt hunden och sedan därför var tvungen att döda A. Han visste säkerligen att A var hemma och med en ihjälslagen make i garaget kunde PK säkert räkna ut att A skulle dra slutsatsen att den besökande "vännen" var GM. Därför var han tvungen att "röja undan" det enda 100-procentiga vittnet - A. Alltså dråp på G och högst kallblodigt mord på A. Hunden blir det nog bara "skadegörelse" på hur planerat det än var.

Att du menar att PK inte kunde ha planerat det hela för att han inte kunde "förutsätta händelseförloppet " har enligt mig väldigt lite relevans. Hade han mord i sinnet och visste vad han kom för att göra hade det varit en smal sak att gömma bössan under rocken (tror inte vännerna hade reagerat om han haft den över axeln heller för den delen) och sedan knacka på. Två snabba smällar i köket skulle ju kvitta om det var det han var ute efter. Det var ju knappast av rädsla för att "söla ner" som han valde garaget. Det blev bara så, högst troligt för att G där hade sitt kontor och där gjorde sina affärer i "lugn och ro", möjligen för att han inte ville blanda in A i nåt.

Varför jag menar att händelseförloppet från början var oplanerat är dels för att mordvapen 1 var en hammare (eller liknande, inget man tar till när man planlägger ett mord. Tror ju jag.) men även för att PK kört bilen ända upp på tomten (som jag skrev i mitt tidigare inlägg). Det tror jag inte han riskerat om han hade mordtanken i sinnet redan innan ankomst.

Känns det inte lite "bra" att PK:s advokat (och PK själv) inte motsatte sig omhäktning då han inte såg någon chans att hans klient skulle bli satt på fri fot? Tyder väl ändå på att advokaten insett att bevisen är skapliga och att han förklarat för PK att det hela inte är så tunt att det vore lönt att motsätta sig ännu en tid i häkte. Eller?
Citera
2013-05-24, 21:54
  #1803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Känns som att du rör ihop det i alla fall. Tre vittnen har sett PK:s bil PÅ BO:s tomt vid ungefärlig tid för MORDEN. Morgonen EFTER, tidigt, har en person boendes en liten bit ifrån de båda BO fått sin utfart blockerad av PK:s bil, detta vid ungefärlig tid då man kan anta att BRANDEN anlades. Vid denna tidpunkt hade PK högst troligt inte något gevär med sig som någon "chaufför" skulle kunna ha sett.
.................................................. ................
Känns det inte lite "bra" att PK:s advokat (och PK själv) inte motsatte sig omhäktning då han inte såg någon chans att hans klient skulle bli satt på fri fot? Tyder väl ändå på att advokaten insett att bevisen är skapliga och att han förklarat för PK att det hela inte är så tunt att det vore lönt att motsätta sig ännu en tid i häkte. Eller?

Ja, Outsider-Man, jag rörde ihop det igen ! Förlåt mig. Jag tror att jag blir lite nervös när jag skriver en kommentar om något du har skrivit eftersom jag försöker att vara extra noggrann då Jag har fastnat i mitt gamla spår, dvs att chauffören inte kom fram pga att PKs bil stod i vägen sen eftermiddag dagen då morden ägde rum. Då stryker jag min fundering om chauffören såg något gevär eller hörde skott. Från och med nu vet jag att det var tidigt på morgonen dagen därpå, när vi tror att PK var tillbaka på brottsplatsen för att sätta eld på brottsplatsen, som han parkerade lite galet, minst sagt. Samtidigt förstår jag att PK inte behövde gå särskilt långt för att hämta geväret när morden skedde. Tack ännu en gång för att du rättar mig när jag gör så uppenbara misstag.

Och visst känns det bra att PKs advokat inte överklagade beslutet om omhäktning. Visst bör det vara ett tecken på att bevisningen är starkare än vad den var år 2006 / 2007.
Citera
2013-05-25, 11:12
  #1804
Medlem
Mithotyns avatar
Hoppas nu det framkommer mer tills den 10 juni som stärker bevisningen ytterligare!
Citera
2013-05-25, 13:20
  #1805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mithotyn
Hoppas nu det framkommer mer tills den 10 juni som stärker bevisningen ytterligare!

Eftersom det fortfarande finns kvar föremål för analys hos SKL så finns det fortfarande möjligheter att det tillkommer fler bevis. Plus det faktum att polisen ska göra fler förhör med de som redan är förhörda, men som åter har blivit aktuella i samband med förhören med PK.

Vi måste beväpna oss med mycket tålamod. Först måste förundersökningen bli klar. Sedan kommer rättegången. Om PK och hans advokat hittar några tveksamheter i domen kommer de att överklaga domen till hovrätten. Kanske deras dom är klar först 13 december, på årsdagen av morden.
Citera
2013-05-25, 22:50
  #1806
Medlem
Det går rykten om att PK snickrade på ett grannhus till den äldre man som brann inne i Sandvik oktober 2012. Någon som vet om det stämmer?
http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=3&id=20426

Det ryktas också att PK kände den kvinna som omkom i en ladugårdsbrand mars 2006 och att han hade besökt henne och familjen några dagar innan. Någon som vet om det stämmer?
http://www.barometern.se/nyheter/ola...rand(49391).gm
Citera
2013-05-26, 00:06
  #1807
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithotyn
Hoppas nu det framkommer mer tills den 10 juni som stärker bevisningen ytterligare!
Till tionde behöver inte fler bevis komma för att han ska förbli häktad. Räcker att åklagaren visat att man kommer en bit till på väg.
Citera
2013-05-26, 00:17
  #1808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Till tionde behöver inte fler bevis komma för att han ska förbli häktad. Räcker att åklagaren visat att man kommer en bit till på väg.

