2013-06-10, 12:33
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
http://www.yougov.se/weblog/yougov/yougov-levererade-den-mest-traffsakra-valdagsmatningen/
Det var som fan. Likafullt hade de fel på SDs siffror men å andra sidan en enstaka mätning säger inte så mycket om deras trovärdighet.
Det sistnämnda är också en fälla många går på dvs att de opinionsinstitut som lyckats bäst vid valet 2010 att pricka in SDs siffror skulle vara trovärdigare en andra. Vilket givetvis inte är någon sanning utan mer en engångsföreteelse om den inte upprepas val efter val. I det sammanhanget så har jag för mig att SKOOP var närmast både 2002 och 2006.
Senast redigerad av Powergirl 2013-06-10 kl. 12:36.
2013-06-10, 12:40
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred.Raskulv
Visst fast SD har ju ingen riktig vågmästarroll idag.
Vore betydligt bättre med två jämnare block och med ett SD som är så pass starkt att det måste till ett samarbetande mellan S och M för att stänga dom ute.

Jag förstår hur du tänker, men att Sverigefientliga Reinis väljare springer över till SD är både komiskt och bra. Någon måste ju sjunka för att SD ska kunna växa. De flesta SD:are kommer från M, bl.a. jag själv.

Så länge vänsterblocket inte får egen majoritet är allt frid och fröjd. För det vore en absolut katastrof för hela Sverige.
2013-06-10, 12:49
Medlem
PaterNoster777s avatar
SVT har inlett en kampanj riktad mot Sd.

"Oberoende" SVT planerar att bedriva riktad hatpropaganda mot Sverigedemokraterna!
https://www.flashback.org/t2153374

Det är Knut Kainz Rognerud och Marléne Dahlin som genomför SVT:s kampanj rent praktiskt.

Knut-Kainz Rognerud
https://www.flashback.org/t1009344

Journalisten Marléne Dahlin
https://www.flashback.org/t2155107

Vad tror ni, kommer Knut Kainz Rognerud, Marléne Dahlin och SVT:s kampanj att lyckas?
Kommer SVT att bli framgångsrika med att bekämpa Sd?
Kommer SVT:s hatkampanj mot Sd att påverka Sd:s opinionssiffror?
Senast redigerad av PaterNoster777 2013-06-10 kl. 12:52.
2013-06-10, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det var som fan. Likafullt hade de fel på SDs siffror men å andra sidan en enstaka mätning säger inte så mycket om deras trovärdighet.
Det sistnämnda är också en fälla många går på dvs att de opinionsinstitut som lyckats bäst vid valet 2010 att pricka in SDs siffror skulle vara trovärdigare en andra. Vilket givetvis inte är någon sanning utan mer en engångsföreteelse om den inte upprepas val efter val. I det sammanhanget så har jag för mig att SKOOP var närmast både 2002 och 2006.
Nu prickade de in alla partier bäst, men du sprider dina löner som vanligt då du tror det förändrar folks åsikter.
2013-06-10, 12:55
Medlem
Flor-Idas avatar
[quote=Powergirl|43842353]Det är riktigt rörande att se lyckan hos vissa när YouGov presenterar sina opinionsmätningar. Visserligen är det bara SDs anhängare som tar dem som seriösa men ändå.
Alla seriösa bedömare har inte med YOUGOV i sina sammanställningar för månadens opinionsmätningar.
Trots det så är tilltron större hos SDs anhängare än när SCB presenterar sin stora undersökning. Prata om att sila mygg och svälja elefanter.
Undrar vad ovanstående beror på?[/QUOTE]

Kanske på historisk erfarenhet. Dvs att de var närmast sanningen vid förra valet. SCB däremot var miltals ifrån.
2013-06-10, 13:09
Medlem
Bergakungens avatar
Sakta i backarna! Att jämföra en valdagsundersökning med prognoser, år och månader innan valet är helt meningslöst. Syftet med en prognos över väljarsympatier är bland annat att ge information som rimligtvis förändrar verkligheten, eftersom partiernas beteeende påverkas av dessa prognoser. En valdagsundersökning, gjord på den population som bevisligen röstat och har sitt valresultat i färskt minne är något helt annat - den skall vara en billig, snabb, korrekt och träffsäker genväg till ett resultat som skall vara så likt det verkliga utfallet som möjligt.
2013-06-10, 13:28
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sakta i backarna! Att jämföra en valdagsundersökning med prognoser, år och månader innan valet är helt meningslöst. Syftet med en prognos över väljarsympatier är bland annat att ge information som rimligtvis förändrar verkligheten, eftersom partiernas beteeende påverkas av dessa prognoser. En valdagsundersökning, gjord på den population som bevisligen röstat och har sitt valresultat i färskt minne är något helt annat - den skall vara en billig, snabb, korrekt och träffsäker genväg till ett resultat som skall vara så likt det verkliga utfallet som möjligt.

