2013-06-07, 17:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Anar jag en viss ironi här.

Det är ju ofta så när det landar in anonyma PM; det går inte att säga om informationen är korrekt. Var och en får bilda sig sin egen uppfattning.

Jag tvekade lite inför att publicera det där med bisexualiteten, men så tänkte jag att det kanske ändå kan vara relevant i spekulationerna kring motivet.

Jo, ibland är det svårt att hålla igen.

Det är märkligt för det nämndes redan runt den 10:e att hennes ex skulle vara bisexuell, men då hette exet någonting annat, Tommy någonting. Undrar om det ändå kan vara så att den här Tommy kan vara någon "vän" till KJ.
Citera
2013-06-07, 17:34
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Den enda hittills nämnda i tråden som (bevisat) stalkade tjejer var en med initialerna CS. Kanske var denna "stalkning" oskyldig, det vet inte jag.
Jag är ganska övertygad om att denne CS var intresserad av VB.

KJ var ju med i en facebookgrupp som hette ngt liknande "Jag såg dig, jag fick dig, jag älskade dig, jag förlorade dig, jag vill ha dig tillbaka..." Har ju i tråden spekulerats om vem detta gällde, en Sofi har någon spekulerat om.

Jag känner folk som känner denna CS såg jag härom dagen när jag kikade runt lite, ska höra mig för ifall detta stämmer när jag får tillfälle till det.

Ja du, jag vet inte det är därför jag frågar.
Citera
2013-06-07, 17:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vad skulle det vara som binder KJ till brottet ?

Själv tror jag inte KJ hade varit kapabel att genomföra ett mord och inte lämna avgörande bevis efter sig, som fallet är nu finns ingenting.

ETT bevis finns ju åtminstone. Men det var intressant med resten - du har uppenbarligen tillgång till förundersökningsmaterialet eftersom du vet detta så säkert. Berätta nu ALLT för oss om vilka tester polisen gjort och som kommit tillbaka negativa! Det skulle ju onekligen höja kvaliteten i tråden och vi skulle alla hamna på den kunskapsnivå som du nu är ensam om att besitta.

Eller... kan det vara så att lille Lagro förväxlar sina egna fantasier med verkligheten igen och tillhör gruppen i tråden som är helt oförmögen att ta in att det kan finnas mer fakta i utredningen som de själva inte känner till???
Citera
2013-06-07, 17:39
Medlem
Citat:
Vad skulle det vara som binder KJ till brottet ?
Vid alla mord finns det oftast ett motiv, när en kvinna mördas är det oftast ekonomiska eller svartsjuka som är problemet. I VB fall kan vi räkna bort ekonomiska, att det är svartsjuka är ingen garanti men sannolik, alla dörrar skall stå öppna.
Jag gör den bedömningen själv att det är en man med utländsk bakgrund, som är gärningsmannen.
Själv tror jag inte KJ hade varit kapabel att genomföra ett mord och inte lämna avgörande bevis efter sig, som fallet är nu finns ingenting.
Du måste också se till hur han kunde genomföra det, därför han anses inte vara något större geni och planerare.

Eftersom du envist härdar att KJ inte har gjort brottet trots att han har kopplingar, var den hon mötte, hittats blod efter henne på en plats som kan bindas till honom, detta förutom sannolikt många fler spår som vi idag ej vet, bara polis och åklagare.

Därför vore det intressant om du kan utveckla din teori om man med utländsk bakrund, vad grundar du detta på och då utesluter vi helt KJ i resonemanget.
Citera
2013-06-07, 17:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Anar jag en viss ironi här.

Det är ju ofta så när det landar in anonyma PM; det går inte att säga om informationen är korrekt. Var och en får bilda sig sin egen uppfattning.

Jag tvekade lite inför att publicera det där med bisexualiteten, men så tänkte jag att det kanske ändå kan vara relevant i spekulationerna kring motivet.

