Citat:
Ursprungligen postat av
baylife
Nja, det tycker jag nog inte. Jag kan skapa ett datorprogram och sedan låta det hålla på av sig själv utan att jag på något sätt konstant upprätthåller det.
Men programmet kräver någon form av dator som 'realiserar' det. Annars är "vårt" program endast ett i mängden av alla möjliga. Gud är både programmeraren och datorn.
Citat:
En perfekt varelse kan omöjligen ha några behov. Så jag instämmer i din fråga. Antagligen blir svaret att Gud ville 'dela' med sig av sin gudomlighet. Sen instämmer jag också i din undran varför Gud skulle ha skapat ett universum såpass stort om anledningen till dess existens är att människan ska uppnå frälsning.
Nej precis, en perfekt varelse kan inte ha några behov, men den bör ha en vilja. Således borde det vara möjligt att spekulera sig fram till tänkbara anledningar med skapelsen. Vi kan exempelvis inte utan vidare anta att jorden och människan är högsta prioritet.
Citat:
Tycker det också. Det är dock vissa som hävdar att det inte existerar en 'perfekt' värld, i.e. den bästa av alla tänkbara världar och att en omnibenevoletn Gud endast behöver skapa en 'tillräckligt' bra värld.
Instämmer. Jag kan inte förstå hur en allgod, allsmäktig Gud skulle kunna tillåta en medioker värld.
För att knyta an till topic: Evolutionen och dess enkelhet är ett praktexempel på Guds godhet, givet att vi har ovanstående resonemang i åtanke.