2013-06-06, 22:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Det känns lite som herrarna tog på sig lite väl mycket creds eller? det verkar ju vara så att piraterna girade mot krigsfartyget och svenskarna blev rädda och höll sig på avstånd. Sedan bedömde piraterna att det inte fanns ett skit att hämta på den här båten... så de sätter sig lugnt på sin piratbåt och åkte hem.

Jag lovar att svenskarna skickade några representanter till den indiska båten för "stöd" ... de kanske blivit chockade och ledsna. Kanske erbjöd sig våra herrar medborgarskap också, vem vet. Eller jag tror att svenskarna skjutsade hem de somaliska piraterna och gav en dalahäst i present. Sedan hurra det och klappa varandra på axlarna "bra jobbar grabbar!".
Vad är det för djävla skitsnack? Vad är det för mening att sitta och ljuga ihop en massa dynga som du vet inte har hänt?

Och hur tycker du de borde gjort? Skulle de pepprat fraktfartyget och dödat både besättning och pirater? Piraterna tvingade fraktfartyget nära den somaliska kusten och lämnade det. Svenskarna har inte mandat att förfölja dem dit hur fint det än hade känts.
Citera
2013-06-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Ser absolut inget fel i deras agerande. Om det går att lösa utan våld så skall det ske. Tyckte det var bra jobbat av gubbarna!
Somalia, och Somalier ger jag inte mkt. för, satans pack, - Men! utfiskandet av deras vatten utanför deras kust av japs mfl. är för jävligt. Delvis en orsak till att de inte idag "sitter still i båten" och tuggar khat och syr igen sina kvinnors fittor i lugn och ro och att vi får hit skiten vilket är ett oändligt problem för oss. Här i Sverige!
Citera
2013-06-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Detta är vad man borde ha gjort:

http://www.youtube.com/watch?v=Bak0msoVcBM
Med vilket lagstöd?
Har du hört talas om principerna som man stöder sig på vid insats?
Legalitet: ingen åtgärd som inte har stöd i lagen.
Behov: behövs tvångsåtgärden?
Proptionalitet: är våldet/ tvånget försvarbart i relation till behovet?
Bara för att svensk trupp befinner sig i Adenviken så gäller faktiskt svenska lagar. Har man problem med det så ska man försöka få till en lagändring via riksdagen som faktiskt har skickat dem dit.

Håller man inte sig till dessa principer så är man faktiskt inte bättre än piraterna, bara bättre beväpnad.
Det kan vara jobbigt att sitta vid ett tangentbord i Sverige och göra bedömningar i Adenviken, därför litar jag mer på fartygs chefen i det Här fallet än vad jag gör på FB folk.
Citera
2013-06-06, 22:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och givetvis åkte man lite vid sidan av, gnällde lite över radion och bad dem sluta, och sedan lät man piraterna åka vidare när de lämnat det kapade fartyget. Veeeeeerkligen respektingivande, nu lär de där dumma piraterna lärt sig en läxa tills nästa gång!

Tacka vet jag ryssarna som inte drar sig för att skjuta pirater i småbitar...
Jag misstänker att det är den här filmen du tänker på:

Citat:
Detta är vad man borde ha gjort:

http://www.youtube.com/watch?v=Bak0msoVcBM
Jo, det har jag sett för länge sedan och det verkar ju roligt. Jag hade gärna varit med och skjutit men piratbåten är alltså tom. Ryssarna hade gripit piraterna och pepprade sedan deras båt sönder och samman. Inget som hade löst situationen i det aktuella fallet.
Citera
2013-06-07, 00:28
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra-II63
Med vilket lagstöd?
Har du hört talas om principerna som man stöder sig på vid insats?
Legalitet: ingen åtgärd som inte har stöd i lagen.
Behov: behövs tvångsåtgärden?
Proptionalitet: är våldet/ tvånget försvarbart i relation till behovet?
Bara för att svensk trupp befinner sig i Adenviken så gäller faktiskt svenska lagar. Har man problem med det så ska man försöka få till en lagändring via riksdagen som faktiskt har skickat dem dit.

