2013-06-09, 22:07
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
Eventuell GPS tracking måste sammanställas i efterhand om nu GM har haft GPS påslagen i sin telefon.
GPS spårning via en lös enhet som planteras på en bil är nog lite mera James Bond stuket än Svenska Polisens metoder...ok, kanske SÄK sysslar med det, men inte vanliga "farbror blå" .

Troligt är dock att Polisen begjort telefonavlyssning på misstänkta...

Okej var lite det jag trodde också. Tackar för informationen!
Citera
2013-06-09, 22:08
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hur såg benen ut, förruttnelse, jäsning, svarta etc. Har då inte FP1 och FP2 placerats ut samtidigt eller har benen flyttats in till ödehuset i efterhand, var har de i sådant fall varit. Jag kan lugnt säga att det är en djävulsk odör och jag har svårt att ens tro man får med sig benen i hela delar om de är 15 dagar sedan de avlägsnades. Vet någon vilket skick benen var i vid FP1.

Har för mig att någon som kände den som gjorde fynden beskrev dessa ben i tråden. Minns att de var gråaktiga, utom vid snittytorna där det var mer svart.

Kanske var det därför det "bara" blev benen som flyttades och inte resten av kroppen?
Citera
2013-06-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bilregistret är inte överens med din uppgiftslämnare.

Dock kan en bil som någon ständigt ses i/med tolkas som att denne någon är ägaren. sen kan ju bilen vara skriven på vem fan som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
..den som tipsade MPS om att kolla upp ödehuset, måste ha haft en unik information när MPS två dagar senare hoppar in i huset och finner VB´s ben.

Citat:
Min känsla är att antingen KJ själv eller någon väldigt, väldigt nära honom avgav detta tips till MPS. Inte susar MPS iväg med sex personer en sen kväll på måfå upp till Mjösjöberget och med intuitionens kraft hoppar de in i ödehuset. Nix pix.

Nu var det ju så, enligt MPS, att de var ute och sökte i ett närliggande område som de fått ett tipps om. De hade alltså INTE fått något direkt tips om att söka i huset. Att de kollade in i huset var ju bara en konsekvens av att de var i området, efter det egentliga söket, för att reka inför kommande skallgångar.
Citera
2013-06-09, 22:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Detta var intressanta uppgifter, ifall de stämmer- och om de nu gör det så tyder väl det kanske på att han fått hjälp av någon? Varför annars vara på platsen, på samma dag med två olika fordon?

Vem äger/har tillgång till den vita skåpbilen isf?

Låter dock konstigt att han skulle ha varit där vid den tidpunkten och inte passat på att dölja kroppsdelarna lite bättre. Stämmer uppgifterna så kan han väl kanske ha varit där och kikat på VB- av någon outgrundlig anledning.

Men om han nu varit där och flyttat kroppsdelarna dit i efterhand så borde väl rättsläkare och platsundersökningen kunna utesluta detta.

Inga ytterligare fynd har ju hittats i området- så vad gjorde den vita skåpbilen vid berget/fortet isf? Och vad gjorde KJ isf på fyndplatsen?

Kan ju varit så att KJ var där och tränade lite Soft airgun i huset. Sen kom han på den smarta idén att flytta dit kroppsdelarna. Kanske var det som spanarna/polisen menade när de sa att denna spaning skiljt sig en del från andra spaningar på misstänkta.
Citera
2013-06-09, 22:21
Medlem
I likhet med några andra tror jag att den mörka bilen är den som intresserar polisen. Noterar att Nissan qashqai är vanlig som tjänstebil. Några intressanta företag i Boden som har såna?
Nissan är också vanlig förstagångsbil för yngre... (män?)

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5747632

http://www.fordonsnyheter.se/2011/03/nissan-raket-p-tj-nstebilsmarknaden
Citera
2013-06-09, 22:23
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Kan ju varit så att KJ var där och tränade lite Soft airgun i huset. Sen kom han på den smarta idén att flytta dit kroppsdelarna. Kanske var det som spanarna/polisen menade när de sa att denna spaning skiljt sig en del från andra spaningar på misstänkta.

Nja, jag tror nog ändå att de tillkommit dit redan från första början. Inga uppgifter har förekommit i media eller från polisen att kroppsdelarna skulle ha flyttats innan. Det om något är ju en oerhörd viktig pusselbit i utredningen. Polisen borde ju även då leta efter ursprungsplatsen för dumpningen- och det verkar de inte heller göra.

Fast jag utgår ju från det som kommit fram i media och polisen kan ju sitta och hålla på informationen- så jag vet inte. Men det känns bara onödigt riskabelt och konstigt att byta dumpningsplats- och dessutom så verkar det vara väldigt ovanligt att gärningsmän gör på det viset.

Ja, jag kan bara tänka mig vad de måste ha tänkt när de iakttagit KJ och grabbarnas aktiviteter.
Citera
2013-06-09, 22:27
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
I likhet med några andra tror jag att den mörka bilen är den som intresserar polisen. Noterar att Nissan qashqai är vanlig som tjänstebil. Några intressanta företag i Boden som har såna?
Nissan är också vanlig förstagångsbil för yngre... (män?)

