2013-06-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Detta är vad man borde ha gjort:

http://www.youtube.com/watch?v=Bak0msoVcBM

Håller med! Är man säker på att det är pirater så är det bara att ösa på! Lovar att piratverksamheten skulle minska drastiskt.
Citera
2013-06-07, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krumma
Håller med! Är man säker på att det är pirater så är det bara att ösa på! Lovar att piratverksamheten skulle minska drastiskt.

Det skulle snarare att våldet trappas upp då piratnegrer kommer att skjuta allt, med till på gisslan för komma undan.

Förresten i klippet ryssar sköt mot en tom båt så båten sjönk, Uppladdaren har bara klippt in filmer från olika händelser.

Här ni kan läsa lite hur ryssar behandlar piratnegrer på englishrussia.com: http://englishrussia.com/2012/02/14/...alian-pirates/

Jag gillar den näst sista bilden, låt dom ligga bakbunden på hett stålgolvet i solen.
Senast redigerad av Hs187 2013-06-07 kl. 09:49.
Citera
2013-06-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Man undar ju varför svenska marinen går ut med detta?
Skulle tippa på att dom är lika farliga som JAS mot Kadaffi.
Beväpnade med en kamera på 5000 meters höjd.
Och får en klapp av storebror USA, att man är "jätteduktig"

Kanske man kan skjuta något varningsskott på sin höjd.
Men oftast hamnar väl i limbo "vi avaktar".
Gör vi si blir det fel, gör så blir det också fel.
Undrar om inte han muppen Fridolin och fåniga partivänner skulle få en massiv hjärtattack till frukost,
om dom fick läsa att någon svensk hade ihjäl en beväpnad pirat i självförsvar.
.
Intressant att dra upp Libyen i detta sammanhang, där var det faktiskt regeringen som gav försvarsmakten order om inskränkningar i mandatet från FN. Fick Försvarsmakten som man ville skulle man använda hela "verktygslådan" vilket inne är att man skulle vid behov kunna slå ut mål på marken annat än i självförsvar. Nu löste svenskarna en uppgift som NATO inte själv kunde lösa nämligen spaningsflyg och fotospaning, alla behövs och i en insats kan inte alla stå i främsta linjen.

Ang Adenviken och meningen med att vara där, ja de har ju löst uppgiften som de har då de lyckats avbryt en kapning. Det hade man garanterat inte gjort om man hade legat för ankar i Karlskrona...
Sen att inte affektinkontinente FB skribenter inte blir nöjda innan blodet färgar havet rött är en annan femma. Och tur är väl att vi har kompetenta fartygschefer på plats som kan ta korrekta beslut inom de ROE som man har.
Stoppas inte kapningarna så kommer priserna på importvaror att stiga ganska ordentligt då fraktfartygen då tvingas runt Afrika, vilket kommer leda till ordentligt stigande fraktpriser.
Citera
2013-06-07, 10:49
Medlem
PingeKSs avatar
Synd jag inte var på den svenska båten.
Skulle skjutit avskummen på en gång så dom blev hajmat.
Citera
2013-06-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perra-II63
Tur att FB skribenterna kan uttala sig så säkert, vad skulle man göra med piraterna efter gripandet? Avrätta dem och ge dem en hajbegravning? Inget land vill döma dem, inte Sverige heller. Man riskerar att skapa sig mer problem än man löser genom att ta med dem till hamn, för vem ska man överlämna dem till?
Är fullkomligt säker på att FC gjort ett korrekt bedömande på plats.

FC har givetvis gjort en korrekt bedömning utifrån det regelverk (ROE) som gäller och utifrån modern svensk feghetsdoktrin. Det moraliskt riktiga hade givetvis varit att han beordrat salva och sänkt piratbåten när den lämnat det uppbringade fartyget. Pirater är inte kombattanter och omfattas inte av krigets lagar. Detta kan vi emellertid inte förvänta oss, men vi bör heller inte kalla insatsen för en framgång, som piraterna inte är nedkämpade.
Citera
2013-06-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det för djävla skitsnack? Vad är det för mening att sitta och ljuga ihop en massa dynga som du vet inte har hänt?

