2013-06-09, 02:18
Medlem
DocWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det var en gravlykta som sattes ut mellan Uggle*atan 4 (VB's bostad) och Uggle*atan 2 veckan efter VB hade försvunnit, den hade också en ros fastsatt vid lyktan. Det har inget med FP1 och FP2 utan jag förkortade Uggel*atan med UG.

Ok då är jag med. Är väl inte så konstigt om poletten hade hunnit trilla ner på någon vän eller random Bodenbo efter en vecka? Även om detta tycks dig osmakligt är det nog troligt att den som ställt dit gravlyktan ställde dit den av omsorg för VB och inte tvärtom.
Citera
2013-06-09, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Efter den brutala misshandeln av C*rl-Er*c Cedvand*r på Kortedala Torg i Gbg, så fylldes platsen med en mängd "gravlyktor" utan att gubben var vare sig död eller försvunnen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14665446.ab

Din hangup på dessa lyktor är minst lika oförklarlig som själva företeelsen på ugglegatan. (UG)
Har läst inlägg efter inlägg om denna f-bannade lykta utan att någonsin förstå den stora mystiken kring det hela. Det är väl bara att inse att människor är olika och deras uttryck för djup sorg och saknad ter sig också olika.

Jag har sett både det ena och det andra men inte att det sätts ut en gravlykta i princip samtidigt som en person försvinner, det kanske händer i Götet men är inte vanligt i norr. Där sätter man gravlyktor när någon är död och inte försvunnen.
Om det är besvärande att läsa inläggen om gravlyktan kan du ju bara hoppa över dem.
Citera
2013-06-09, 02:30
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil

Jaja här är två stycken som visar skillnaden,som är rätt stor.
Och ja jag vet att det är en volvo men detta är militärens blåa färg som dom oftast hade:
http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/53/5396421321.jpg

http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/19/1931249461.jpg

Jag har boldat.
1, Militären har ingen egen färg. Det är tillverkarens standardfärger som väljs. Du kan inte jämföra två olika bilmärken. Varför använde du inte bilden jag länkade till?
2, Pasaten på NSD är inte metalic, inte heller försvarets är det. De är det som WV kallar "pearl". Det kan vara skillnad i färgen (finns några olika blå pearl) eller så beror det på ljuset.
Här är WV färgkoder för aktuell modell
http://www.automotivetouchup.com/touch-up-paint/volkswagen/1998/passat/

Och NU tänker jag inte lägga mer energi på tråden förrän det kommer någon ny information om fallet.
Citera
2013-06-09, 02:35
Medlem
Citat:
Då är jag med, verkar iaf för mig märkligt att familjen sätter ut en gravlykta och framförallt mamman som är buddist, i sådant fall måste det vara plastpappan eller någon familjevän.

Men varför sätter man ut en gravlykta för att någon är försvunnen, det har jag aldrig någonsin hört talas om eller läst om. Iaf väldigt märkligt.
För en buddist är det förmodligen inte en gravlykta då det inte är vanligt att man gravsätter avlidna och man är mycket för att ha tända ljus för olika händelser.
Citera
2013-06-09, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassruggen
Kollade lite vad man kunde få fram om gravlyktan. Det verkar ha varit en lykta och en blomma som placerades på en smal gräsremsa jämte en piskställning mellan gavlarna på Ugglegatan 2 och 4. Det verkar gå in en väg där som går till en parkering som verkar tillhöra 4. På en filmsnutt ser man att det finns inga alls fönster på gaveln till 2:an, möjligen är det samma på 4:an, i så fall kan man ha valt platsen för att inte bli sedd, inget fönster riktat mot platsen.
När lyktan sattes ut var det inga andra än mördaren och eventuella medhjälpare som kunde veta att hon var död och visst skulle det kunna vara någon slump, men man ser ju aldrig några gravlyktor på en sådan plats vid något hus, så det verkar mycket märkligt

Den borde i sådant fall ställas vid andra gaveln där VB's hem hade fönster om det nu var omsorg om VB. Men på andra gaveln finns bara fönster från UG2 och inte UG4.

Nog om detta, den fanns där tidigt och redovisades i tråden, jag tyckte iaf det var märkligt liksom hundrastaren och den närboende som jag talat med, de hade aldrig någonsin sett något liknande vid ett försvinnande och man ej ens vet var personen är, i liv eller död. /Over and out.
Citera
2013-06-09, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
från vilket datum ska pappers nsd vara
Det kan ha varit dagen efter han greps, fredag 24 maj
Citera
2013-06-09, 02:48
Medlem
iakttagarens avatar
Två frågor:
Finns det några FAKTA som tyder på att KJ är oskyldig?
Finns det några FAKTA som tyder på att KJ haft någon medbrottsling?
Jag bortser från inlägg från KJ:s "fb-advokater"
Citera
2013-06-09, 02:51
Medlem
Citat:
Den borde i sådant fall ställas vid andra gaveln där VB's hem hade fönster om det nu var omsorg om VB. Men på andra gaveln finns bara fönster från UG2 och inte UG4.