Jag tycker att det är relevant, i synnerhet med tanke på att sonen i karatefamiljen också kan misstänkas vara bi eller homo. Källa:Sonens Facebook, en kommentar nämner något om att spana på killar eller liknande. Lägg därtill AN Facebookkonto som användes för tre mycket märkliga inlägg på MPS Facebooksida. Den som skrev betonade JAG två gånger, samt INTE en gång. I sammanhanget var det markeringar som jag tycker att det fortfarande finns all anledning att fundera över. Jag tycker att den killen fortfarande är intressant.
Citera
2013-06-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
ETT bevis finns ju åtminstone. Men det var intressant med resten - du har uppenbarligen tillgång till förundersökningsmaterialet eftersom du vet detta så säkert. Berätta nu ALLT för oss om vilka tester polisen gjort och som kommit tillbaka negativa! Det skulle ju onekligen höja kvaliteten i tråden och vi skulle alla hamna på den kunskapsnivå som du nu är ensam om att besitta.

Eller... kan det vara så att lille Lagro förväxlar sina egna fantasier med verkligheten igen och tillhör gruppen i tråden som är helt oförmögen att ta in att det kan finnas mer fakta i utredningen som de själva inte känner till???
Nej jag har inte tillgång till någon förundersökning, men du borde inse när det görs en husrannsakan där det finns misstanke om mord, jag tar för givet att om brottsplatsen funnits i bilen eller bostaden hade de hittat bevis för den.
Det jag ser som en mycket viktig sak är brottsplatsen och den har inte hittats.
Om du tror den där blodfläcken är något bindande bevis så tror du fel.
Citera
2013-06-07, 17:49
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Ingen blir ju inlåst för att ha slagit in sin egen bilruta, såvida man nu inte gör det på fyllan och är ordningsstörande.
Däremot verkar denna artikel från samma datum stämma bättre in på den MGM.
http://www.kuriren.nu/nyheter/defaul...icleid=5372164

Rent spekulativt kan han väl fått inbrott i sin bil och gett sig ut för att leta syndaren själv...
Men blir man inlåst för att nån annan har slagit sönder ens ruta?
Artikeln handlar om vapenhot. Det kan man bli inlåst för.
Men det här handlar om KJs bil.
http://imageshack.us/mobile/gallery.php
Jag är ledsen, men jag kan inte se din mobillänk. Men inlägget som du svarade på handlade om en artikel om vapenhot.Jag är ledsen, men jag kan inte se din mobillänk. Men inlägget som du svarade på handlade om en artikel om vapenhot.

Länken jag lade upp var om ett vapenbrott som skett den 8 maj 2010. Samma datum som KJ skrev på sin FB att han suttit i häktet. En sökning i lokalmedia visar att den enda nyhet innehållande "gripen" under det dygnet handlar om två män födda 91 (samma år som KJ är född) som kört runt i Boden och hotat någon med ett luftvapen.
Näms ingenting om en krossad ruta i artikeln men eftersom ingen blir inlåst för att ha slagit sönder sin egen bilruta så har förmodligen KJ blivit inlåst för någonting annat, men "skyller" på bilrutan.
Sammanfattning: KJ skriver på sin FB den 8 maj 2010 att han fått sitta 12h på häktet. Den enda nyhet i Boden det dygnet om någon som blivit gripen är om två män födda -91 som hotat någon med luftvapen. Liksom Leif GW så tror inte jag heller på slumpen.

EDIT: Får inte till den här snygga multi-citeringen, därav att det ser ut som skit.
Citera
2013-06-07, 17:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Nej jag har inte tillgång till någon förundersökning, men du borde inse när det görs en husrannsakan där det finns misstanke om mord, jag tar för givet att om brottsplatsen funnits i bilen eller bostaden hade de hittat bevis för den.
Det jag ser som en mycket viktig sak är brottsplatsen och den har inte hittats.
Om du tror den där blodfläcken är något bindande bevis så tror du fel.

Men, vi kan inte bara utgå från att de inte funnit något i lägenheten bara för att de inte har sagt så.

Om de hittar spår i lägenheten eller på annan plats så har de inga behov överhuvudtaget att springa till media och tala om det. Det är taktiskt att hålla på sådan information om något nytt eller oväntat dyker upp.

