Citat:
Ursprungligen postat av
CloneWar
Nej, de "allra flesta" klarar inte av att stycka en människa. Inte ens på den tiden stegling användes syselsatte sig "de flesta" med detta.
Men det är väl ändå en filosofisk fråga? Jag kan visst tänka mig scenarior när det allra flesta hade klarat utav det. T.ex. om en människa faller ner död på dig och enda alternativet du har att komma loss är att stycka dennes kropp- du råkar dessutom mirakulöst ha en kniv bredvid dig som är inom räckhåll, annars om du inte gör det så väntar en långsam död med ett ruttnande lik ovanpå dig. Det var kanske ett extrem scenario, men detta är inte heller en fråga som vi kommer att få svar på- med tanke på att de
allra flesta aldrig kommer att döda en annan människa- vare sig med vilja eller genom en olyckshändelse. Och därför så kommer de inte heller att ställas inför valet att begå en sådan fruktansvärd handling.
Min uppfattning är iaf att de flesta människor överlag är kapabla till att begå ondskefulla dåd- men att vissa är mer lättkränkta och därmed mer benägna att ta till våld, dessutom så kan motiven till diverse våldsdåd variera och de kan vara olika hedervärda. Jag tror således inte att brottslingar är monster- även om vissa utav dem kan bete sig som sådana. Det finns motiv där iaf ja skulle tänka mig att kunna ta till våld- som om en pedofil förgrep sig på mina barn. Och som en bonus på det så verkar sociala faktorer i allra högsta grad vara involverade när det kommer till vilka som blir gärningsmän eller inte.
Men visst jag förstår vad du menar och det måste vara
fruktansvärt att stycka en annan människas kropp. Har du förövrigt sett filmen "Alive"?
Vi vet dessutom inte om KJ är sjuk eller vad som utlöst detta fruktansvärda som han gjort. Hur det än ligger till så tror jag inte att han är ondskan personifierad.