Citat:
Ursprungligen postat av
TheLastDon
Någon som har erfarenhet av Vass U-läst? Jag har tänkt beställa ett par skor på den lästen men då de inte går att prova ut är jag intresserad av att få tag på någon liknande läst från annan tillverkare som jag kan testa för att få storleken rätt. De enda vettiga skor jag har sedan tidigare är ett par loake savoy i uk7 och ett par herring by barker i uk 7,5.
Tack på förhand!
Jag har två par på Ulästen och har faktiskt aldrig provat någon annan läst om är lik den rakt över. U-lästen är ganska normalbred på bredaste stället vid knölarna (över "ballen" som det heter på fackspråk, men som pga den lite olyckliga översättningen sällan används ens av skomakare numera), men sedan smalnar den av kraftigt fram mot tån. Pga detta behöver många gå upp en halv storlek för att inte tårna ska klämmas, antingen 0,5 på längden eller upp till G-vidd (för mig fungerar G-vidd bäst, skon blir lite för lång om jag går upp på längden). Sedan har U också ett högt insteg/vrist.
I ditt fall skulle jag tippa på att omkring 40,5 (kanske då i G-vidd) är rätt val. Observera att du alltid ska ange din storlek i EU för Vass, då de av någon anledning översätter UK-storlekar lite galet och det blir ofta för stort om man bara anger sin storlek i UK.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brojanica
Var hittar man en trevlig skolåda i stockholm/nätet? Vill kunna sätta skon på lådan under putsningen.
Herrstils låda var för lite för ljus för min del.
Davidssons har en del att välja på, vissa riktigt billiga också:
http://www.davidsonsskomakeri.com/skovardslador/
Har själv chestnut-lådan från Shoecare som är en helt okej budgetvariant, även om jag själv aldrig använder skostället.