2013-06-07, 20:06
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Jag har lusläst hans FB och har för mig att det handlade om att han slagit sönder bilen sin.

La precis till citatet från inlägget jag inte hittade direkt.

Så för att sammanfatta hela den här bilen/vapnet/hunden/gripen/nedlagt diskussionen:

8 maj 2010: KJ skirver på sin FB att han suttit 12h i arresten för att någon slagit sönder hans bilruta.
8 maj 2010: Det enda som rapporteras i Kuriren om någon som gripits är en artikel om två män födda 91 (samma som KJ är född) som viftat med ett luftvapen i Boden och gripits. Det verkar dock inte skrivas något mer om detta eller ev. åtal under 2010.
30 september 2010. KJ skriver på FB att han är glad att utredningen mot honom är nedlagd.

Spekulativ analys:
KJ får sin bilruta krossad av en eller annan anledning. Han och en polare tar en bil och ett luftvapen och letar upp den de tror har gjort det (förmodligen 17-åringen i artikeln) och kör förbi lite häftigt med vapnet synligt. De grips men utredningen läggs ner i brist på bevis eller att det inte går att styrka uppsåt. KJ får det beslutet meddelat i slutet av september och skriver på FB att han är glad över det.
Citera
2013-06-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Åklagarens sätt att gång på gång uttrycka väldigt förteget. Men ändå försiktigt nämnande om ev flera GM. Verkar som att åklagaren verkligen tror på flera inblandade i mordet/styckningen? Jag får verkligen det intrycket. Flera GM i mord/styckning måste ju vara väldigt ovanligt. Nån som vet statistik?
I grovt kriminella uppgörelser är det kanske inte ovanligt men inte räknar jag VB till sån krets.

Håller med, hon stänger inga dörrar om medGM för detta är nog jäkligt komplicerat och inte bara ett "mord". Intressant vore om de har klart för sig mordplatsen (lgh, f-huset, stugan, bil) eller om den fortfarande inte är lokaliserad.

Har de hittat kläderna för jag förutsätter att de inte fanns på FP2 utan att veta säkert.
Var har de tagit vägen, skor, jacka, byxor mm. Mobilen ??
Är de också spridda i naturen eller helt enkelt bränt upp eller dumpade i vattendrag/sjö.

En annan sak som kan vara polisens bästa vapen i letandet, GM's mobil och förflyttning mellan 4 maj och typ 9 maj för därefter tror jag man har haft koll på vederbörande och hans rörelser.
Det kostar ett antal masttömninger för perioden och det borde vara fullt möjligt. Däremot vet jag ej hur länge man sparar kommunikation i masterna men det vet säkert någon i tråden.
Eller har han ej brukat sitt ordinarie mobil ab. och köpt ett refill efter den 4'e.
Citera
2013-06-07, 20:11
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Den vita skåpbilen troligtvis.

Den ljusblåa är kj's. Sen är det väl en Passat variant och en nyare Suv framför kj's. Den vita står inte på en p-plats utan verkar vänta på kJ.
Citera
2013-06-07, 20:12
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Eller så ville han tortera sitt offer först. Få VB att säga det han ville att hon skulle säga. När hon inte gjorde det så stack han ihjäl henne. Inte en gång utan två gånger. Ser ingen anledning till att gm skulle sitta och märka henne när hon var död.

Det som kan förklara de knivhuggen är väl något slags sexuellt motiv kanske. Hade han torterat henne så tror jag att det med allra största sannolikhet hade läckt till pressen vid det här laget.

Dödsorsaken sades iaf vara till följd av kraftigt knivvåld, alltså med största sannolikhet de 2 första knivhuggen. Den resterande 7 förbryllar mig...hittar bara exempel där motiven har varit sexuella, så ja...vad tror du om ett sexuellt motiv bakom dem?
Citera
Medlem
Citat:
Nej, detta var något nytt!

