2013-06-09, 10:38
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Man får vara taktisk och unyttja de svagheter som den misstänkte besitter samtidigt går det ju inte heller att tvinga fram ett erkännande, även om det finns många som lyckas med det också. Så länge erkännandet går att kontrollera mot de omständigheter som finns i fallet så är det ju helt okej, oavestt hur erkännande frambringades, med kaffe och kakor och en stilla och varm pratstund eller under hot.

Men att som tönten Åsgård gå ut och säga att förhör ska vara trevliga, bekväma och upplevas som gästvänliga är ju bara jävla trams och fungerar säkert på svaga personer som Eklund, men knappast på så många andra, det måste vara obehagligt, auktoritärt och allvarligt för att sätta press på den misstänkte.

Gunvald Larsson metoder är betydligt effektivare då dessa förmodligen leder till fler och bättre resultat, med dock så förbjudna för man kränker den stackars misstänkes rättigheter.
Det är nog så att förhörsmetoderna bör/kan variera beroende på vilken typ av figur den misstänkte är. Hur som helst går det ibland att i förhör se hur de lägger upp frågorna på ett välplanerat sätt och på så sätt sätter den misstänkte på pottkanten - och detta utan att verka alls särskilt pressande eller aggressiva. De överlåter åt den misstänkte att måla in sig i ett hörn, så att säga.

För att anknyta till det aktuella fallet så bör vi förstås fråga oss vilken metod som skulle passa bäst på KJ. Vet vi tillräckligt mycket om honom som person för att kunna bedöma det? För mig förefaller han vara ganska vek, och då kanske lirkande kan vara en lämplig metod?
Citera
2013-06-09, 10:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är nog så att förhörsmetoderna bör/kan variera beroende på vilken typ av figur den misstänkte är. Hur som helst går det ibland att i förhör se hur de lägger upp frågorna på ett välplanerat sätt och på så sätt sätter den misstänkte på pottkanten - och detta utan att verka alls särskilt pressande eller aggressiva. De överlåter åt den misstänkte att måla in sig i ett hörn, så att säga.

För att anknyta till det aktuella fallet så bör vi förstås fråga oss vilken metod som skulle passa bäst på KJ. Vet vi tillräckligt mycket om honom som person för att kunna bedöma det? För mig förefaller han vara ganska vek, och då kanske lirkande kan vara en lämplig metod?

Förmodligen skulle en psykolog ha större framgång med förhören än två garvade narkotikaspanare.
Citera
2013-06-09, 11:05
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Man får vara taktisk och unyttja de svagheter som den misstänkte besitter samtidigt går det ju inte heller att tvinga fram ett erkännande, även om det finns många som lyckas med det också.
Gunvald Larsson metoder är betydligt effektivare då dessa förmodligen leder till fler och bättre resultat, med dock så förbjudna för man kränker den stackars misstänkes rättigheter.

Jag trodde att Gunvald Larsson metoder var förbjudna eftersom man kan få vem som helst att erkänna vad som helst med våld. Tänka sig att det bara handlade om mänskliga rättigheter!
Citera
2013-06-09, 11:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Man får vara taktisk och unyttja de svagheter som den misstänkte besitter samtidigt går det ju inte heller att tvinga fram ett erkännande, även om det finns många som lyckas med det också. Så länge erkännandet går att kontrollera mot de omständigheter som finns i fallet så är det ju helt okej, oavestt hur erkännande frambringades, med kaffe och kakor och en stilla och varm pratstund eller under hot.

Men att som tönten Åsgård gå ut och säga att förhör ska vara trevliga, bekväma och upplevas som gästvänliga är ju bara jävla trams och fungerar säkert på svaga personer som Eklund, men knappast på så många andra, det måste vara obehagligt, auktoritärt och allvarligt för att sätta press på den misstänkte.

Självklart ska förhörsledarna snabbt bilda sig en uppfattning om vad det är för typ av människa man har att göra med och anpassa förhörsmetoden till detta. Om Åsgård menar att framgångsrika förhör bäst sker genom förtroliga samtal under otvungna och kamratliga former är detta naturligtvis kvalificerat nonsens. Rappakalja. Vad förväntar sig Åsgård ska få en misstänkt mördare som inte är psykiskt sjuk att öppna sitt hjärta över kaffe & bakelser. Smicker ? Åsgård måste vara otroligt naiv om han lever i den föreställningen. Förhör bör ske oregelbundet och vara oannonserade så att den misstänkte inte får tid att förbereda sig, och således kunna ske vid vilken tid på dygnet som helst samt vara ansträngande och uttröttande. Sublimare metoder än vad Gunvald Larsson ägnar sig åt, men om den misstänkte är uppmärksam bör han inte undgå att få en känsla av förtäckt hot.
Citera
2013-06-09, 11:23
Medlem
Zisselas avatar
Förhörsmetoder måste vara i enlighet med mänskliga rättigheter. Ni som snackar om att "knäcka" honom. Ponera att det är ert oskyldiga (men psykiskt instabila) barn/partner/förälder som sitter häktad. Ska polisen verkligen knäcka den personen då?
Citera
2013-06-09, 11:26
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Förmodligen skulle en psykolog ha större framgång med förhören än två garvade narkotikaspanare.