De har honom häktad och nu är informationsflödet mot allmänheten strypt fram till åtal.
Citera
2013-06-07, 18:04
Medlem
Om de har tillräckligt med bevis mot KJ
kan de inte väcka åtal redan nu?
Citera
2013-06-07, 18:16
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Därför vore det intressant om du kan utveckla din teori om man med utländsk bakrund, vad grundar du detta på och då utesluter vi helt KJ i resonemanget.
Det är ingen rasism att jag är emot personer med utländsk bakgrund, men i vissa länder har männen en annan kvinnosyn än i Sverige, som kan ses som förlegad. Det finns länder där mannen kan misshandla kvinnan så länge det sker i hemmet är det inte straffbart. Man kan se det som att de anser de äger kvinnan. I vissa länder om kvinnan önskar bryta upp från ett miserabelt förhållande kan de slänga syra i ansiktet så att hon skall bli oattraktiv, och mannen går sedan många gånger straffri.
I VB fall kan det vara en man som varit mycket intresserad av VB, men hon har inte varit speciellt intresserad av mannen, men han har vetat om att hon har förhållande med KJ.
En sådan sak kan skapa att han känner sig kränkt och vill hämnas VB.

Media har skapat genom sina reportage från Asien, som alltid handlar om barer och prostitution, en uppfattning där vissa personer kanske rätt många också anser, att en asiatisk kvinna är allmänn egendom.
De skulle aldrig tänka sig göra ett reportage som visar duktiga högutbildade kvinnor med höga positioner i näringslivet och även politiken, som det finns många av i asiatiska länder.

Det skulle inte förvåna mig om inte VB har blivit utsatt för viss mobbing relaterad till den uppfattningen, som media skapat, därför hon kom från Thailand.
Nu är det på det viset media tar aldrig något ansvar, utan de vill öka lösnummer försäljningen och tittare därför då tjänar de mer pengar.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-07 kl. 18:45. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-07, 18:17
Medlem
FistOfFurys avatar
http://www.practicalhomicide.com/Research/lustmurder.htm

ORGANIZED OFFENDERS

The organized offender is usually above average in intelligence. He is methodical and cunning. His crime is well thought out and carefully planned. He is likely to own a car, which is in good condition. The crime is usually committed out of his area of residence or work.

DISORGANIZED OFFENDERS

The disorganized offender is usually below average intelligence. He is generally a loner type, who usually is not married, lives either alone, or with a relative in close proximity to the crime scene. He experiences difficulty in negotiating interpersonal relationships and is described as socially inadequate. He acts impulsively under stress and will usually select a victim from his own geographic area. In most instances this type of offender will not own a vehicle, but will have access to a vehicle. Generally, he will avoid people.

He is described as sexually incompetent without any meaningful sexual relationships. He uses a "blitz" style of attack, which catches the victim off guard. This spontaneous action in which the offender suddenly "acts out" his fantasy does not allow for a conscious plan or even a thought of being detected. This is why the crime scene will be disorganized.

In homicide investigation we call these events a clustered crime scene. "A clustered crime scene involves a situation where most of the activities take place at one location; the confrontation, the attack, the assault and sexual activity, etc."

The disorganized offender usually depersonalizes his victim by facial destruction or overkill type of wounds. Any sexually sadistic acts are performed postmortem.

There are significant differences between the organized and disorganized offender. However, there are no situations where the organized and disorganized offenders are mutually exclusive.

Both types of murderers are capable of all types of behavior.

Spekulerar i om de 7 ytliga knivhuggen kan kopplas till ett lustmord. Om så är fallet så bör KJ ändå passa in på den mer oorganiserade typen av gärningsman, eller? Han verkar dock ha betett sig organiserat när han har gjort sig av med bevismaterial och sådant, men oorganiserat när han dumpat kroppsdelarna och i själva ögonblicket för gärningen. Så ja...dock så står det att de är kapabla till både beteendena- vilket ändå känns ganska självklart.

Uppgiften kring knivhuggen är inte heller bekräftade av polisen, utan kommer från media- så vem vet hur pass sanna uppgifterna är. Dock så brukar ju dessa poliskällor kunna ge en indikation på vad som hänt.
Citera
2013-06-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Om de har tillräckligt med bevis mot KJ
kan de inte väcka åtal redan nu?

Kan de, om de har det.

Men eftersom han är häktad på den högre graden så kan de också ta det lite lugnare och nogsamt bygga ett starkare case istället, vilket är deras skyldighet: att åtala med så bra underlag som möjligt. Finns mycket smått och gott här att mer noga undersöka och försöka infoga i ett sammanhang. Vi får se om det räcker för att åtala och ev. fälla den ofällde mannen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in