2013-06-05, 23:46
Medlem
adam7s avatar
joe biden har varit i brasilien och nu är yahoo finance övertygad att boeing med super hornet är mycket mycket nära affär.

amerikanerna ser ut att vara lika optimistiska som svenskarna
Citera
2013-06-06, 00:02
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
joe biden har varit i brasilien och nu är yahoo finance övertygad att boeing med super hornet är mycket mycket nära affär.

amerikanerna ser ut att vara lika optimistiska som svenskarna
Brasilien försöker bara mjölka ut mer pengar. Gripen vann tekniska utvärderingen och blev arméns/flygvapnets favorit, de vann industrins stöd, är billigast men Dilma ville ha Rafale. Super Hornet har varit ute ur leken länge. Det vi ser nu är klassisk Spin.

Dvs de har två verkliga kandidater varav Rafale/Dassault är kvar så länge de betalar sin del, man släpper läckor som bekräftar optimismen (som att Rafale "vann" affären). Då kan de säga, "titta vad bra era betalningar under bordet fungerar. Ge oss lite till nu"...

Nästa ko till mjölkning är underdogen som aldrig ens varit med. Boeing har pengar, USA har makt. Om man kan mjölka dessa herrar nu när Dassault gett upp så är det fina fisken. SAAB satsar ju redan med bl.a Embraer så där behöver det inte mjölkas. Alla läckor kommer således vara pro den som betalar under bordet i smyg, allt för att hålla cirkusen vid liv.

Och när mutbetalningarna är över så kommer de proklamera vem som vann. Alla alternativ är "bra nog" och kommer fullfölja uppgiften så Regimen kan egentligen välja vilken de vill.
Citera
2013-06-09, 17:18
Medlem
Svithjods avatar
Jag blir lite förvånad över den kampanj som SvD verkar bedriva mot Gripen , vad ligger bakom detta månntro?
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/du-far-sta-for-risken-nar-gripen-saljs-in_8246874.svd
Citera
2013-06-09, 17:38
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jag blir lite förvånad över den kampanj som SvD verkar bedriva mot Gripen , vad ligger bakom detta månntro?
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/du-far-sta-for-risken-nar-gripen-saljs-in_8246874.svd

Det finns nog Miljöpartister även på SVds redaktion.
Citera
2013-06-09, 19:16
Medlem
Citat:
Tidningen har ju rätt då det är de svenska skattebetalarna som får stå för eventuella fördyringar i projektet, då man förhandlat om fast pris för exportordrar.
Citera
2013-06-09, 19:53
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:

Det är väl det vanliga Sverigehatet från Moderatsympatisörer.
Precis som Reinfeldt har sålt ut Sverige till utländska ägarintressen.

Allt som är utlandstillverkat (=Amerikanskt) är bäst allt Svensktillverkat är dåligt.
Citera
2013-06-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Det är väl det vanliga Sverigehatet från Moderatsympatisörer.
Precis som Reinfeldt har sålt ut Sverige till utländska ägarintressen.

Allt som är utlandstillverkat (=Amerikanskt) är bäst allt Svensktillverkat är dåligt.
Mycket på Gripen är även det Amerikanskt.
Citera
2013-06-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Mycket på Gripen är även det Amerikanskt.

Jag tror att många skulle uppskatta om du berättade mer om amerikansk teknik och Gripen. Vi vet ju att den amerikanska teknik som faktiskt finns i planet gör att Gripen inte är fullständigt värdelös skit, men kan du inte berätta vilken ytterligare amerikansk teknik som behövs i planet för att det i viss utsträckning skall kunna konkurrera med t ex F-16.
Citera
2013-06-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tror att många skulle uppskatta om du berättade mer om amerikansk teknik och Gripen. Vi vet ju att den amerikanska teknik som faktiskt finns i planet gör att Gripen inte är fullständigt värdelös skit, men kan du inte berätta vilken ytterligare amerikansk teknik som behövs i planet för att det i viss utsträckning skall kunna konkurrera med t ex F-16.
Gripen konkurrerar redan mot tex F-16.

Elektronik, grundmotor, styrsystem mm mm i Gripen är Amerikanskt.
Citera
2013-06-09, 21:39
Medlem
Citat:
Gripen konkurrerar redan mot tex F-16.

Jag ber om ursäkt för att jag inte formulerade mig på ett sätt som passade din läsförståelse. Vilken ytterligare amerikansk teknik i Gripen behövs för att kunna hävda sig prestandamässigt osv med t ex F-16.

Citat:
Elektronik, grundmotor, styrsystem mm mm i Gripen är Amerikanskt.

Vi skall vara mycket tacksamma för dessa amerikanska inslag. Vilka ytterligare amerikanska komponenter menar du krävs för att Gripen skall närma sig de amerikanska konkurrenterna i prestanda?
Citera
2013-06-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag ber om ursäkt för att jag inte formulerade mig på ett sätt som passade din läsförståelse. Vilken ytterligare amerikansk teknik i Gripen behövs för att kunna hävda sig prestandamässigt osv med t ex F-16.

Vi skall vara mycket tacksamma för dessa amerikanska inslag. Vilka ytterligare amerikanska komponenter menar du krävs för att Gripen skall närma sig de amerikanska konkurrenterna i prestanda?
Exakt var har jag hävdat något sådant.

Läs vad jag skrivit istället.

Gripen är till mycket liten del Svenskt.

Det är även vi skattebetalare som får betala om planerade kostnader inte kan hållas, detta då exportkunder får köpa till fast pris.
Citera
2013-06-10, 07:56
Medlem
Citat:
Det är även vi skattebetalare som får betala om planerade kostnader inte kan hållas, detta då exportkunder får köpa till fast pris.
Vilka skulle få betala ett inköp av t.ex. F35?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in