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5747632

http://www.fordonsnyheter.se/2011/03/nissan-raket-p-tj-nstebilsmarknaden

Jag med.

Jag tror att det kan vara en hyrbil. Det skulle vara intressant att veta vilka hyrbilsfirmor i Boden som hyr ut Nissan och om deras nyckelknippor isf är röda och vita?

http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/49/4984679526.jpg
Citera
2013-06-09, 22:27
Medlem
Citat:
Du har nog rätt.

En liten fråga till den som kan. Kan polisen ifall KJ har GPS i mobilen använda sig av dess uppgifter i realtid och följa honom via den? Eller måste dess uppgifter sammanställas på något sätt först? Eller kan de sätta någon slags övervaknings-GPS på hans fordon och är detta isf något de skulle ha använt sig av?

Skulle bra gärna vilja veta vilka slags övervakningsmetoder som är kutym att använda.

Polisen får utöva alla möjliga tvångsmedel mot KJ, eftersom han är misstänkt till ett sådant grovt brott.

Allt från Rumsövervakning till husransakningar osv. Finns det bevis i mobilen som GPS/Meddelanden/Bilder/Dokument så kommer polisens IT-forensiker hitta detta.
Citera
2013-06-09, 22:28
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Dock kan en bil som någon ständigt ses i/med tolkas som att denne någon är ägaren. sen kan ju bilen vara skriven på vem fan som helst.

Nu var det ju så, enligt MPS, att de var ute och sökte i ett närliggande område som de fått ett tipps om. De hade alltså INTE fått något direkt tips om att söka i huset. Att de kollade in i huset var ju bara en konsekvens av att de var i området, efter det egentliga söket, för att reka inför kommande skallgångar.

Det är MPS officella förklaring, helt rätt. Jag tror inte på slumpen, men ibland är det slump att saker och ting sker. Är det så som hon med hunden berättar och att det som den som pm:at skriver, så blir det bara för mycket. Fick även ett tidigare pm som var mer exakt för en dryg vecka sedan, men detta har jag lovat att inte publicera och därför gör jag det inte nu heller. Kan iaf berätta att det pekar också mot att det inte var som MPS redovisat. Det sistnämnda pm;et är från en som haft rätt i mycket hittills iaf.
Senast redigerad av highfive 2013-06-09 kl. 22:34.
Citera
2013-06-09, 22:30
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Nu hittade jag artikeln!

"De poliser som försöker få 22-åringen att erkänna mordet heter Peter Ahlqvist och Sixten Johansson. Det är två till synes okända namn, men det beror på att de tidigare jobbade på narkotikaroteln utan att vilja synas offentligt."

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7692883

Tack för länken!
Jag håller med om att det inte verkar vara det optimala, att ha dessa personer som förhörsledare i ett fall som avviker från de fall de är vana med.

Jag förstår mig inte på varför NSD skrev artikeln om bilen intill KJ?
Var det bara för att locka till sig fler läsare eller?

Citat:
– Jag kan i nuläget inte säga varför vi är intresserad av just den bilen, säger kammaråklagare Anna Bergström.
När man läser detta citat verkar det som att utredarna har sagt NSD "Vi är intresserade av bilen som är intill KJ på er bild". Men varför skulle de gå ut med den informationen när de tydligen inte vill ha hjälp från allmänheten? För om syftet med artikeln var att man ville ha hjälp från allmänheten så borde man pekat ut exakt vilken bil det är man vill ha mer information om.

Jag vill ha klarhet i en annan fråga, är den mörka, stora bilen och den svarta Nissan samma?
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6862032
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6846003
Syftar dessa två artiklar på samma bil?
Citera
2013-06-09, 22:32
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Jag med.

Jag tror att det kan vara en hyrbil. Det skulle vara intressant att veta vilka hyrbilsfirmor i Boden som hyr ut Nissan och om deras nyckelknippor isf är röda och vita?

http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/49/4984679526.jpg

Hittade en länk du kan kolla. De hyrbilsfirmor som finns i Boden

http://www.bilhyrning.se/biluthyrning-norrbotten/hyrbil-boden/
Citera
2013-06-09, 22:32
Medlem
highfives avatar
Citat:
Nja, jag tror nog ändå att de tillkommit dit redan från första början. Inga uppgifter har förekommit i media eller från polisen att kroppsdelarna skulle ha flyttats innan. Det om något är ju en oerhörd viktig pusselbit i utredningen. Polisen borde ju även då leta efter ursprungsplatsen för dumpningen- och det verkar de inte heller göra.

Fast jag utgår ju från det som kommit fram i media och polisen kan ju sitta och hålla på informationen- så jag vet inte. Men det känns bara onödigt riskabelt och konstigt att byta dumpningsplats- och dessutom så verkar det vara väldigt ovanligt att gärningsmän gör på det viset.

Ja, jag kan bara tänka mig vad de måste ha tänkt när de iakttagit KJ och grabbarnas aktiviteter.

Är det inte så att denna gärningsmans beteende utstrålar ovanligheter? Att polisen inte jobbat mer när det gäller dumpningsplats kan bero på att FP2 var dumpningsplatsen. Sen har de nog kraftsamlat för att finna brotts- och möjligen styckningsplats efter att KJ greps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in