Nog om detta, den fanns där tidigt och redovisades i tråden, jag tyckte iaf det var märkligt liksom hundrastaren och den närboende som jag talat med, de hade aldrig någonsin sett något liknande vid ett försvinnande och man ej ens vet var personen är, i liv eller död. /Over and out.
Om det varit en buddist som hade satt ut lyktan då hade det garanterat varit rökelse pinnar där.
Har dom närboende varit med om fler försvinnande?
Citera
2013-06-09, 03:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Varför tror folk att man dömer ut Airsoft sporten som sådan? Finns väl avvikande individer inom ALLA organisationer vare sig det rör sig om Sport, Religioner och annat. KJ sökte sig till en grupp som denna för att han ville tillhöra något och söka acceptans då han,vad jag läst här blivit nekad och avvisad att delta i militärtjänstgöring. Ett perfekt sätt att fly i från verkligheten och in i fantasins värld och det närmaste han kunde komma sin raserande dröm, en plats inom det militära = Airsoft. Allt kan leda till övertoner om man har brist på kontroll och självinsikt. Mycket undertryckt vrede och i viss mån fick han utlopp för det när han i sin fantasi sprang runt i skogen och sköt folk. Dock inte tillräckligt tydligen eftersom en ung kvinna fick sätta livet till.

Allt kan gå till överdrift. Du kan sitta och köra bil och du vet att det är 50 väg men din sinnesstämning kan snabbt få dig ur balans och plötsligt är du uppe i 150 knyck. Plötsligt känns det bättre när du får gasa på av helvete och totalt skeva ur. Out of Control!

I fetat tycker jag du träffsäkert sätter fingret på pudelns kärna. KJ är nog irl en tämligen misslyckad figur som förmodligen tillbringat avsevärd tid i en virtuell låtsasvärld, men som genom Softairgun-sporten fick utlopp för sina fantasier och drömmar och dessa materialiserade genom att under sportens legitima paraply förena teori och fantasi med praktik med konsekvens att en ung kvinna fick sätta livet till. I den meningen kan hans intresse för krigslekar i SAG-regi indirekt ha bidragit till att Vatchsreeya i KJ mötte sin baneman. Ett resultat som jag misstänker kan ligga i farans riktning hos individer med diffus eller intermittent obefintlig verklighetsuppfattning. Men jag tror som sagt inte att KJ varit ensam i det här även om det kanske ändå är mest troligt. Och jag hoppas för VB:s skull att så är fallet, med två+ gärningsmän kan det här vara det mest bestialiska mordet i Sverige sedan Catrine da Costa-fallet, pingsthelgen 1984.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-09 kl. 03:28.
Citera
2013-06-09, 03:04
Medlem
DocWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagaren
Två frågor:
Finns det några FAKTA som tyder på att KJ är oskyldig?
Finns det några FAKTA som tyder på att KJ haft någon medbrottsling?
Jag bortser från inlägg från KJ:s "fb-advokater"

Ungefär lika mycket FAKTA som tyder på att KJ är skyldig och ensam GM: nästan inget.

De ENDA fakta VI har är att KJ själv har sagt att VB var hemma hos honom kvällen hon försvann, samt att någon sorts blodrest har påträffats i hans bil.
Citera
2013-06-09, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
I fetat tycker jag du träffsäkert sätter fingret på pudelns kärna. KJ är nog irl en tämligen misslyckad figur som förmodligen tillbringat avsevärd tid i en virtuell låtsasvärld, men som genom Softairgun-sporten fick utlopp för sina fantasier och drömmar och dessa materialiserade genom att under sportens legitima paraply förena teori och fantasi med praktik med konsekvens att en ung kvinna fick sätta livet till. I den meningen kan hans intresse för krigslekar i SAG-regi indirekt ha bidragit till att Vatchsreeya i KJ mötte sin baneman. Ett resultat som jag misstänker kan ligga i farans riktning hos individer med diffus eller intermittent obefintlig verklighetsuppfattning. Men jag tror som sagt inte att KJ varit ensam i det här även om det kanske ändå är mest troligt. Och jag hoppas för VB:s skull att så är fallet, med två+ gärningsmän kan det här vara det mest bestialiska mordet i Sverige sedan Catrine da Costa-fallet, pingsthelgen 1984.
Om den MGM är GM med eventuell medhjälpare så kommer polisen att lösa detta inom några veckor för "individer med diffus eller intermittent obefintlig verklighetsuppfattning" kan förmodligen inte dölja ett så grovt brott.
Facit bör komma inom några veckor.
Citera
2013-06-09, 03:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Om den MGM är GM med eventuell medhjälpare så kommer polisen att lösa detta inom några veckor för "individer med diffus eller intermittent obefintlig verklighetsuppfattning" kan förmodligen inte dölja ett så grovt brott.
Facit bör komma inom några veckor.

Är KJ ensam om det här kommer erkännandet tidigare, om inte gäller koderna och löften som avgivits inom den grupp han tillhör. Förhörsledarna får väl testa utmattningstaktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in