2013-02-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
En annan grej med asperger-diagnos: För att få den så SKA föräldrar ha intervjuats, för att få fram hela bilden under uppväxten (speciellt den tidiga barndomen). Har hennes föräldrar ställt upp på intervju egentligen? Visserligen kan det väl hända att man får en asperger-diagnos utan att föräldrar intervjuats, om de t.ex. inte är i livet längre, men hennes föräldrar lever ju...

Eller så KAN barnjournaler+ andra personer som kände en i barndomen intervjuas.

Båda moment har ingått i utredningen.
Citera
2013-02-13, 19:56
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Om jag förklarar det på det här sättet. Jag finner inget nöje, inget unikt eller spännande i att ha psykiska diagnoser. Jag är 29 år gammal. Vad tror ni egentligen? Tror ni på fullaste allvar att jag "vill ha en diagnos"?
.

Som sagt. Asperger=LSS , ADHD=tjack på recept...så kanske det.
Citera
2013-02-13, 20:20
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
*suck* Nu måste jag försvara oss alla med neurodiagnoser. Att man vill ha "tjack på recept" ska vi i de allra flesta fall inte prata om (jaja, det finns undantag!). Snarare at man vill fungera i vardagen. F.ö. har jag och många med mig inget tjack på recept, och vill inte ha. Däremot vill vi liksom de flesta andra funka i vardagen. En del av oss uppnår det genom medicin, andra på annat sätt. En tredje grupp får inte/vill inte ha hjälp alls av vården. Att kalla medicin för "tjack på recept" är okunnigt. En person med smärta som får Citodon (narkotikaklassad opiat som vissa ljuger till sig för att missbruka), är det också att få knark på recept?

Detsamma gäller den som får hjälp via LSS. Man får det inte lättvindligt, tvärtom oftast. Och de som har det (det har inte jag) får det för att vardagen ska flyta lite lättare!
Citera
2013-02-13, 20:36
Medlem
Citat:
Jag ska svara så tydligt och kortfattat jag kan.

Min upplevelse är att det finns två olika typer av människor inom sjukvården men också människor över huvud taget och då främst män men nästan lika ofta kvinnor.

Ett: dom som läser av att jag är traumatiserad och drar nytta av det.
Två: dom som läser av att jag är traumatiserad och vill ta hand om mig.

Ibland leder till ren "kärlek" men oftast bara till sex. När en ung tjej är gravt traumatiserad så väcker det ett starkt gensvar hos människor som får se det nära. När jag var yngre så levde jag ut detta mycket tydligt på olika sätt.
Förstår du lite hur jag menar?

Jag är väl en av dom som är mest kritiska men det betyder inte att jag inte är nyfiken eller helt saknar empati.

Jag förstår hur du resonerar.

Eftersom vi har diskuterat dina diagnoser så genomgående så skulle de vara intressant att få veta lite annat. Få en känsla av vem du faktiskt är bakom alla diagnoser.

Trots att du enligt min mening gjort jäkligt korkade livsval och inte tagit till vara på de chanser som du under åren faktiskt fått verkar det ändå finnas lite bakom pannbenet.

Hur ser du på framtiden?

Du ska skriva en ny bok men efter det? Har du några andra kvalitéer?

Funderat du på att plugga och gå vidare med forskning (vilken forskning?)?
Mig veterligen är det ganska svårt att forska och få bra resultat utan studier på avancerad nivå. Just för att om det ska gå att påverka måste man få sin forskning vetenskapligt godkänd. Sitta hemma och läsa artiklar och litteratur rörande olika saker kan alla göra hemma. Med det långa utlägget undrar jag naturligtvis hur du ska gå tillväga med forskningen?
Citera
2013-02-13, 21:51
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb

LSS kan man få vid Schizofreni med, precis som vid andra svåra psykiska sjukdomar, beroende på ens behov.
Och dosen amfetamin är inte särskilt hög i ADHD-mediciner, för att få en tillräcklig dos att bli hög på finns det betydligt enklare sätt än genom Ritalin/Concerta/dylikt.

Berny; vad ser du själv som ditt största misstag? Du behöver inte vara alltför personlig om du inte vill det. Och handen på hjärtat, skulle du påstå att du tidigare haft någon form av hybris?
Citera
2013-02-14, 09:38
Medlem
Zebels avatar
Berny.
Jag har egentligen bara en fråga. Har funderat många år faktiskt. Varför har du bara ett uttryck i ansiktet på dina foton? Verkligen bara ett. Munnen alltid i samma pose. Det får dig att se mimiklös och stel ut. En seriös fråga det här. Är det medvetet, eller ser du alltid likadan ut?
Citera
2013-02-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
*suck* Nu måste jag försvara oss alla med neurodiagnoser. Att man vill ha "tjack på recept" ska vi i de allra flesta fall inte prata om (jaja, det finns undantag!). Snarare at man vill fungera i vardagen. F.ö. har jag och många med mig inget tjack på recept, och vill inte ha. Däremot vill vi liksom de flesta andra funka i vardagen. En del av oss uppnår det genom medicin, andra på annat sätt. En tredje grupp får inte/vill inte ha hjälp alls av vården. Att kalla medicin för "tjack på recept" är okunnigt. En person med smärta som får Citodon (narkotikaklassad opiat som vissa ljuger till sig för att missbruka), är det också att få knark på recept?

Detsamma gäller den som får hjälp via LSS. Man får det inte lättvindligt, tvärtom oftast. Och de som har det (det har inte jag) får det för att vardagen ska flyta lite lättare!

Min Lss- utredning tog ett år och min Ritalin doseras mycket noga.
Jag kan berätta för er att skulle jag vilja missbruka så skulle jag missbruka och inte ta Ritalin och egentligen önskar jag att jag hade ett annat sorts liv vid det här laget och kunde ha en egen lägenhet som dom flesta trettioåringar utan vissa stödinsatser och utan kontaktpersoner och LSS. Men jag är glad att jag har ansökt om detta då jag har rätt till det och det hjälper mig att klara av att sköta mitt liv och hjälper mig att fortsätta den riktning jag har valt. Jag har tagit ansvar genom att ansöka om LSS. Jag behöver den hjälpen.
Jag har utretts mycket noga innan detta har gått igenom- precis som alla görs innan beslut tas.

Det ni har svårt att greppa med mig är att jag har en mycket ojämn bild.
Jag är stark och jag är svag, jag är intelligent och ibland är jag dummare, jag är verbal och ibland inte, jag är otroligt självständigt men jag har LSS osv.
Ni vet en hel del men ni vet absolut ingenting om mig.
Jag har flera allvarliga diagnoser samtidigt och en bakgrund som är dramatisk och tål att skvallras om och ingen får ett grepp om vem jag är eller hur jag fungerar och min bild är mycket ojämn och ni stör er på det här, eller hur?
Citera
2013-02-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Jag är väl en av dom som är mest kritiska men det betyder inte att jag inte är nyfiken eller helt saknar empati.

Jag förstår hur du resonerar.

Eftersom vi har diskuterat dina diagnoser så genomgående så skulle de vara intressant att få veta lite annat. Få en känsla av vem du faktiskt är bakom alla diagnoser.

Trots att du enligt min mening gjort jäkligt korkade livsval och inte tagit till vara på de chanser som du under åren faktiskt fått verkar det ändå finnas lite bakom pannbenet.

Hur ser du på framtiden?

Du ska skriva en ny bok men efter det? Har du några andra kvalitéer?

