2013-05-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Bara så jag hänger med, har vittnet sett PK på Löttorps Bygg på lördagsförmiddagen den 15 dec eller på fredagsförmiddagen den 14 dec? Familjen åkte till Stockholm på morgonen den 14 december och samma morgon upptäcktes branden.

Jag tycker att det är långsökt att blanda in utomstående (dvs sonens flickvän) i falska taggningar på Facebook. Det är dessutom PK:s svägerska som gjort taggningen vilket isåfall skulle innebära att även hon var insatt och det har jag personligen svårt att tro. Jag tror inte att man berättar för tjocka släken att man varit ute på bygden och mördat.

Jag tror inte någon utomstående visste eller misstänkte något (inte ens Lotta eftersom morden/branden inte kommit ut i media ännu vid denna tidpunkt). Hade andra varit insatta så hade det varit svårt för PK att sitta och neka i förhören som han gör, det är viktigt för honom att framstå som oskyldig nallebjörn och jag tror därför inte att han skulle medgett något för någon - inte ens för Lotta.

Hans familj betyder allt för honom och erkänner han för Lotta riskerar han att förlora henne. Jag tror att det bidragande orsak till att han nekar så ihärdigt nu. Han har mycket mer att förlora på att erkänna än att åka in i fängelse, han riskerar att hans familj (och alla andra han känner) tar avstånd från honom och det tror jag är det värsta som skulle kunna hända honom. Så länge han inte erkänner är han bara "oskyldigt dömd".

Jag tror att vittnet har antingen sett PK på morgon mellan 7-8 på Löttorps Bygg eller misstagit sig på dag.

Jag instämmer helt,ang hans familj vågar jag påstå att det är så.
Citera
2013-05-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Vet inte om du beskriver en ny situation eller fått fel fakta och beskriver det som hände på tidigt på MORGONEN, timmar innan branden upptäcktes. Då ska PK, enligt uppgift från väldigt trovärdigt vittne, ha stått med sin bil parkerad framför utfarten till vittnets gård som ligger i närheten (dock ej precis intill) av BO:s tomt varpå vittnet inte kommer ut med sin bil. PK dyker då plötsligt upp och ursäktar sig med att han "kört fel". .

När jag sent i går kväll / natt svarade på din kommentar var jag så trött att jag inte tog in en del av vad du skrev. Kort och gott så gjorde jag ett antagande om att ryktet att PKs bil stod i vägen för någon var ett av de anonyma vittnena CC berättade om och antog då också att det hände under sen eftermiddag. Om det är rätt eller fel är det väl ingen som vet. Men jag tror fortfarande att det är samma iakttagelse som Outsiderman-man redan kände till.

Vad jag vill tillägga är att jag missade det komiska i PKs kommentar " jag har kört fel ". Ibland kan man köra fel pga gammal vana, dvs man svänger av åt det håll som man oftast gör. Men efter en stund vaknar man väl till. Jag tror inte att man parkerar och går ut ur bilen även om man sitter i andra tankar. Hoppas att polisen tar upp det här i förhör med PK så att vi får höra polisernas kommentarer när Fup är klart. Jag gissar att de också är lite roade av kommentaren. Men om jag just hade mördat två personer hade jag också gjort en "god dag yxskaft" kommentar.
Citera
2013-05-23, 17:55
Medlem
Citat:
Hans familj betyder allt för honom och erkänner han för Lotta riskerar han att förlora henne. Jag tror att det bidragande orsak till att han nekar så ihärdigt nu. Han har mycket mer att förlora på att erkänna än att åka in i fängelse, han riskerar att hans familj (och alla andra han känner) tar avstånd från honom och det tror jag är det värsta som skulle kunna hända honom. Så länge han inte erkänner är han bara "oskyldigt dömd".

Som du skriver betyder PKs familj allt för honom. Ännu mera nu än tidigare..
Hans gamla vänner, Pelle och Gustaf finns inte mer. Inte heller mamma Barbro. Det framgår mycket klart i Fup 2006 att han är otroligt mån om både Lotta och barnen. Han försökte dölja den kritiska ekonomiska situationen för att inte Lotta skulle må dåligt. Förmodligen beror PKs dåd på att ha vill skydda familjen och samtidigt kunna ge dom allt de vill ha.

Men är det möjligt att Lotta inte känner till något av de brott han begått ? Det är naturligt att inte misstänka något när Pelle och hans hus brann upp. Han var full och hade ingen kontroll. Likaså kan Valdemar Ös död ses som naturlig. Men det som utspelade sig i Mellby 2006, med alla turer om telefonsamtal, blod och dusch plus det faktum att polisen anser fallet som polisiärt uppklarat, kan inte ha undgått Lotta. Hon borde också se på Pierre om han är uppjagad eller stressad.

PKs aktiviteter utspelar sig till viss del i mörker. PK måste ha smugit hemifrån på de mest konstiga tider. Är det möjligt att Lotta inte har märkt eller tänkt på det. Om hon vaknar till under natten och upptäcker att PK inte ligger i sin säng, utgår hon då ifrån att han sitter i TV fåtöljen och sover ? Oavsett om klockan är två på natten eller fem på morgonen ? När man har delat sovrum med någon i många år brukar man ganska fort "känna" att sängen bredvid är tom.