Du har skrivit en del galna saker i tråden, det borde räcka nu. Åklagaren behöver bara visa att bevisläget inte försämrats sen sist. Det är en väsentlig skillnad. Domstolen tar hänsyn till proportionalitetsprincipen men där är vi inte ännu. Åtalet kommer sannolikt inte väckas före september eller oktober.
Citera
2013-05-26, 09:50
  #1809
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosk
Det går rykten om att PK snickrade på ett grannhus till den äldre man som brann inne i Sandvik oktober 2012. Någon som vet om det stämmer?
http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=3&id=20426

Det ryktas också att PK kände den kvinna som omkom i en ladugårdsbrand mars 2006 och att han hade besökt henne och familjen några dagar innan. Någon som vet om det stämmer?
http://www.barometern.se/nyheter/ola...rand(49391).gm

1. Det verkar som om många bränder på norra Öland utbrutit nattetid. Konstigt eller........

2. Har hört sägas att farbrorn i Sandvik hade avsevärda besparingar placerade i sitt kylskåp.
Är det någon som vet.
Citera
2013-05-26, 11:10
  #1810
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosk
Det går rykten om att PK snickrade på ett grannhus till den äldre man som brann inne i Sandvik oktober 2012. Någon som vet om det stämmer?
http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=3&id=20426

Det ryktas också att PK kände den kvinna som omkom i en ladugårdsbrand mars 2006 och att han hade besökt henne och familjen några dagar innan. Någon som vet om det stämmer?
http://www.barometern.se/nyheter/ola...rand(49391).gm

Ang det första var det troligen sängrökning som startade branden,jag antar att det har kollats upp av polisen vad dödsorsaken var,om det inte funnits en naturlig orsak hade vi fått se detta i tidningarna.Tex om det inte funnits rök i lungorna.Om han hade jobb i närheten vet jag ej.

Det andra vet jag inget om.
Citera
2013-05-26, 11:38
  #1811
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithotyn
Hoppas nu det framkommer mer tills den 10 juni som stärker bevisningen ytterligare!

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Till tionde behöver inte fler bevis komma för att han ska förbli häktad. Räcker att åklagaren visat att man kommer en bit till på väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Du har skrivit en del galna saker i tråden, det borde räcka nu. Åklagaren behöver bara visa att bevisläget inte försämrats sen sist. Det är en väsentlig skillnad. Domstolen tar hänsyn till proportionalitetsprincipen men där är vi inte ännu. Åtalet kommer sannolikt inte väckas före september eller oktober.

Jag tror att vi alla hoppas att det ska komma fram mer tills den 10 juni som stärker bevisningen. Inte för att det krävs för att PK ska bli kvar i häktet utan för att öka möjligheterna för en fällande dom.

Jag tror också att vi alla är överens om att det är osannolikt att PK kommer att släppas ur häktet innan rättegången. Något även hans försvarsadvokat verkar inse eftersom han inte motsatt sig omhäktning.

Jag tror att åtal kommer väckas tidigare än de flesta andra här på tråden. Det är förstås en ren gissning eftersom jag inte är insatt i förundersökningen. Det jag dock vet är att när PK häktades så hade förundersökningen redan pågått i 4.5 månad och alternativa gärningsmän hade uteslutits.

Om det är så att förundersökningen vid häktningstidpunkten var inne i ett slutskede och nu endast ska kompletteras med svar från SKL från husrannsakan, förhör med PK och kompletterande vittnesförhör så behöver det nödvändigtvis inte innebära att PK sitter häktad ett halvår innan åtal väcks.

Har åklagaren fullgod bevisning så spelar det inte så stor roll om PK sitter och nekar i förhör i en månad eller i fem. När förundersökningen är klar väcks åtal. Min gissning är att man hade kommit så långt med förundersökningen att den i princip var färdig innan man plockade in PK och det skulle i så fall innebära att det kan väckas åtal relativt snart. Men som sagt, vet man inte hur utredningsläget är så går det bara att gissa, vilket är vad jag gör.
Citera
2013-05-26, 12:27
  #1812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Åklagaren behöver bara visa att bevisläget inte försämrats sen sist. Det är en väsentlig skillnad. Domstolen tar hänsyn till proportionalitetsprincipen men där är vi inte ännu. Åtalet kommer sannolikt inte väckas före september eller oktober.

Nä, tror inte heller åtal kommer att väckas så snart. Jämfört med morden 06 då PK väl satt häktad 3-4 månader så känns det ju knappast som att denna utredningen är mindre. Måste ju vara en hel del som ska sammanföras och fogas ihop till nåt begripligt och vettigt åtal - utan en massa luckor.

Förresten, ni juridik-kunniga:

Apropå "väcka åtal"... När det görs så sätts ju ett rättegångsdatum misstänker jag. Hur långt fram i tiden får en rättegång skjutas från åtalsväckande och hur lång tid är brukligt att det blir?

Fler undringar: När åtal väl väckts blir väl FUP offentlig, eller? Kan man då direkt begära att få ut den eller ska den "beredas" på något sätt? Kan det tillkomma fler punkter i FUP EFTER att åtal väckts, eller är den "stängd" då (borde den väl vara)?

Vad är ungefärlig kostnad för FUP (beror på antal sidor har jag förstått, men är den på cd så...) i det här fallet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback