2013-06-09, 20:45
  #22717
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Hej!

Jag har ett extrajobb och vill gärna investera en liten summa per månad. Jag funderar på att sätta in 1000 kr varje månad på avanza zero, vad tycker ni? Ska jag välja ISK eller vanlig aktie/fond-konto?

Tack på förhand!

Det låter vettigt! Jag tycker också att du kan spara på ett ISK.
2013-06-09, 20:58
  #22718
Medlem
Ang ISK, om jag väljer att ta ut pengar en tid för att ha på vanligt sparkonto en tid, blir det inte dubbel beskattning när jag sätter in dem i ISKot igen?
2013-06-09, 21:50
  #22719
Medlem
Kort fråga, vill ha ett kort svar:
Om jag kan leva hemma med föräldrar och plugga på universitet samtidigt, ska jag ändå ta lånet? Om jag tar lånet har jag tänkt köpa guld för alltihop, inga jävla aktier.
Ja eller nej?
2013-06-09, 22:17
  #22720
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcer
Kort fråga, vill ha ett kort svar:
Om jag kan leva hemma med föräldrar och plugga på universitet samtidigt, ska jag ändå ta lånet? Om jag tar lånet har jag tänkt köpa guld för alltihop, inga jävla aktier.
Ja eller nej?
Välj själv. Jag tycker Nej, dumt att ta lån i onödan.
2013-06-09, 23:44
  #22721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcer
Kort fråga, vill ha ett kort svar:
Om jag kan leva hemma med föräldrar och plugga på universitet samtidigt, ska jag ändå ta lånet? Om jag tar lånet har jag tänkt köpa guld för alltihop, inga jävla aktier.
Ja eller nej?

Det är upp till dig. Jag tar lånet och stoppar undan som sparpengar eftersom sparräntan är högre än CSN-räntan (även efter skatt på den förstnämnda). När det omvända gäller kan jag bara betala av hela rasket på en gång.
2013-06-10, 00:51
  #22722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcer
Kort fråga, vill ha ett kort svar:
Om jag kan leva hemma med föräldrar och plugga på universitet samtidigt, ska jag ändå ta lånet? Om jag tar lånet har jag tänkt köpa guld för alltihop, inga jävla aktier.
Ja eller nej?

Jag skulle säga ja, lägga pengarna på hög och när du är klar så har du antingen en schyst kontantinsats för ett boende eller möjlighet att bara betala tillbaka rubbet om du så vill.
2013-06-10, 01:46
  #22723
Medlem
cancanmans avatar
CSN för sommarkurs

Har läst på heltid under det gångna läsåret men inte tagit tillräckligt med poäng, saknar 3 hp för att ligga "inom ramen" för fortsatt studiemedel... Detta är inga större problem då jag kommer fixa en omtenta i Augusti och klara de saknade poängen inför nästa termin.

Frågan är nu bara: om jag läser en sommarkurs och vill ha studiemedel för den, kommer jag få avlat på min ansökan? Har hört att CSN inte kollar tidigare resultat om man väljer en sommarkurs direkt efter en termin man haft studiemedel. Någon här som vet om detta är sant?
2013-06-10, 08:08
  #22724
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missliidol
Ang ISK, om jag väljer att ta ut pengar en tid för att ha på vanligt sparkonto en tid, blir det inte dubbel beskattning när jag sätter in dem i ISKot igen?
Jo.
2013-06-10, 18:04
  #22725
Medlem
FarbrorTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cancanman
CSN för sommarkurs

Har läst på heltid under det gångna läsåret men inte tagit tillräckligt med poäng, saknar 3 hp för att ligga "inom ramen" för fortsatt studiemedel... Detta är inga större problem då jag kommer fixa en omtenta i Augusti och klara de saknade poängen inför nästa termin.

Frågan är nu bara: om jag läser en sommarkurs och vill ha studiemedel för den, kommer jag få avlat på min ansökan? Har hört att CSN inte kollar tidigare resultat om man väljer en sommarkurs direkt efter en termin man haft studiemedel. Någon här som vet om detta är sant?

Stämmer. CSN gör ingen prövning när det gäller sommarkurser. Söker du CSN nästa termin måste du däremot uppvisa resultat för HT/VT + Sommarkurser, dvs minimum av 56.25HP (75%, såvida det inte är din första termin, då är kraven lägre)
2013-06-10, 18:16
  #22726
Medlem
FarbrorTs avatar
Jag har en fråga rörande perioder och CSN.

HT 2012 läste jag 30 HP varav jag klarade av 25HP (Utlandstermin, dessa resultat har ej ännu blivit prövade). Denna termin tog jag 37.5HP (Läste extra kurs för att komplettera) samt två omtentor (Räknas dessa omtentor till denna termin och CSN, det är jag lite osäker på?) på totalt 7HP, det vill säga sammanlagt 44.5 HP.

Nu har jag anmält mig till två sommarkurser på 15HP samt blivit beviljad CSN. Kurserna är dock skit, så jag funderar på att blanka dem helt och hållet och behålla CSN.

Min fråga är som följer, HT2012 sökte jag CSN för en termin, dvs INTE ett helt år. VT2013 gjorde jag således likadant och sökte för en termin. Jag är beroende av CSN HT2013 och vill alltså inte riskera att jag blir nekad.

Hur kommer bedömningen göras? Kommer de se alla terminer som en period trots att jag sökte termin för termin? Eller bedömer de HT2012 för sig, VT2013 för sig samt Sommarkurserna för sig?

Bedömer de allt som en period har jag tagit totalt 74.5HP även om jag nollar sommarkurserna, dvs jag får CSN för HT2013.

Bedömer de respektive termin samt sommarkurs som enskilda perioder, då klarar jag HT2012(25HP) samt VT2013(44.5HP) men fallerar på sommarperioden(0HP) om jag blankar.

Bedömer de HT2012 (25HP) för sig och VT2013 + Sommar(44.5HP) som en period klarar jag mig.

Någon som vet hur bedömningen går till? Hoppas ni kan följa med i mitt resonemang!
Edit: Jag har fått CSN för 30HP på heltid per termin.
2013-06-10, 21:01
  #22727
Medlem
sigurts avatar
nu hittar jag inte den stora avanzatråden men jag får säkert lika bra svar här.

Under sina aktier står det ju "inköpskostnad"

Har det alltid varit inräknat couraget?
Jag har nämligen alltid trott att det INTE var inräknat förrens jag märkte det idag.
2013-06-10, 21:03
  #22728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
nu hittar jag inte den stora avanzatråden men jag får säkert lika bra svar här.

Under sina aktier står det ju "inköpskostnad"

Har det alltid varit inräknat couraget?
Jag har nämligen alltid trott att det INTE var inräknat förrens jag märkte det idag.

Satt och klurade på detta idag.

Direkt när du gjort ett avslut så är det inget courtage inräknat. Efter stängning så räknas courtaget in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in