Om man bortser från viktiga individuella egenskaper och erfarenheter funderar jag på om det inte vore lämpligt med en kvinnlig förhörsledare denna gång. Visserligen är ett sådant val beroende på vilka saker som framkommit i kartläggningen av KJ:s sociala liv och hans (framförallt kvinnliga) relationer, men en kvinnlig fhl kan möjligtvis skapa en helt annan dynamik än en manlig.

Att ta några veteraner från knarkspan - som är vana att möta kriminellt identifierade personer - tror jag är något av ett tankefel.
Senast redigerad av FUP-12 2013-06-09 kl. 11:28.
Citera
2013-06-09, 11:29
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Om man bortser från viktiga individuella egenskaper och erfarenheter funderar jag på om det inte vore lämpligt med en kvinnlig förhörsledare denna gång. Visserligen är ett sådant val beroende på vilka saker som framkommit i kartläggningen av KJ:s sociala liv och hans (framförallt kvinnliga) relationer, men en kvinnlig fhl kan möjligtvis skapa en helt annan dynamik än en manlig.

Att sätta några veteraner från knarkspan - som är vana att möta kriminellt identifierade personer - tror jag är något av ett tankefel.

Hur vet vi att det är manliga förhörsledare? Jag minns inte jag har sett/läst information om vem som håller i förhören.
Citera
2013-06-09, 11:34
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Hur vet vi att det är manliga förhörsledare? Jag minns inte jag har sett/läst information om vem som håller i förhören.

Kommer inte ihåg namnen på dem, men det stod i tidningen att det var två manliga fhl med bakgrund som narkotikaspanare.
Citera
2013-06-09, 11:36
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat

Nu hittade jag artikeln!

"De poliser som försöker få 22-åringen att erkänna mordet heter Peter Ahlqvist och Sixten Johansson. Det är två till synes okända namn, men det beror på att de tidigare jobbade på narkotikaroteln utan att vilja synas offentligt."

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7692883
Citera
2013-06-09, 11:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Förhörsmetoder måste vara i enlighet med mänskliga rättigheter. Ni som snackar om att "knäcka" honom. Ponera att det är ert oskyldiga (men psykiskt instabila) barn/partner/förälder som sitter häktad. Ska polisen verkligen knäcka den personen då?

Om jag vet att vederbörande misstänkt är oskyldig har du naturligtvis rätt. Men om det föreligger stark misstanke om att den förhörde är skyldig och nekar av anledning att han/hon inte vill kännas vid handlingen/brottet så är svaret: Javisst, absolut.
Citera
2013-06-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
För länge sedan var det en Finländare som flytt till Svenska sidan, misstänkt för mord i Finland och svensk polis förhörde honom i 2 veckor utan att få ett erkännande, sen kom finsk polis över för att hämta honom och på bron utanför utgången tog det 30 sekunder till ett erkännande efter ett strupgrepp, sen var det mordet löst.
Hade han inte erkänt så hade han varit oskyldig och död.
Jag tror inte att den metoden används längre i Finland.
Citera
2013-06-09, 11:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om jag vet att vederbörande misstänkt är oskyldig har du naturligtvis rätt. Men om det föreligger stark misstanke om att den förhörde är skyldig och nekar av anledning att han/hon inte vill kännas vid handlingen/brottet så är svaret: Javisst, absolut.
Men om misstankarna är så pass starka så blir det antagligen ändå en fällande dom och då behövs ju inget erkännande?

Fast det stämmer ju inte på Mats Alm som misstänktes för att ha mördat Linda Chen. Han nekade sig igenom allt och dömdes bara för brott mot griftefriden.
Kanske skulle andra förhörsmetoder ha använts på honom. Men vidare diskussioner om det får vi ta i den tråden i så fall. Jag tog bara upp det som ett exempel på att min första fras i detta inlägg inte är så tung trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in