2013-06-10, 15:41
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Nej, det är du som ska skärpa dig!
Och när har jag påstått motsatsen? Eh, typ aldrig.
Nej, jag kallar syllogismen som du tillskrev mig för ett ihopkok.
OK.
Citera
2013-06-10, 15:42
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Är det verkligen mig du ville citera?
Det var utifrån specifik gudssyn, vilket inte ger att gud är en faktor för jordens vidkommande, så som den mänskliga s.k faktorn är.

I den meningen har du iofs inte beskrivit din specifika gudssyn, enbart att du inberäknar gud som en part, som aktiv direkt/indirekt delaktig eller medansvarig, eftersom du och så många fler, upptar en gudssyn, specifik eller ospecifik, vilken inverkar på bl.a människosyn.
Citera
2013-06-10, 15:43
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Nej, men att skapa och att upprätthålla en värld är väl samma sak.
Nja, det tycker jag nog inte. Jag kan skapa ett datorprogram och sedan låta det hålla på av sig själv utan att jag på något sätt konstant upprätthåller det.

Citat:
Vore inte en värld där "otrolig tur" är konstant betydligt mer komplicerad än den vi nu lever i? Sedan bör man ha i åtanke att världens mångfald är totalt onödig, om det inte vore för att varje instans skulle "spegla" det gudomliga på sitt eget sätt. Kärnfrågan i religion måste vara: Varför skapade en perfekt varelse såsom Gud överhuvudtaget något? Det är utifrån den frågan de religiösa måste arbeta.
En perfekt varelse kan omöjligen ha några behov. Så jag instämmer i din fråga. Antagligen blir svaret att Gud ville 'dela' med sig av sin gudomlighet. Sen instämmer jag också i din undran varför Gud skulle ha skapat ett universum såpass stort om anledningen till dess existens är att människan ska uppnå frälsning.

Citat:
Skapelsen måste vara perfekt, annars är Gud inte god.
Tycker det också. Det är dock vissa som hävdar att det inte existerar en 'perfekt' värld, i.e. den bästa av alla tänkbara världar och att en omnibenevoletn Gud endast behöver skapa en 'tillräckligt' bra värld.
Senast redigerad av baylife 2013-06-10 kl. 15:50. Anledning: skriver som en kratta
Citera
2013-06-10, 15:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Helt korrekt, du mäter smältpunkten på NÅGRA järnbitar en sedan generaliserar du, .... text ..... Du kommer fram att dessa orsakas av människan och därför dra den generaliserade slutsatsen att alla sjukdomar orsakas av människan,

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vad du gör är att se en kråka och sedan hävda att alla fåglar i hela världen är svarta.

Det kör som vanligt på räls. Okunskap har i sin reträt mot 'last stand' redan inkluderat "det bara är så" och inkluderar nu ... det av apologetiker så alskade ... induktiva resonnemanget.
Citera
2013-06-10, 15:51
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det var utifrån specifik gudssyn, vilket inte ger att gud är en faktor för jordens vidkommande, så som den mänskliga s.k faktorn är.

I den meningen har du iofs inte beskrivit din specifika gudssyn, enbart att du inberäknar gud som en part, som aktiv direkt/indirekt delaktig eller medansvarig, eftersom du och så många fler, upptar en gudssyn, specifik eller ospecifik, vilken inverkar på bl.a människosyn.
Jag läser mellan raderna och du får mer än gärna rätt mig nu. Du menar att Gud såsom jag uppfattar det förhindra människor från att göra framsteg inom vetenskap eller framsteg överlag?
Citera
2013-06-10, 15:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Där du .... vad jag kan se .... tills vidare refererar till en 'outgrundlig gud' (eftersom hans motiver verkar vara helt irrationella).

Citat:
Du får nog vara mer specifik.

Enligt dig har 'gud' en del kvaliteter ..... rättvisa o.dyl. .... som är helt oförståeliga från ett rationellt perspektiv.

Citat:
Kan vi veta mer om Guds motiv än vad som tillkännages utav Honom?

Sannoliken inte.

Citat:
Det är utifrån detta synsätt jag argumentera- men är osäker om det är vad du avser.

