2013-06-10, 12:08
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
jag har en äkta welsh/springer/spaniel en riktig sökhund som e tränad på att hitta vilt skadeskjutet och blodspår...dom har en näsa som är enastående och unik den borrar alltid näsan i backen när vi är ute..ett ruggigt luktsinne..så det är inte så konstigt att den kände att nåt fanns i ödehuset

Jag håller med dig fullt ut. Också jag har, och har haft, flera apporterande fågelhundar, varav fem viltspårschampions. Den aktuella hunden vid ödehuset är en blandning av golden retriever och spaniel och båda raserna klassas som apporterande fågelhundar. Med tanke på hundens starka reaktioner, tvivlar jag inte en sekund på att det sannolikt fanns nåt i huset. Doften av en hare eller igelkott skulle inte orsaka en sådan iver. Herregud, mina hundar sprang häromdagen på en koltrastunge som satt på marken. De brydde sig knappt!
Den här hunden reagerade så kraftigt för att den kände doften av kadaver/blod - det vågar jag ta gift på.
Citera
2013-06-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag håller med dig fullt ut. Också jag har, och har haft, flera apporterande fågelhundar, varav fem viltspårschampions. Den aktuella hunden vid ödehuset är en blandning av golden retriever och spaniel och båda raserna klassas som apporterande fågelhundar. Med tanke på hundens starka reaktioner, tvivlar jag inte en sekund på att det sannolikt fanns nåt i huset. Doften av en hare eller igelkott skulle inte orsaka en sådan iver. Herregud, mina hundar sprang häromdagen på en koltrastunge som satt på marken. De brydde sig knappt!
Den här hunden reagerade så kraftigt för att den kände doften av kadaver/blod - det vågar jag ta gift på.

håller med dig.
också tycker jag det är viktigt där att påpeka att hunden inte reagerade alls kvällen den 19de.
tror inte, om delarna legat där sen den 4/5, 5/5 att lukten skulle dyka upp bara sådär över en natt. då borde han reagerat tidigare

men vill få för mig att jag hörde något någonstans att polisen (?) trodde att delarna legat där typ max 24h, kom jag just på
Citera
2013-06-10, 12:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
min hund går konstant med nosen i backen och nosar som en galning överallt, och det är en shih tzu
kan vara personligheterna.
(liten pälsboll, visserligen nedklippt, räknas till grupp 9 sällskapshundar, inge jakt i honom)

Nej, det är ett alldeles vanligt beteende, hundar fungerar så, har berättat varför men det tycks inte gå in hos vissa här i tråden. Den hunden som var hispig utanför det gula huset har inte gjort något onormalt, och vad den reagerade på kommer vi aldrig att få veta såvida inte den superduktiga hunden också kan prata svenska.

Det ytterst välutvecklade luktsinnet hjälper hunden att överleva. Utan luktsinnet, ingen mat eller chans till fortplantning.

http://www.expressen.se/husdjur/sniff-varfor-nosar-hundar-pa-allting/

Det är inte omöjligt att den här hunden kände doften av benen, men det kan vara något helt annat som den reagerade för, så inteckna inte den hispiga vovven för att benen absolut inte fanns eller fanns i huset vid en viss angiven tidpunkt. Det är allt för osäkra uppgifter för att det skall kunna ligga till grund för en fastställelse. I efterhand kan man alltid hävda det ena eller det andra. Min undran är, varför kollade inte matte eller husse vad som fanns i huset om de nu är så säkra på att hunden hittade något som senare visade sig vara VB ben?
Citera
2013-06-10, 12:20
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vi är inne på samma spår - en annan GM. Tycker att tråden ältar om och om igen samma saker.
Alla verkar ha fastnat i att KJ är GM, KJ är en kallblodig psykopat etc. etc. vore han GM hade han erkänt för länge sedan! Va fan, kom igen! HAN ÄR INTE GM!
Många skriver att det bara är en tidsfråga innan han kommer att erkänna, hur länge till tror NI att han håller käften? När kommer han att erkänna? Lägg ner, det finns inget underlag som binder KJ till brottet, förutom en mindre mängd blod någonstans i hans bil(?) som kan ha kommit dit av andra orsaker än mord. Det håller inte och presenteras inget nytt i denna vecka är jag ytterst tveksam till om han sitter fortsatt häktad i nästa månad.

