Citat:
Ursprungligen postat av
rejman
Eller hur.. Vad ska dom med min info till? Infon dom har om mig på google, youtube, skype osv, varför vill man veta det? Eftersom jag inte har något att dölja (sjukt att dom övervakar ändå) så har jag inget att vara nojjig över, ska dom plocka in mig för att jag kollar redtube ibland eller?
Att leta efter terrorister med hjälp av den här typen av övervakning är ju tramsigt, ofta en taliban sitter å skickar superhemliga planer via youtube eller liknande.
Det där är väl endå en paradox, först säger du att du inte vet vad infon skall användas till, sedan att du inte har något att dölja. Om vi inte vet varför denna övervakning sker kan vi ju samtidigt inte veta om vi har eller inte har något att dölja. Största risken som jag ser är inte vad som gäller idag utan vad som kanske gäller om fem, tio år eller ännu längre. Ett exempel skulle kunna vara när staten blir folkets fiende.
Amerikanarna har misslyckats flera ggr att skydda sig mot terror trots signaler från andra och egna resurser, senast Bostonbombarna. I Sverige hade vi tryckkokar-skägget som failade mitt i sthlm. I Sthlmsfallet fanns det en del intressant information i media som antagligen inte skulle läcka ut.
Så om vi tittar på amerikanarna som gång på gång misslyckas trots gigantiska resurser så kanske syftet är något annat, terrorbekämpningen känns mer som ett svepskäl... för inte vill du väl sprängas av en terrorist som nån höjdare sa nyligen.