Om Lotta har undgått att märka några tecken på att allt inte är som det ska så måste hon vara helt inne i sin egen värld och inte kommunicera med PK över huvud taget.

Jag tror att Lotta vet men väljer att vara tyst. Familjen är lika viktig för henne som för PK. Från det PK och Lotta träffades och PK slutade att umgås med sina vänner flyttades allt fokus till deras egen familj. De släppte inte ens in farmor Barbro. Det finns något som inte är friskt i familjen.
Citera
2013-05-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vad som är intressant eller inte är för tidigt att avgöra. Om det hade väckts åtal nu hade det nog varit Sverigerekord. Hur snabbt tror du det går?
Ungefärlig tidplan på ett "vanligt" mord:
Förhör med anhöriga, vänner och övriga: Ett par veckor.
Förhör med misstänkt: Kanske en månad.
Sammanställning av förhören: Två veckor.
IT-forensiker: minst en månad för telespårning.
Banker: Kontroll med alla banker och kreditinstitut om ev lån och övrig ekonomi.
Lästid för advokat efter slutdelgivning: två till fyra veckor.
En del av detta kan ske parallellt, men exempelvis hålls merparten av förhören med PK efter att allt annat är färdig. Man låter honom ljuga sig blå först och sedan konfronterar man honom med fakta.

När kan det då bli åtal? Jag och CC är lite oense. Hon tror innan semester, jag snarare när skolorna börjat. Men ett åtal nu vore i princip otänkbart.

Det bör ju vara så att det som hänt innan morden och branden är mer intressant,men ok klart att även resan till stockholm ska med.
Sedan var det inte tiden som sådan jag anmärkte på,utan att polisen inte verkar ha något som till 100% binder honom till gärningen,men jag hoppas ja har fel. Dom vet väl mer än vad vi lekmän gör.Om vi räknar på ditt sätt kommer det ta lång tid,för det här räknas väl inte som ett" vanligt" mord?
För min del får det ta hur lång tid som helst,bara det blir bra.
Citera
2013-05-23, 18:52
Medlem
Lawrence1131s avatar
[quote=

Jag tror att Lotta vet men väljer att vara tyst. Familjen är lika viktig för henne som för PK. Från det PK och Lotta träffades och PK slutade att umgås med sina vänner flyttades allt fokus till deras egen familj. De släppte inte ens in farmor Barbro. Det finns något som inte är friskt i familjen.[/QUOTE]

Du verkar vara väldigt insatt. Vad är det som driver denna Lotta?
Citera
2013-05-23, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Det bör ju vara så att det som hänt innan morden och branden är mer intressant,men ok klart att även resan till stockholm ska med.
Sedan var det inte tiden som sådan jag anmärkte på,utan att polisen inte verkar ha något som till 100% binder honom till gärningen,men jag hoppas ja har fel. Dom vet väl mer än vad vi lekmän gör.Om vi räknar på ditt sätt kommer det ta lång tid,för det här räknas väl inte som ett" vanligt" mord?
För min del får det ta hur lång tid som helst,bara det blir bra.
Tidmässigt är det ett ordinärt mord med misstänkt. En gissning är åtal i mitten av augusti, en rättegång som startar i månadsskiftet och att rättegången klaras av på någon vecka. Därefter troligen rättspsykiatrisk undersökning (om han bedöms skyldig) vilket tar en månad. Dom ska ta 14 dagar, men drar ofta ut någon vecka. Om man räknar ihop detta blir det kanske en tingsrättsdom i november.

Snabbt går det alltså inte och att det drar ut på tiden beror inte på dålig bevisning.
Skulle dom hinna köra igång innan semestern blir det kanske en månad tidigare dom.
Citera
2013-05-23, 20:47
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Bara så jag hänger med, har vittnet sett PK på Löttorps Bygg på lördagsförmiddagen den 15 dec eller på fredagsförmiddagen den 14 dec? Familjen åkte till Stockholm på morgonen den 14 december och samma morgon upptäcktes branden.

Jag tycker att det är långsökt att blanda in utomstående (dvs sonens flickvän) i falska taggningar på Facebook. Det är dessutom PK:s svägerska som gjort taggningen vilket isåfall skulle innebära att även hon var insatt och det har jag personligen svårt att tro. Jag tror inte att man berättar för tjocka släken att man varit ute på bygden och mördat.

Jag tror inte någon utomstående visste eller misstänkte något (inte ens Lotta eftersom morden/branden inte kommit ut i media ännu vid denna tidpunkt). Hade andra varit insatta så hade det varit svårt för PK att sitta och neka i förhören som han gör, det är viktigt för honom att framstå som oskyldig nallebjörn och jag tror därför inte att han skulle medgett något för någon - inte ens för Lotta.

Jag tror att vittnet har antingen sett PK på morgon mellan 7-8 på Löttorps Bygg eller misstagit sig på dag.