Det är viktigt att DU som vet någonting om detta fruktansvärda brott meddelar polisen om detta så fort som möjligt, du kan vara anonym. Tänk på att ALLA iakttagelser kring dagarna 4-5 maj är av intresse för utredningen samt att DINA iakttagelser kan vara en viktig pusselbit som utredningen saknar och som därmed gör att detta brott kan klaras upp.

Jag är helt övertygad att någon som följer tråden sitter på information som polisen ännu inte har tillgång till. Varför väljer du att hålla tyst?

Ni andra som fortsätter med era spekulationer kring KJ's olika diagnoser som på något konstigt sätt skulle ha en orsak till denna morbida lek (ja, lek, personen som har gjort detta njuter av uppmärksamheten i media och här inne) som utspelar sig i Boden för tillfället, en lek som bara polisen kan stoppa. Mordplatsen måste hittas, det är den viktigaste ledtråden som ännu saknas...
Om det inte hittar mer spår som binder KJ till brottet så måste de släppa honom förr eller senare, vad säger NI då?

Om KJ inte är GM, vad är han då ? Mot bakgrund av vad som är känt om KJ, dennes favoritsysselsättningar samt KJ:s relation med Vatchareeya Bangsuan vilken han dessutom tillstått har spenderat flera timmar tillsammans med 4 maj, dvs dagen hon försvann, hur är det möjligt att landa i uppfattningen att KJ inte på något sätt eller i något avseende är inblandad i händelserna som resulterat i att VB mist livet ? Önsketänker du ?

Edit: Du tycker inte det är märkligt att KJ blev svarslös då han konfronterades med uppgiften om VB:s blod i hans bil ?
Citera
2013-06-10, 12:21
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
men vill få för mig att jag hörde något någonstans att polisen (?) trodde att delarna legat där typ max 24h, kom jag just på

Om eventuella delar legat där endast nån timme när hunden gick förbi hade den reagerat. I samband med viltspårprov droppas pyttesmå droppar av djurblod längs spåret med ganska stora mellanrum. Spårets hela längd är ca 600 meter. I slutet av spåret ligger för det mesta en rådjursklöv (som oftast varit fryst och därefter upptinad). Klöven är hundens belöning - den fann det den var utskickad för. Hade det varit på riktigt, skulle det ha legat ett dött eller skadat rådjur, älg eller vildsvin där.
Citera
2013-06-10, 12:22
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, det är ett alldeles vanligt beteende, hundar fungerar så, har berättat varför men det tycks inte gå in hos vissa här i tråden. Den hunden som var hispig utanför det gula huset har inte gjort något onormalt, och vad den reagerade på kommer vi aldrig att få veta såvida inte den superduktiga hunden också kan prata svenska.

Det ytterst välutvecklade luktsinnet hjälper hunden att överleva. Utan luktsinnet, ingen mat eller chans till fortplantning.

http://www.expressen.se/husdjur/sniff-varfor-nosar-hundar-pa-allting/

Det är inte omöjligt att den här hunden kände doften av benen, men det kan vara något helt annat som den reagerade för, så inteckna inte den hispiga vovven för att benen absolut inte fanns eller fanns i huset vid en viss angiven tidpunkt. Det är allt för osäkra uppgifter för att det skall kunna ligga till grund för en fastställelse. I efterhand kan man alltid hävda det ena eller det andra. Min undran är, varför kollade inte matte eller husse vad som fanns i huset om de nu är så säkra på att hunden hittade något som senare visade sig vara VB ben?

