2013-03-19, 12:21
  #21493
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av log12
Hej, jag är hyfsat ny inom aktier och är lite intresserad av att köpa SSAB..

Min motivering är att det har varit ett starkt företag bakåt sätt i tiden, samt har möjlighet att få upp intäkterna när byggbranschen vaknar samt industrierna runt om i världen!

Vad säger ni? dryga 40 kr, ska man se de som rabatt eller är det bara så att SSAB´s tid är över...

Citat:
Ursprungligen postat av 1979
De kommer nog tillbaka till gammal storform. Fast den kanske ska ner 90 % och göra ett gäng nyemissioner innan det vänder.

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1973259&source=

2013-03-19, 12:54
  #21494
Medlem
Hejsan har funderat på att börja handla med aktier, för att göra det tänkte jag öppna vad som kallas börspaket på min bank.
Baserat på den info som framkommer av dessa listor vad är den största skillnaden mellan dessa paket?

Det finns två alternativ:

Lilla börspaketet innehåller:
Information från OMX Nordic Exchange fördröjd med 15 minuter
Aktieinformation
Börsmeddelanden
Enskilda aktiers nyckeltal
Kurshistorik


Stora börspaketet innehåller:
Information i realtid från OMX Nordic Exchange
Aktieinformation
Börsmeddelanden
Orderdjup för enskilda aktier
Gjorda avslut
Enskilda aktiers nyckeltal
Kurshistorik
2013-03-19, 13:09
  #21495
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliceee1990
Hejsan har funderat på att börja handla med aktier, för att göra det tänkte jag öppna vad som kallas börspaket på min bank.
Baserat på den info som framkommer av dessa listor vad är den största skillnaden mellan dessa paket?

Det finns två alternativ:

Lilla börspaketet innehåller:
Information från OMX Nordic Exchange fördröjd med 15 minuter
Aktieinformation
Börsmeddelanden
Enskilda aktiers nyckeltal
Kurshistorik


Stora börspaketet innehåller:
Information i realtid från OMX Nordic Exchange
Aktieinformation
Börsmeddelanden
Orderdjup för enskilda aktier
Gjorda avslut
Enskilda aktiers nyckeltal
Kurshistorik

Låter som en storbank vill sälja något till dig som är gratis hos Avanza.
2013-03-19, 13:12
  #21496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliceee1990
Hejsan har funderat på att börja handla med aktier, för att göra det tänkte jag öppna vad som kallas börspaket på min bank.
Baserat på den info som framkommer av dessa listor vad är den största skillnaden mellan dessa paket?

Det finns två alternativ:

Lilla börspaketet innehåller:
Information från OMX Nordic Exchange fördröjd med 15 minuter
Aktieinformation
Börsmeddelanden
Enskilda aktiers nyckeltal
Kurshistorik


Stora börspaketet innehåller:
Information i realtid från OMX Nordic Exchange
Aktieinformation
Börsmeddelanden
Orderdjup för enskilda aktier
Gjorda avslut
Enskilda aktiers nyckeltal
Kurshistorik

Jag tror det stora är gratis på avanza och det är bra att ha så mycket info som möjligt.
2013-03-19, 13:13
  #21497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Låter som en storbank vill sälja något till dig som är gratis hos Avanza.

Är Ålandsbanken, jag bor i Finland. Funkar det att ha Avanza endå?
2013-03-19, 13:25
  #21498
Medlem
KlopFers avatar
Detta må vara en korkad fråga och det är lite pinsamt av mig som själv har aktier men man läser så ofta om folk som pratar om bolag som haft en fantastiskt avkastning på sisåså många procent. Då kan det handla om bolag som iprincip inte delar ut ett öre i utdelning.

Vad finns det för mening med att se sina pengar öka från 10.000 till 20.000 om allas strategi ändå är att "aldrig sälja" som alla verkar förespråka på diverse forum och böcker.


Om vi tar t.ex Assa obloy som iofs delar ut lite men säg att man köpte aktier 2001 för 175:- st.

Fram till år 2012 har den pendlat mellan 100-175kr. Vad har man isåfall tjänat 2012 när den fortfarande ligger på samma nivå som när man köpte? Det jag vill komma fram till att vid en viss tidpunkt måste man väl ändå sälja för kamma hem en del av den vinst som bolaget förhoppningsvis gjort på 10år?