Om familjen betyder allt. Varför gör PK då ALLT för att förstöra för familjen. Hur kan han inte se konsekvenserna av sitt handlande och riskera att sitta resten av livet bakom galler. Ingen i den familjen kan ju må särskilt bra varken nu eller i framtiden.
Citera
2013-05-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tidmässigt är det ett ordinärt mord med misstänkt. En gissning är åtal i mitten av augusti, en rättegång som startar i månadsskiftet och att rättegången klaras av på någon vecka. Därefter troligen rättspsykiatrisk undersökning (om han bedöms skyldig) vilket tar en månad. Dom ska ta 14 dagar, men drar ofta ut någon vecka. Om man räknar ihop detta blir det kanske en tingsrättsdom i november.

Snabbt går det alltså inte och att det drar ut på tiden beror inte på dålig bevisning.
Skulle dom hinna köra igång innan semestern blir det kanske en månad tidigare dom.

Jag vet att det inte går snabbt,men jag tror att det saknas något för en fällande dom.det är de sista pusselbitarna de behöver.Men låt de ta tid.Blir nog långtråkigt här på FB.
Citera
2013-05-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Om familjen betyder allt. Varför gör PK då ALLT för att förstöra för familjen. Hur kan han inte se konsekvenserna av sitt handlande och riskera att sitta resten av livet bakom galler. Ingen i den familjen kan ju må särskilt bra varken nu eller i framtiden.

Saknar helt enkelt spärrar som finns i "normala"hjärnor.
Citera
2013-05-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawrence1131
Du verkar vara väldigt insatt. Vad är det som driver denna Lotta?

Efter att ha läst Fup 2006 där PKs sambo omtalas som Lotta många, många gånger faller det sig naturligt att kalla henne vid hennes namn. Det låter familjärt, men jag tror inte att de som följt tråden från början finner det konstigt. Svaret på din fråga är förhoppningsvis att Lotta drivs av att göra sitt bästa för familjen, som varje partner och förälder gör. Men efter att ha läst den här tråden från sidan ett och dessutom har läst Fup 2006 har jag fått en bild av personen i fråga. Min uppfattning är att familjen är "dysfunktionell". Antingen har familjen blivit det pga allt som hänt runt omkring den eller så beror det på att de som är vuxna, en eller båda i familjen, inte mår bra.
Citera
2013-05-23, 21:43
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Efter att ha läst Fup 2006 där PKs sambo omtalas som Lotta många, många gånger faller det sig naturligt att kalla henne vid hennes namn. Det låter familjärt, men jag tror inte att de som följt tråden från början finner det konstigt. Svaret på din fråga är förhoppningsvis att Lotta drivs av att göra sitt bästa för familjen, som varje partner och förälder gör. Men efter att ha läst den här tråden från sidan ett och dessutom har läst Fup 2006 har jag fått en bild av personen i fråga. Min uppfattning är att familjen är "dysfunktionell". Antingen har familjen blivit det pga allt som hänt runt omkring den eller så beror det på att de som är vuxna, en eller båda i familjen, inte mår bra.

Har också läst och håller verkligen med. Det är föräldrarna som ligger bakom att familjen är dysfunktionell.
Citera
2013-05-23, 21:46
Medlem
Citat:
Som jag förstått det så har de andra vittnena (de tre som jag hört skvallras om) sett PK:s bil utanför BO:s fastighet i samband med mordtidpunkten (på eftermiddagen den 13 decemeber) och inte i samband med eldningen (på morgonen den 14 december).

Förresten. Kört fel? Pyttsan! Nog hittar PK både i Flakeböle och Vedborm. Det var en jävligt dum ursäkt. Hade varit bättre att påstå att han stannat för att han hade kört på något djur som han sen gått ut och letat efter.

Det faktum (som det verkar) att PK:s bil synts vid BO:s tomt vid tidpunkt då morden troligen begicks stärker enligt mig teorin att det inte var planerat. Han hade bara tänkt stanna till hos sin vän för att få lite extra pengar till jul och Stockholmsresan. Hade han planerat allt innan tror jag inte ens PK vore så fräck att han kör bilen ända fram. Men nu blev det som det blev.

Hittar i Vedborm? Klart han gör. Även om han skulle kunna ha kört till fel kåk om han skulle börja bygga på någons sommarstuga: han känner ju inte alla 08or som bor på norra Öland en del av året. Men att han skulle börja ett sånt bygge SÅ tidigt morgonen innan en planerad resa känns inte rimligt. Ursäkten "kört fel" tyder bara på att han, likt narcissister och psykopater gör, lever i sin egen värld knappast ens reflekterande över hur illa (märkligt) ett sånt påstående låter i andras öron och att det senare kan komma att bli en indicie som talar för honom som GM. Tror han var rätt nöjd med sin kommentar och kände sig nog ganska trygg med att han ju inte parkerat i direkt anslutning till BO:s tomt: "Det här kan de inte sätta i samband med mig nu i alla fall..". Psyokopat eller inte: en så värst överintelligent brottsling verkar han inte vara - OM han nu är skyldig.

Märkligt att han inte åkt dit förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in