2013-06-10, 22:41
Medlem
Det här är fan sjukt läskigt. Roligt om majoriteten av alla Facebook/Google-användare skulle bojkotta deras tjänster. Tänk hur det kan bli i framtiden om den här skiten fortsätter...
Citera
2013-06-10, 22:41
Medlem
-DaRude-s avatar
Den här typen av övervakning och loggregistrering kan användas på många olika sätt. Rent generellt handlar det inte om att stoppa riktig terrorism eftersom det är såna obetydliga diskrepanser att insatserna är för omständiga för att hitta en nål i en höstack. Det handlar mer om att registrera tydliga åsiktsmönster och surfvanor. I vissa fall kan registrerade åsikter användas för att hitta fiender som egentligen inte existerar, men för att avskräcka resten av befolkningen... för att hålla oss under kontroll.

Ett annat sätt att använda dessa övervakningar skulle vara att t e x iscensätta terrordåd och andra attacker efter att man hittat en potentiell gärningsman vars åsikter och loggar passar bra med gärningsmannaprofilen. Då visar man bara dessa loggar och åsikter och helt plötsligt tror hela världen att person x blivit terrorist för att han uttryckt sig lite oförsiktigt och sagt saker som man egentligen bör hålla för sig själv. Kanske har han surfat lite farligt också.

Dessa loggar offentliggörs sen för att folket ska få uppfattningen av att den misstänkta har uttryckt åsikter som i efterhand stödjer attacken i fråga samt att man gripit den rätta terroristen.

"Vadå, du såg ju själv vad han sagt på nätet och vad han surfat på, klart det är han"
Citera
2013-06-10, 22:43
Avslutad
Snowdens advokat sa att nya avslöjanden kommer inom kort !
Citera
2013-06-10, 22:44
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Sedan undrar jag en teknisk grej, är det inte så att det finns typ 11 "knutpunkter", några slags superservers som dirigerar ALL trafik genom nätet. Har läst detta nånstans för länge sedan.
Om så vore fallet så borde det väl vara rätt lätt och smidigt att tappa av all trafik? datamängden är så klart ofantlig, men det går nog att sålla ut.
Du tänker nog på DNS-systemets rootservrar. De är fler idag, och de är utspridda på olika operatörer och myndigheter världen över. De har en väldigt viktig funktion på Internet - de hjälper alla datorer att hitta fram till varandra - men alla DNS-uppslagningar når inte rootservrarna så någon full insyn kan man aldrig få ens om man kontrollerar alla dessa. Däremot kan man sänka nätet genom att stänga av rootservrarna, men det går inte ögonblickligen så det går att vidta motåtgärder.
Citera
2013-06-10, 22:48
Medlem
Findmypasts avatar
Det mest suspekta idag är att inte ha någon dator eller att inte vara engagerad i andra sociala medier. Det är riktigt skumt i storebrors bok, du kan nämligen inte bli kartlagd på det enkla sättet.

Om du har behov av att diskutera dina "förbjudna" tankar med likasinnade är nog brev förmedlade av postverket det mest tillförlitliga.

Fy fan vad den stora nationen i väst äcklar mig. Alla imperier som strävat efter världsherravälde har gått under till sist .................
Citera
2013-06-10, 22:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Snowdens advokat sa att nya avslöjanden kommer inom kort !
Varifrån får du din info? Jag visste inte ens han hade en advokat.

Edit:
Men det är ju klokt att säga att han har mer info. Han kan ju något kontrollera situationen då.
Senast redigerad av Madagascar 2013-06-10 kl. 22:59.
Citera
2013-06-10, 22:55
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så ditt förra insinuanta inlägg om att de skulle låtit Breivik passera fast de visste vad han tänkte göra byggde alltså på ... ingenting.

eller visste de ingenting och således kan man förkasta hela deras intention.

Eller så visste dom och lät det hända. Så nog bydde det på nånting.
Citera
2013-06-10, 22:55
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Av alla bolag som verkar låta NSA inhämta vad de vill använder jag bara google, även gmail. Någon som kan tipsa om ett lämpligt mailprogram så jag kan fimpa gmail och sedan i vart fall lagra mina mail utom obehörigas räckhåll?

Och finns det ingen som kan stänga ned den där J.Booze!? Värre tråddödare får man leta länge efter.

Det är mycket enkelt att skaffa en privat epost. Öppna plånboken. För 1200 kronor får du på ett av de mer populära webhotellen det första årets domänavgift samt tio års med 10GB utrymme, sedan betalar du någon hundralapp per år för din domän. I runda slängar landar du på en årskostnad runt max 300 spänn.

Det som är knepigt om du vill vara helt luthersk i frågan är att låta bli att maila några av dina kompisar som har just gmail. Men vem trodde att det var gratis att använda "gratistjänster" förresten? Du får betala genom att bli trugad med riktad reklam plus att du får dina samlade mail "analyserade" av en underrättelserobot i USA.
Citera
2013-06-10, 23:03
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Tja...läser man 4e tillägget i USAs konstitution...kan de inte annat än att bryta mot den. Att spionera på folk utanför sitt land, USA och för den delen också vad Sverige gör, är väl något som jag utgår från att det görs. Det kallas att hålla ett öga på saker. Men att göra det inhemskt, mot sin egen befolkning, utan någon orsak/misstanke är olagligt i de flesta normala västerländska demokratier.

Allt annat är skitsnack från maktgalna fartblinda politiker och tjänstemän som inte har en susning om vad ansvar och demokrati är/innebär.

ACLU sa:this is beyond orwellian. De har så rätt. Obama är ett stort skämt och en hycklare av pyramidala mått. Eden han svor säger..."...uphold and defend the constitution of amarica"

Tjena moss!

Killen är en hjälte och patriot. Han avslöjade egentligen inte mer än existensen, inte vad den innehåller. En jävla skillnad mot bradley Manning och Julian Assange.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2013-06-10 kl. 23:05.
Citera
2013-06-10, 23:04
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Tja...läser man 4e tillägget i USAs konstitution...kan de inte annat än att bryta mot den. Att spionera på folk utanför sitt land, USA och för den delen också vad Sverige gör, är väl något som jag utgår från att dt görs. Det kalkas att hålla ett öga på saker. Men att göra det inhemskt, mot sin egen befolkning, utan någon orsak/misstanke är olagligt i de flesta normala västerländska demokratier.

Allt annat är skitsnack från maktgalna fartblinda politiker och tjänstemän som inte har en susning om vad ansvar och demokrati är/innebär.

ACLU sa:this is beyond orwellian. De har så rätt. Obama är ett stort skämt och en hycklare av pyramidala mått. Eden han svor säger..."...uphold and defend the constitution of amarica"

Tjena moss!

Grejen är att deras största argument är:

"Vi spionerar INTE på Amerikanska medborgare. Vi spionerar endast på uthemska medborgare."
Senast redigerad av J.Booze 2013-06-10 kl. 23:10.
Citera
2013-06-10, 23:06
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Grejen är att deras största argument är:

"Vi spionerar INTE på Amerikanska medborgare. Vi spionerar endast på uthemska människor."

Deras största argument bygger på oförskämda lögner. USA är en övervakningsdiktatur.
Citera
2013-06-10, 23:08
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Deras största argument bygger på oförskämda lögner. USA är en övervakningsdiktatur.

Jo det vet jag.
Jag menar deras officiella åsikt i det hela.
Jag försvarar dom inte, missförstå mig inte.

Jag vet mycket väl vad som försiggår.

Dom kommer dock stå fast vid att dom inte bryter mot några konstitutionionella lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in