Håller man inte sig till dessa principer så är man faktiskt inte bättre än piraterna, bara bättre beväpnad.
Det kan vara jobbigt att sitta vid ett tangentbord i Sverige och göra bedömningar i Adenviken, därför litar jag mer på fartygs chefen i det Här fallet än vad jag gör på FB folk.

Vad är det för vits att fartyget ens patrullerar där nere om man endast ber piraterna att avbryta kapningen och sedan lugnt låta avskummet segla därifrån?

Nej, det enda rätta vore att strunta i svensk lag, öppna eld och eliminera problemet för evigt.
Citera
2013-06-07, 00:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vad är det för vits att fartyget ens patrullerar där nere om man endast ber piraterna att avbryta kapningen och sedan lugnt låta avskummet segla därifrån?

Nej, det enda rätta vore att strunta i svensk lag, öppna eld och eliminera problemet för evigt.
I vilket läge menar du att de skulle gjort det?
Citera
2013-06-07, 01:14
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:

Genom att vara i området och störa verksamheten kan man i bästa fall göra pirateriet olönsamt och därmed få det att upphöra. Detta kräver en mer långvarig insats än USA:s pacificerande av barbareskpiraterna, men ger mindre fula rubriker i dagens mediaklimat.
Kombinerat med andra insatser i form av ffa bistånd drömmer man om att få piraterna att helt byta karriär och därmed på lite sikt få bort problemet....
Citera
2013-06-07, 02:39
Medlem
Imirons avatar
Om svenskarna hade låtit allmålskanonen ta hand om dem när de väl hade lämnat fartyget så hade inga pirater varit så sugna på att lämna gisslan igen. Då hade de fått åka med till Somalia enbart för att se till att piraterna kom undan med livhanken.
Citera
2013-06-07, 03:02
Medlem
Dimaks avatar
Om det hade varit jag skulle jag bara skjuta sönder båten som ryssarna gör.
Citera
2013-06-07, 04:58
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Om det hade varit jag skulle jag bara skjuta sönder båten som ryssarna gör.
Och det är därför du sitter och häckar framför flashback och vettigare folk för befäl över sveriges örlogsfartyg.

Verkar ju vara en utmärkt insats. Inget vunnet för piraterna och ingen kostnad för oss. 1-0
Citera
2013-06-07, 06:33
Medlem
Man undar ju varför svenska marinen går ut med detta?
Skulle tippa på att dom är lika farliga som JAS mot Kadaffi.
Beväpnade med en kamera på 5000 meters höjd.
Och får en klapp av storebror USA, att man är "jätteduktig"

Kanske man kan skjuta något varningsskott på sin höjd.
Men oftast hamnar väl i limbo "vi avaktar".
Gör vi si blir det fel, gör så blir det också fel.
Undrar om inte han muppen Fridolin och fåniga partivänner skulle få en massiv hjärtattack till frukost,
om dom fick läsa att någon svensk hade ihjäl en beväpnad pirat i självförsvar.

Nu har väl ryssarna sopat banan åt svenskarna.
Men skulle analfabeterna inse att båten bara är skådebröd,
skulle nog en förbannad Göran Persson med luftgevär i en eka göra mer nytta.

Sammanfattningsvis kan vi ju alla inse att våra insatser runt om i världen är lika värdefulla som fikontrampare på månen.
Senast redigerad av UltraMind 2013-06-07 kl. 06:47.
Citera
2013-06-07, 07:40
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Verkar ju vara en utmärkt insats. Inget vunnet för piraterna och ingen kostnad för oss. 1-0

Ok..

Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Sammanfattningsvis kan vi ju alla inse att våra insatser runt om i världen är lika värdefulla som fikontrampare på månen.

Nåja, denna har ju vissa rationella ekonomiska motiv (allt som går genom Suez går ju förbi detta område också), därav den enade uppslutningen i världen. Men Långtbortistan-uppdragen avvecklar jag gärna, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in