2013-06-10, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Räcker väl med att skriva det i Google:s sökmotor. Allt loggas ju. På internet är ingenting hemligt.
Om inte säkerhetstjänsten bryr sig när folk googlar ordet "bomb" så vad letar de då efter?

Alla borde googla ordet "bomb" minst en gång om dagen !
Med lite allmän olydnad, kryptering mm för att trassla till det lite för övervakarna..
Tog det 10 år att hitta Bin-Laden så verkar tele/data spaning inget vidare effektivt.
Citera
2013-06-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Med lite allmän olydnad, kryptering mm för att trassla till det lite för övervakarna..
Tog det 10 år att hitta Bin-Laden så verkar tele/data spaning inget vidare effektivt.
Fast Bin Ladin använde ju knappt elektronik. Knappast så att han satt på Facebook och jiddrade.
Med tanke på att USA knappt drabbats av terrorbrott sen 11:e September 2001, med något enstaka undantag, så fungerar nog deras övervakning rätt bra. Fast det är inte värt det. De kanske räddar ett tiotal liv till priset av att folk får leva i ett nytt DDR.
Citera
2013-06-10, 12:37
Medlem
Citat:
Med tanke på att USA knappt drabbats av terrorbrott sen 11:e September 2001, med något enstaka undantag, så fungerar nog deras övervakning rätt bra. Fast det är inte värt det. De kanske räddar ett tiotal liv till priset av att folk får leva i ett nytt DDR.

Men är det verkligen så för att NSA har gjort ett bra arbete?
Citera
2013-06-10, 12:40
Avslutad
Citat:
Fast Bin Ladin använde ju knappt elektronik. Knappast så att han satt på Facebook och jiddrade.

Nja, det är väl en sanning med modifikation, Irak och Afghanistankrigen som startades av USA betraktades av Busch som deras nya "front". Antalet krigsskadade unga soldater är nu uppe i en halv miljon.
Det har väl blivit som "att gå över ån efter vatten" att döda amerikaner i USA när man kan gräva ned en vägbomb några hundra meter från var man bor relativt riskfritt dessutom.
Citera
2013-06-10, 12:54
Medlem
Wahnsinns avatar
Det här med integritet på nätet känns så passé. Kan vi inte bara vänja oss vid faktumet att alla världens storföretag har koll på alla världens människor? Livet rullar ändå på som vanligt och äpplena smakar som de alltid gjort.
Citera
2013-06-10, 12:56
Medlem
lndridColds avatar
Många i den här tråden uttalar sig som om de hade information att skydda. Så är inte fallet. Ingen av oss, mig inräknad, sitter på uppgifter eller begångna handlingar så anmärkningsvärda att USA:s diverse säkerhetstjänster har något som helst intresse av dem. Eller er.

Därför är det dags att lägga ned det narcissistiska tugget om hur man "bäst skyddar sig", vilka GPS-system man törs använda, vilken typ av aluminiumfolie som är mest hattvänlig, och huruvida man bör eller icke bör använda kreditkort i butik. Vi har ingenting att dölja, och ingen har något intresse av att veta om ni handlade på ICA Maxi eller Willys igår. I synnerhet inte USA.

Att efterfråga medel till att skydda sig mot oblyga ögon undergräver nämligen syftet med läckan av dessa graverande uppgifter. Hela poängen är att vi inte ska behöva skydda oss mot spionage på våra privatliv. Vi föddes fria och bör kämpa för att bevara det privilegiet. Världen behöver en resning mot förtryck och övervakning, inte splittring.

Detta kommer att bli tvåtusentalets stora utmaning för jordens folk. De som fåfängt försöker gömma sig kommer att misslyckas, och därtill hugga sina medmänniskor i ryggen. Mod i barm!
Citera
2013-06-10, 13:01
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Tydligen skulle dropbox också vara övervakat. Jag är inte förvånad, men däremot irriterad över att en demokratisk stat övervakar sina medborgare så som man gör. Syftesglidningen blir värre och värre, samtidigt som jag tror att kampen mot terrorism bara är ett svepskäl. Detta gäller ju inte bara USA utan även Sverige och många andra länder. Tyvärr kommer detta aldrig att avstanna, utan bara eskalera. Det enda som kan få ett stopp på detta övervaknings och kontroll samhälle är ett rejält krig där i princip all infrastruktur slås sönder, tyvärr.

Den gamla boken '1984' av orwell har med det att regeringen motiverar övervakning av medborgarna med att det är för att bekämpa terrorism. Jag tror att de mest använder spionfunktioner mot araber, somalier etc.
Citera
2013-06-10, 13:07
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilium
Mannen bakom läckan - Edward Snowden förklarar sig i en video på the guardian: http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/09/edward-snowden-nsa-whistleblower-surveillance

Talande hur kort den här tråden är för intresset allmänheten visar frågan.
Sjuka grejer alltså. Han har ju förstört hela sitt liv nu

Hoppas någon sätter ned foten till hela den här "surveillance" grejen. Men det är lite för mycket att önska antar jag...
Citera
2013-06-10, 13:13
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Men hade han läckt dokumenten anonymt så hade de inte ens vetat att det var han. Den it-expert som han är borde kunna skicka filer anonymt?
Nu blir han jagad livet ut, om han inte hinner att dödas innan dess. Han kommer aldrig att kunna flytta tillbaka till usa till sin familj och media kommer svartmåla honom, och han vet detta.
Han säger sig vara redo att offra sitt liv för friheten, men vafan, det hela är lite skumt.
De flesta visste ju redan om detta så om han visar sitt ansikte och namn behöver väl inte vara en fördel, snarare en nackdel.
Om en vecka eller max två så kommer locket att läggas på och allt kommer att vara bortglömt ändå.

Tro mig dom hittar nog läckan förr eller senare och då hade han suttit i skiten rejält, som någon sa nu är han en offentligt person och kan inte dödas.
Citera
2013-06-10, 13:13
Medlem
vadillaruoms avatar
dokument

http://pastebin.com/MPpT7xaf
Citera
2013-06-10, 13:19
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Jaså? Och varför är den där informationen intressant för dig?

Det är irrelevant, du har väl inget att dölja så varför bryr du dig om varför den informationen skulle vara intressant mig.
Citera
2013-06-10, 13:20
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg

Det händer inte ett skit, bomb i sig är rätt harmlöst, men lägg till namnet på Usa´s President så jag jag lova att det händer grejer. Eller byt ut bomb mot kill, jag lovar att dom kommer kolla upp dig om du skriver det i ett mail, i en sökmotor ytterst tveksamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in