Citat:
Ursprungligen postat av
Atte.T
Finns det inte en turordning för fordringsägarna när ett företag går i konkurs eller om man går i personlig konkurs ? I så fall tror jag att skatteskulder och banklån är högst prioriterade. Privata skulder hamnar nog längst bak. Det lär inte bli så mycket pengar kvar från husförsäljningen när skatten och banklån är betalda. Pengarna kanske inte räcker för att täcka vad PK är skyldig i skatter. Jag lämnar över frågan till någon som vet hur det förhåller sig.
När huset säljs så betals först de skulder där det finns pantbrev inskrivna i fastigheten (drygt 1.4 miljoner) eftersom dessa är förknippade med särskild förmånsrätt, eventuellt överskott betalas sen ut till oprioriterade fordringsägare.
Förr var statens skulder (skatteskulderna) prioriterade men så är det inte längre. Man sa att staten hade allmän förmånsrätt. Det innebar att statens fordringar betalades före oprioriterade fordringsägares skulder men efter skulderna med särskild förmånsrätt. Sedan c:a 10 år tillbaka är staten skulder lika mycket värda som andra oprioriterade fordringsägares skulder.
PK:s skulder hos fogden är inte så stora men han har ett lån hos Blue Step Finans som han och Lotta är solidariskt ansvariga för som ungefär motsvarar pantbreven i fastigheten. PK är ensam lagfaren ägare till fastigheten men Lotta har, såsom Pierres sambo, dold samäganderätt i fastigheten.
Lånet hos Blue Step har dock inte gått till fogden ännu. Den sammanlagda skuldbördan är alltså betydligt störra än 142 000 kr men allt ligger inte hos Kronofogden för indrivning. Sen finns det som sagt antagligen en hel del privata skulder också men omfattningen av dessa vet jag ingenting om.