2013-06-10, 21:18
  #22729
Medlem
sigurts avatar
Om jag lägger en order på 501st aktier till ett pris.

Men sen finns det bara 500st för det priset till salu. Får jag 500st eller får jag 0st?

(jag är givetvis först i kön osv)

Använder Avanza
(jag önskar att jag får 500st det vore bäst men det känns rimligare att "rätt ska vara rätt" när man gör affärer med värdepapper)
2013-06-10, 21:24
  #22730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cancanman
CSN för sommarkurs

Har läst på heltid under det gångna läsåret men inte tagit tillräckligt med poäng, saknar 3 hp för att ligga "inom ramen" för fortsatt studiemedel... Detta är inga större problem då jag kommer fixa en omtenta i Augusti och klara de saknade poängen inför nästa termin.

Frågan är nu bara: om jag läser en sommarkurs och vill ha studiemedel för den, kommer jag få avlat på min ansökan? Har hört att CSN inte kollar tidigare resultat om man väljer en sommarkurs direkt efter en termin man haft studiemedel. Någon här som vet om detta är sant?

Svaret på frågan stod för övrigt på sidan innan...
2013-06-10, 21:26
  #22731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorT
Jag har en fråga rörande perioder och CSN.

HT 2012 läste jag 30 HP varav jag klarade av 25HP (Utlandstermin, dessa resultat har ej ännu blivit prövade). Denna termin tog jag 37.5HP (Läste extra kurs för att komplettera) samt två omtentor (Räknas dessa omtentor till denna termin och CSN, det är jag lite osäker på?) på totalt 7HP, det vill säga sammanlagt 44.5 HP.

Nu har jag anmält mig till två sommarkurser på 15HP samt blivit beviljad CSN. Kurserna är dock skit, så jag funderar på att blanka dem helt och hållet och behålla CSN.

Min fråga är som följer, HT2012 sökte jag CSN för en termin, dvs INTE ett helt år. VT2013 gjorde jag således likadant och sökte för en termin. Jag är beroende av CSN HT2013 och vill alltså inte riskera att jag blir nekad.

Hur kommer bedömningen göras? Kommer de se alla terminer som en period trots att jag sökte termin för termin? Eller bedömer de HT2012 för sig, VT2013 för sig samt Sommarkurserna för sig?

Bedömer de allt som en period har jag tagit totalt 74.5HP även om jag nollar sommarkurserna, dvs jag får CSN för HT2013.

Bedömer de respektive termin samt sommarkurs som enskilda perioder, då klarar jag HT2012(25HP) samt VT2013(44.5HP) men fallerar på sommarperioden(0HP) om jag blankar.

Bedömer de HT2012 (25HP) för sig och VT2013 + Sommar(44.5HP) som en period klarar jag mig.

Någon som vet hur bedömningen går till? Hoppas ni kan följa med i mitt resonemang!
Edit: Jag har fått CSN för 30HP på heltid per termin.

Kolla ca 2 sidor bakåt i tråden.
2013-06-10, 21:44
  #22732
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Om jag lägger en order på 501st aktier till ett pris.

Men sen finns det bara 500st för det priset till salu. Får jag 500st eller får jag 0st?

(jag är givetvis först i kön osv)

Använder Avanza
(jag önskar att jag får 500st det vore bäst men det känns rimligare att "rätt ska vara rätt" när man gör affärer med värdepapper)
500
2013-06-10, 22:12
  #22733
Medlem
Traveller2007s avatar
Hur funkar det med avgifter på fonder? Vissa har 2.5% i avgift. Dras det 2.5% vid varje insättning eller dras det en gång om året?
2013-06-10, 22:23
  #22734
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Hur funkar det med avgifter på fonder? Vissa har 2.5% i avgift. Dras det 2.5% vid varje insättning eller dras det en gång om året?
Delas upp och dras varje dag
2013-06-10, 22:27
  #22735
Medlem
Traveller2007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Delas upp och dras varje dag

Hur menar du? De kan ju inte dra 2.5% VARJE DAG? Eller menar du att det dras en viss del som sedan blir 2.5% på ett år?
2013-06-10, 22:35
  #22736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Hur menar du? De kan ju inte dra 2.5% VARJE DAG? Eller menar du att det dras en viss del som sedan blir 2.5% på ett år?
2,5/356 ...
2013-06-10, 22:40
  #22737
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Hur menar du? De kan ju inte dra 2.5% VARJE DAG? Eller menar du att det dras en viss del som sedan blir 2.5% på ett år?
Varför tror du banker har så mycket pengar
2013-06-11, 00:31
  #22738
Medlem
Är en vanlig depå bästa alternativet för långsiktigt sparande i fonder? Mååååånga år.
Tänkte använda ISK för kortare innehav i aktier.
2013-06-11, 00:38
  #22739
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Är en vanlig depå bästa alternativet för långsiktigt sparande i fonder? Mååååånga år.
Tänkte använda ISK för kortare innehav i aktier.

Går inte att svara på i förväg.
2013-06-11, 05:41
  #22740
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Är en vanlig depå bästa alternativet för långsiktigt sparande i fonder? Mååååånga år.
Tänkte använda ISK för kortare innehav i aktier.
Möjligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in