Intressant är att VALU 2010 ändå gav en viss avvikelse, dvs till och med på väg ut från vallokalen så ljög folk om vad de hade röstat på. Fördelen med detta var att vi fick en faktisk siffra på den annars så svårfångade Bradley-effekten, eller skämsfaktorn som den kallas. Ett gäng svenne-bananer vågade inte stå för att de hade röstat på SD utan drog till med ett "säkrare" svar. Har inte den exakta siffran i huvudet, det var kring 1%-enhet tror jag (går att kolla via VALU). Så där finns ett konkret riktvärde för Bradley-skämset som är användbart.

I övrigt var det väl ganska trevliga siffror från Yougov även om vidriga Sverige-hatarna Miljöpartiet fortfarande ligger obegripligt högt. Det fanns en anledning till att kvinnor inte hade rösträtt förr i tiden.

- F.G
2013-06-10, 13:31
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Nu prickade de in alla partier bäst, men du sprider dina löner som vanligt då du tror det förändrar folks åsikter.

Nu blandade jag olika frukter med varandra. Det medger jag men trots allt så påstod jag inte att äpplet var detsamma som hela korgens frukter.
Yourgovs fruktkorg var närmast resultatet. Äpplet missade de dock. SKOOP har dock varit närmast fullträff i fruktkorgen både 2002 och 2006. Vilket är en större bedrift. Fruktkorg avlutat.

SD i det här fallet äpplet borde vara betydligt lättare att pricka in men så var det inte 2010. Däremot har det knappast någon större betydelse vilket opinionsinstitut som var närmast den verkliga storleken på äpplet. För även om ett äpple finns kvar i fruktkorgen så är inte storleken densamma i varje opinionsmätning. Tar man däremot ett medelvärde av mätningen av äpplet ,oberoende av vilka som mäter, vid olika tillfällen så blir resultatet förmodligen bättre. Det som krävs fortfarande är dock att den som mäter betecknas kompetent sin uppgift

Hur stort det verkliga äpplet är får vi reda på först nästa år. Förstår du nu vad jag avsåg.
2013-06-10, 13:32
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är inte jämförelsen gjord så heller. Jämförelsen är vilket institut som gjorde den bästa valdagsundersökningen. En av få undersökningar med ett facit. Det är i och för sig inte självklart att det institutet alltid lyckas bäst i alla andra mätningar för den delen, men i brist på annan information är det rimligt att det institutet har ett visst förtroendeövertag.
2013-06-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Intressant är att VALU 2010 ändå gav en viss avvikelse, dvs till och med på väg ut från vallokalen så ljög folk om vad de hade röstat på. Fördelen med detta var att vi fick en faktisk siffra på den annars så svårfångade Bradley-effekten, eller skämsfaktorn som den kallas. Ett gäng svenne-bananer vågade inte stå för att de hade röstat på SD utan drog till med ett "säkrare" svar. Har inte den exakta siffran i huvudet, det var kring 1%-enhet tror jag (går att kolla via VALU). Så där finns ett konkret riktvärde för Bradley-skämset som är användbart.
Det gjordes väl två valdagsundersökningar om jag minns korrekt? Det ena visade 4.6 % för SD och det andra 4.1 %, om jag minns korrekt. Rätt säker på att det var dessa siffror, om inte mitt minne sviker mig.

Resultatet blev ju som vi alla vet 5.7 %, så över en procents underskattning i båda fallen.
2013-06-10, 13:46
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Det gjordes väl två valdagsundersökningar om jag minns korrekt? Det ena visade 4.6 % för SD och det andra 4.1 %, om jag minns korrekt. Rätt säker på att det var dessa siffror, om inte mitt minne sviker mig.

Resultatet blev ju som vi alla vet 5.7 %, så över en procents underskattning i båda fallen.
YouGov siffra var 5,1%. Länk en sida bakåt. Kan vara bra att notera i diskussionen att en valdagsundersökning inte nödvändigtvis måste vara en vallokalsundersökning.
2013-06-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
YouGov siffra var 5,1%. Länk en sida bakåt. Kan vara bra att notera i diskussionen att en valdagsundersökning inte nödvändigtvis måste vara en vallokalsundersökning.
Hmm, okej, jag har förmodligen blandat ihop det. Är det alltså vallokalsundersökningar jag tänkte på? Vad är skillnaden mellan de båda?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in