Ja jag hade nog kollat om min hund plötsligt reagerade annorlunda och blev hispig.
Citera
2013-06-10, 12:24
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
håller med dig.
också tycker jag det är viktigt där att påpeka att hunden inte reagerade alls kvällen den 19de.
tror inte, om delarna legat där sen den 4/5, 5/5 att lukten skulle dyka upp bara sådär över en natt. då borde han reagerat tidigare

Försök att komma på var du har hört det, jag minns bara att de nästan omgående sa att FP inte är BP.
Citera
2013-06-10, 12:26
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om KJ inte är GM, vad är han då ? Mot bakgrund av vad som är känt om KJ, dennes favoritsysselsättningar samt KJ:s relation med Vatchareeya Bangsuan vilken han dessutom tillstått har spenderat flera timmar tillsammans med 4 maj, dvs dagen hon försvann, hur är det möjligt att landa i uppfattningen att KJ inte på något sätt eller i något avseende är inblandad i händelserna som resulterat i att VB mist livet ? Önsketänker du ?

Edit: Du tycker inte det är märkligt att KJ blev svarslös då han konfronterades med uppgiften om VB:s blod i hans bil
?

Det ser ju dystert ut för KJ, men vad skulle du svarat på denna fråga om du satt häktad oskyldig?
Och inte kunde förklara hur den kommit dit, rent hypotetiskt alltså?
Citera
2013-06-10, 12:27
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Edit: Du tycker inte det är märkligt att KJ blev svarslös då han konfronterades med uppgiften om VB:s blod i hans bil ?

Kan KJ ha lånat ut sin bil eller nån tagit sig friheten att låna den? Han kanske är en sån kille som har svårt att säga NEJ!
Citera
2013-06-10, 12:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Om eventuella delar legat där endast nån timme när hunden gick förbi hade den reagerat. I samband med viltspårprov droppas pyttesmå droppar av djurblod längs spåret med ganska stora mellanrum. Spårets hela längd är ca 600 meter. I slutet av spåret ligger för det mesta en rådjursklöv (som oftast varit fryst och därefter upptinad). Klöven är hundens belöning - den fann det den var utskickad för. Hade det varit på riktigt, skulle det ha legat ett dött eller skadat rådjur, älg eller vildsvin där.

Ett prov som föregåtts av övning och prövning i mängd, kan inte jämföras med den hund och det fall vi nu diskuterar.

Den här hunden är inte tränad i sök efter kroppsdelar, den kopplar inte ett fynd av VB ben till belöning, vad är det som är så svårt att förstå? Däremot säger jag ingenting om att hunden möjligen ville undersöka det den fick vittring på, vad det var vet vi inte, vi vet inte ens om den fick vittring, den kanske hörde något, en sork eller vad som helst, instinkten är att jaga ett byte, så det kan vara precis vad som helst som gjorde att hunden blev hispig, eller uppspelt är ett bättre ord?
Citera
2013-06-10, 12:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Det är klarlagt att hon dog den 4:e eller 5:e och förmodligen inte mer än 7 timmar på den 5:e dagen.

"Klarlagt" ? Vad säger att den uppgiften är korrekt ?
Citera
2013-06-10, 12:38
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Det ser ju dystert ut för KJ, men vad skulle du svarat på denna fråga om du satt häktad oskyldig?
Och inte kunde förklara hur den kommit dit, rent hypotetiskt alltså?

Han kan mycket väl vara inblandad på ett eller annat sätt men han behöver inte vara huvudmannen dock. Kanske han vet nånting men är för lojal och samtidigt rädd att berätta vad han vet isf, Man goolar inte helt enkelt. Eller så är han Ensam att ha begått detta styckmord men då måste han vara av stål och dynamit som inte erkänt efter så lång tid och så kallt bedyrar sin oskuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in