Citat:
Ursprungligen postat av
ScEco
För fem år sedan hade den schweiziska banksektorn tillgångar på ungefär 5,4 biljoner CHF. Det står i dokumentet jag länkade tidigare. Det är ingen krånglig text i det ganska korta dokumentet, läs det gärna.
Vill du hävda att banksektorns del av Schweiz BNP är betydligt mindre i dag än för fem-tio år sedan så skulle jag uppskatta att du följde ditt eget råd och hänvisade till en källa.
Det var väl till att göra sig märkvärdig

. Jag nämnde siffran 3 biljoner CHF - och den siffran stämmer faktiskt, om man avser de utländska placerarnas pengar. Jag har läst, dock var det för ett antal månader sedan, så jag minns inte vad tidskriften hette, men i alla fall: Oerhörda summor har försvunnit, flyttats från Schweiz, av utländska kapitalplacerare, efter 2009. Jag vill minnas att siffran motsvarande 1 biljon CHF nämndes. Detta har medfört en bantad banksektor.
Sedan har ju Schweiz en inte obetydlig turistnäring, t. ex. Att denna är så viktig beror i sin tur mycket på utländska monegasker, som reser vidare till någon vintersportort i landet, efter att de har sett över sina tillgångar på den schweiziska banken.
Totalt sett är det nog inte helt enkelt att överblicka, hur betydande banksektorn i praktiken varit, och är, för Schweiz del. Att enbart räkna i termer av andel av BNP blir nog inte korrekt.