Vilken är bilarna kan de tänkas syfta på? Svårt att avgöra på bilden.
Den här bilden verkar beskuren.Om någon har kvar papperstidningen så kolla där? Där brukar man smeta på med jättebilder för att inte behöva skriva så mycket
Citera
Medlem
Chirpas avatar
Citat:

Mest troligt inte..
Den ser ut att vara på rull och det ser dessutom ut som att NSD har maskat bort en text på sidan av bilen (förmodligen ett företagsnamn). Gissar på antingen den blå bilen (golf?) med baken mot kameran eller den lite ljusare bilen som står längst mot kameran på höger sida.
Citera
2013-06-07, 20:15
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Den ljusblåa är kj's. Sen är det väl en Passat variant och en nyare Suv framför kj's. Den vita står inte på en p-plats utan verkar vänta på kJ.

Frågan är vem som äger bilen?
Citera
2013-06-07, 20:16
Medlem
ME077s avatar
Hoppas att alla fattar att det (troligtvis) finns en viktig anledning varför polisen vill ha information om bilen. Det tycker jag tråden ska rikta in sig på nu. Om vi ska vara konstruktiva. Själv måste jag plugga...
Citera
2013-06-07, 20:17
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
La precis till citatet från inlägget jag inte hittade direkt.

Så för att sammanfatta hela den här bilen/vapnet/hunden/gripen/nedlagt diskussionen:

8 maj 2010: KJ skirver på sin FB att han suttit 12h i arresten för att någon slagit sönder hans bilruta.
8 maj 2010: Det enda som rapporteras i Kuriren om någon som gripits är en artikel om två män födda 91 (samma som KJ är född) som viftat med ett luftvapen i Boden och gripits. Det verkar dock inte skrivas något mer om detta eller ev. åtal under 2010.
30 september 2010. KJ skriver på FB att han är glad att utredningen mot honom är nedlagd.

Spekulativ analys:
KJ får sin bilruta krossad av en eller annan anledning. Han och en polare tar en bil och ett luftvapen och letar upp den de tror har gjort det (förmodligen 17-åringen i artikeln) och kör förbi lite häftigt med vapnet synligt. De grips men utredningen läggs ner i brist på bevis eller att det inte går att styrka uppsåt. KJ får det beslutet meddelat i slutet av september och skriver på FB att han är glad över det.

Ja visst det är inte omöjligt. Men hur kan detta isf undgått media?
Citera
2013-06-07, 20:18
Medlem
highfives avatar
Citat:
Det som kan förklara de knivhuggen är väl något slags sexuellt motiv kanske. Hade han torterat henne så tror jag att det med allra största sannolikhet hade läckt till pressen vid det här laget.

Dödsorsaken sades iaf vara till följd av kraftigt knivvåld, alltså med största sannolikhet de 2 första knivhuggen. Den resterande 7 förbryllar mig...hittar bara exempel där motiven har varit sexuella, så ja...vad tror du om ett sexuellt motiv bakom dem?

Om det är ett mönster är det nog ristat i efterhand. Är det inte det så kan det vara tillfogat innan de dödliga huggen.

VI VI VI lika med 666?
Citera
2013-06-07, 20:21
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Mest troligt inte..
Den ser ut att vara på rull och det ser dessutom ut som att NSD har maskat bort en text på sidan av bilen (förmodligen ett företagsnamn). Gissar på antingen den blå bilen (golf?) med baken mot kameran eller den lite ljusare bilen som står längst mot kameran på höger sida.

Den ljusblå är KJs.
Citera
2013-06-07, 20:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tittar på huset i bakgrunden. Ett gult enplanshus i tegel med rött tak. Strax NO om KJ:s bostad finns en parkeringsplats och NO om den finns tre villor i rad. Jag tror att bilden visar den mittersta villan. Det visar att skåpbilen står på parkeringsplatsen, dock inte i en ruta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in