Och hur tycker du de borde gjort? Skulle de pepprat fraktfartyget och dödat både besättning och pirater? Piraterna tvingade fraktfartyget nära den somaliska kusten och lämnade det. Svenskarna har inte mandat att förfölja dem dit hur fint det än hade känts.

I mina ögon så utförde dessa somalier ett grovt brott på internationellt vatten och bröt således internationella lagar. De särbehandlas för de är somalier. Skulle jag själv kapa en båt på internationellt vatten utanför USA så skulle jag aldrig komma från där levande, alt bli gripen och dömd till döden eller livstid. De skulle gripits och blivit lagförda som vilken annan världsmedborgare som helst.
Citera
2013-06-07, 12:43
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
I mina ögon så utförde dessa somalier ett grovt brott på internationellt vatten och bröt således internationella lagar. De särbehandlas för de är somalier. Skulle jag själv kapa en båt på internationellt vatten utanför USA så skulle jag aldrig komma från där levande, alt bli gripen och dömd till döden eller livstid. De skulle gripits och blivit lagförda som vilken annan världsmedborgare som helst.

Och efter fem år på Hall skulle de få permanent uppehållstillstånd då de skulle riskera repressalier som pirater i Somalia, sedan skulle deras familjer komma hit på anknytning. tio pirater, plus sjutton familemedlemmar vardera är 180 munnar som Reinfeldt inte vill föda. Bättre att låta dem gå. Kan vi göra det olönsamt att vara pirat undr lång nog tid så räcker det.
Citera
2013-06-07, 13:44
Medlem
adam7s avatar
Är ni blinda. Det finns en domstol på Seychellerna, vilken tar an att döma piraterna. Likaså finns där ett häkte (jail) där de avvaktar behandlingen. Efter dom skickas de till fängelse i Portland, dvs. norra Somalia.

Britterna finansierar domstolen och häktet.

Jag länkade tidigare till artiklar om detta, men här är man antingen för låt att öppna länkar eller förstår man inte engelska.

.......

Det finns ingen orsak att släppa piraterna efter dådet.
Citera
2013-06-07, 13:52
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Genom att vara i området och störa verksamheten kan man i bästa fall göra pirateriet olönsamt och därmed få det att upphöra. Detta kräver en mer långvarig insats än USA:s pacificerande av barbareskpiraterna, men ger mindre fula rubriker i dagens mediaklimat.
Kombinerat med andra insatser i form av ffa bistånd drömmer man om att få piraterna att helt byta karriär och därmed på lite sikt få bort problemet....

Vill man avskräcka och göra verksamheten totalt olönsam är metoden som ryssarna använder sig av i videon den mest effektiva.

Vad beträffar karriärbytet innefattar väl det att ta sig till Sverige där man fritt kan begå brott och kontakta DO i fall någon invänder mot det, samt bli försörjd på livstid.
Citera
2013-06-07, 14:55
Medlem
Vi säger att svenskarna hade pepprat sönder piraterna. Vad tror ni då andra pirater som kapat ett skepp gör när dom ser det svenska fartyget? Jag tror då fan inte att dom lämnar det kapade skeppet så fredligt som dom gjorde denna gången. Tänk lite föriheleverttte!
Senast redigerad av MitZ 2013-06-07 kl. 15:10.
Citera
2013-06-07, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MitZ
Vi säger att svenskarna hade pepprat sönder piraterna. Vad tror ni då andra pirater som kapat ett skepp gör när dom ser det svenska fartyget? Jag tror då fan inte att dom lämnar det kapade skeppet så fredligt som dom gjorde denna gången. Tänk lite föriheleverttte!

Vem hade fått veta mitt ute i havet? Bara att sänka dem när de går i sin lilla gummibåt igen. Eller kanske ramma dem och skylla på att man inte såg dem? Är t.o.m. försvarsmakten PK-skadad?
Citera
2013-06-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Vem hade fått veta mitt ute i havet? Bara att sänka dem när de går i sin lilla gummibåt igen. Eller kanske ramma dem och skylla på att man inte såg dem? Är t.o.m. försvarsmakten PK-skadad?
Nu är jag förvirrad Fick inte dom här stackars pirater ett erbjudande för asyl,3 rummare norr om Stockholm,svensk pass etc etc..
Mvh.Raikkonen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in