Det känns som nästan alla bolag har ett tak någonstans och högre kommer dom inte att gå. Om inte annat så kommer en börskrash och man är tillbaka på ruta 1.
__________________
Senast redigerad av KlopFer 2013-03-19 kl. 13:28.
2013-03-19, 13:33
  #21499
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Detta må vara en korkad fråga och det är lite pinsamt av mig som själv har aktier men man läser så ofta om folk som pratar om bolag som haft en fantastiskt avkastning på sisåså många procent. Då kan det handla om bolag som iprincip inte delar ut ett öre i utdelning.

Vad finns det för mening med att se sina pengar öka från 10.000 till 20.000 om allas strategi ändå är att "aldrig sälja" som alla verkar förespråka på diverse forum och böcker.


Om vi tar t.ex Assa obloy som iofs delar ut lite men säg att man köpte aktier 2001 för 175:- st.

Fram till år 2012 har den pendlat mellan 100-175kr. Vad har man isåfall tjänat 2012 när den fortfarande ligger på samma nivå som när man köpte? Det jag vill komma fram till att vid en viss tidpunkt måste man väl ändå sälja för kamma hem en del av den vinst som bolaget förhoppningsvis gjort på 10år?


Det känns som nästan alla bolag har ett tak någonstans och högre kommer dom inte att gå. Om inte annat så kommer en börskrash och man är tillbaka på ruta 1.

Om man köper och har kvar samma mängd hela tiden och företaget inte delar ut och den ligger på samma nivå som när man köpte så har det inte gett någon avkastning, nej.
2013-03-19, 13:36
  #21500
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Detta må vara en korkad fråga och det är lite pinsamt av mig som själv har aktier men man läser så ofta om folk som pratar om bolag som haft en fantastiskt avkastning på sisåså många procent. Då kan det handla om bolag som iprincip inte delar ut ett öre i utdelning.

Vad finns det för mening med att se sina pengar öka från 10.000 till 20.000 om allas strategi ändå är att "aldrig sälja" som alla verkar förespråka på diverse forum och böcker.


Om vi tar t.ex Assa obloy som iofs delar ut lite men säg att man köpte aktier 2001 för 175:- st.

Fram till år 2012 har den pendlat mellan 100-175kr. Vad har man isåfall tjänat 2012 när den fortfarande ligger på samma nivå som när man köpte? Det jag vill komma fram till att vid en viss tidpunkt måste man väl ändå sälja för kamma hem en del av den vinst som bolaget förhoppningsvis gjort på 10år?


Det känns som nästan alla bolag har ett tak någonstans och högre kommer dom inte att gå. Om inte annat så kommer en börskrash och man är tillbaka på ruta 1.
För att den generella småspararen är dum i huvudet, nä men åtminstone inkompetent. Liksom, den som vet, förklara gärna hur "Det är ingen förlust om du inte sålt" är rimligt enligt pöbeln SAMTIDIGT som "Woho, aktien har dragit 80%, korka upp champagnen!!" inte lyder enligt samma regler? Ingen förlust om man inte sålt borde också innebära ingen vinst innan man sålt också?

Anledningen till att de flesta är långsiktiga är att de flesta positioner går emot dig förr eller senare, vinnarna säljer och går vidare medan förlorarna stoppar in positionen i den långsiktia portföljen och låser därför in kapital i en nedgående spiral!

Det är mycket som är fel, ta t.ex. Aktiestinsen som gillar inflation för att det driver priset på aktier. Okej
2013-03-19, 13:40
  #21501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliceee1990
Är Ålandsbanken, jag bor i Finland. Funkar det att ha Avanza endå?
Jag är rätt säker på att det funkar ändå, men det lättaste är ju att bara maila Avanza och fråga.
2013-03-19, 13:45
  #21502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Om du läser kurserna blir du inte återbetalningsskyldig. Du kommer däremot inte kunna få nytt studiemedel innan du kommit ikapp det du måste ta. Dvs 7,5 hp in på nästa höst borde det vara lugnt för dig.

Den här posten dök inte upp bland mina citerade inlägg, så jag får ursäkta för ett sent tack.
2013-03-19, 13:57
  #21503
Medlem
Hee-mans avatar
Jag kommer börja på en folkhögskola i höst på allmän kurs. Kommer läsa ungefär 4 - 5 ämnen. Kommer jag få CSN? Jag ska bo på internat också.

Tacksam för svar!
2013-03-19, 13:58
  #21504
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliceee1990
Är Ålandsbanken, jag bor i Finland. Funkar det att ha Avanza endå?

Vet inte det, men Nordnet bedriver iaf verksamhet mot finländska kunder. De erbjuder i princip samma saker som Avanza, och är mycket billigare än storbankerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in