Ja, det är vad jag avser. Men jag har svårt för att se hur ett sånt 'rent' trosperpektiv relaterar till en debatt som centrerar omkring en vetenskaplig teori.
Citera
2013-06-10, 15:53
Medlem
baylifes avatar
Citat:
OK.
Mhm, så de så!
Citera
2013-06-10, 15:53
Medlem
... Ja trovärdighet är sannerligen valuta för framkomlighet i de gyllene begären.[/quote]

Tack! Mycket bra skrivet. Har själv alltid sett religion som ett maktutövande.
Ett sätt att tukta folket. Man undrar ju om de som skrev bibeln t.ex. trodde
själva på det de skrev. Mer troligt berättelser som gått i arv och modifierats
för att passa in på syftet till att den skrevs.
Edit, menade hela BlackJewels inlägg. Svårt att få till det på mobilen .
Senast redigerad av JoyForFools 2013-06-10 kl. 15:56.
Citera
2013-06-10, 15:57
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Enligt dig har 'gud' en del kvaliteter ..... rättvisa o.dyl. .... som är helt oförståeliga från ett rationellt perspektiv.
På vilket sätt är det oförståelig från ett rationellt perspektiv? Om det är samma kritik som nedan så behöver du inte svara.

Citat:
Sannoliken inte.
Ja, det är vad jag avser. Men jag har svårt för att se hur ett sånt 'rent' trosperpektiv relaterar till en debatt som centrerar omkring en vetenskaplig teori.
My bad.
Fortsätta på ett villospår utan att märka det. Ska försöka hålla mig Ont framöver.
Citera
2013-06-10, 15:58
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag läser mellan raderna och du får mer än gärna rätt mig nu. Du menar att Gud såsom jag uppfattar det förhindra människor från att göra framsteg inom vetenskap eller framsteg överlag?
Du har en gudstro, många fler har också en gudstro, stark gudstro och inte nödvändigtvis specifik sådan, har ofta lett till väldigt ödesmättade beslut där man s.k överlämnat sig eller andra åt att låta gud besluta, det uppfattar jag som att behöva nedtona människans eget ansvar men eget snavar betyder inte automatiskt att "människan själv orsakar sjukdomar" ... det var mer så jag uppfattade, och kan så klart ha missuppfattat din syn på det hela - dock är gudstro (beroende på graden av fanatism) inverkande på vetenskapliga processer, utan tvekan, dels att man kan misstro alt. övertro, övertro kan resultera i missade bedömningar, att inte våga, inte vilja och nöja sig med sin gud. Ibs sin egen lilla specifika tro, som väl skulle illustrera ett unikum för enbart dig, ja jag vet inte.. du har inte presenterat din specifika gudstro .
Citera
2013-06-10, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
På vilket sätt är det oförståelig från ett rationellt perspektiv?

'Rättvisa' från vilket etisk system? Små barn som dör av sjukdom, svält eller genetiska skador?

Citat:
Fortsätta på ett villospår utan att märka det. Ska försöka hålla mig Ont framöver.

Jag försökte inte implicera, att du var OT, men frågade om vilket värde 'ren tro' har i en vetenskaps-inkluderande debatt.
Citera
2013-06-10, 16:07
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Nja, det tycker jag nog inte. Jag kan skapa ett datorprogram och sedan låta det hålla på av sig själv utan att jag på något sätt konstant upprätthåller det.
Men programmet kräver någon form av dator som 'realiserar' det. Annars är "vårt" program endast ett i mängden av alla möjliga. Gud är både programmeraren och datorn.

Citat:
En perfekt varelse kan omöjligen ha några behov. Så jag instämmer i din fråga. Antagligen blir svaret att Gud ville 'dela' med sig av sin gudomlighet. Sen instämmer jag också i din undran varför Gud skulle ha skapat ett universum såpass stort om anledningen till dess existens är att människan ska uppnå frälsning.
Nej precis, en perfekt varelse kan inte ha några behov, men den bör ha en vilja. Således borde det vara möjligt att spekulera sig fram till tänkbara anledningar med skapelsen. Vi kan exempelvis inte utan vidare anta att jorden och människan är högsta prioritet.

Citat:
Tycker det också. Det är dock vissa som hävdar att det inte existerar en 'perfekt' värld, i.e. den bästa av alla tänkbara världar och att en omnibenevoletn Gud endast behöver skapa en 'tillräckligt' bra värld.
Instämmer. Jag kan inte förstå hur en allgod, allsmäktig Gud skulle kunna tillåta en medioker värld.

För att knyta an till topic: Evolutionen och dess enkelhet är ett praktexempel på Guds godhet, givet att vi har ovanstående resonemang i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in