Funderat du på att plugga och gå vidare med forskning (vilken forskning?)?
Mig veterligen är det ganska svårt att forska och få bra resultat utan studier på avancerad nivå. Just för att om det ska gå att påverka måste man få sin forskning vetenskapligt godkänd. Sitta hemma och läsa artiklar och litteratur rörande olika saker kan alla göra hemma. Med det långa utlägget undrar jag naturligtvis hur du ska gå tillväga med forskningen?

Ja, vill ni veta något om mig. Så ska ni söka under diagonserna. Trots allt så är diagnoser. Ett verktyg för både läkare och patiener- för att mötas inom den vetenskap som kallas psykiatri och där läkaren och patienten måste kommunicera och ringa in något som egentligen är ett psyke (liv) och då behövs diagnoserna. Det är så jag ser det. Men detta "växer" man snabbt ur. Livet tar över.

Vad gäller mina korkade livssval, så minns att du ser dom utifrån. Eller snarare. Gör du verkligen det? Du har sett en del konsekvernser och yttre livsval utifrån men du vet inte mycket om mina val och varför jag tagit dom eller inte tagit dom- fråga gärna. Jag kanske svarar.

Vad gäller mina chanser. Jag har haft enorma möjligheter och förmågor. En kapacitet som få med mina problem har, chanser och förmågor som få har i min situation. Är det vad du tänker på? Jag diskuterar detta om du vill. Men jag vill att du veta att det finns en sida här- jag har värre saker att tampas med än dom flesta människor någonsin har eller haft. Det säger jag på ett naturligt sätt, okej? Med acceptans. Du ska vara medveten om den sidan också bara.

Framtiden ser jag mycket ljust. Jag ser en glädje i framtiden. Jag ser en vilja i framtiden. R upptar mig. Och jag vet att dess konsekvenser kan bli väldigt stora. Men jag ser ändå ljust på framtiden. Behandling ingår på livstid.
Skrivande, forskning och att samarbeta olika organisationer som Hjärnkoll, Schizofreniförbundet IFS (vilket jag redan gör) osv. Men jag vill även starta en förening för sexuellt utsatta. Jag har många idéer och tankar.

Jag kommer att viga mitt liv åt att göra något meningsfullt av den smärta och insikter jag har känt och fått i mitt liv. Jag vill ägna mig åt den kunskap jag ofrivilligt och frivilligt fått genom det liv jag levt både i min barndom, sedan inom psykiatrin och på gatan osv. Jag har mött skadade och sjuka och traumatiserade/psykopater människor överallt i hela mitt liv. Denna erfarenhet vill jag nu använda mig av.
Du är fri att ställa frågor om du vill att jag preciserar. Definierar eller berättar mer.

Vet vad docent är? Via någon med docentitel kan man få tillstånd att göra en avhandling osv. Jag behöver alltså inte ha högre avancerande studier utan via min docent kan jag få göra seriösa avhandlingar osv. Men det är en liten del av det hela, det är mer än så.
Och jag kommer utveckla det hela med tiden eftersom jag verkligen brinner för forskningen. Vi får se vad allt leder.

Vad gäller framtiden så ser jag ljust på den.
Citera
2013-02-14, 13:33
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
En person med smärta som får Citodon (narkotikaklassad opiat som vissa ljuger till sig för att missbruka), är det också att få knark på recept?

Självklart, om man överdriver den smärtan man har för att just få citodon/opiater så är det att knarka på recept, eller anser du att det är ok?

en ADHD diagnos är inte speciellt svår att fejka sig till, om man anpassar svaren lite,
så fejkar man sig till en ADHD diagnos för att få ut medicin så visst tusan knarkar man på recepet.
Citera
2013-02-14, 14:16
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Vet vad docent är? Via någon med docentitel kan man få tillstånd att göra en avhandling osv. Jag behöver alltså inte ha högre avancerande studier utan via min docent kan jag få göra seriösa avhandlingar osv.

Nu ska vi se, tror du blandat ihopa begreppen här lite Berny.

Forskning - alla kan forska, hobbyforskare som vetenskapliga forskare.

Avhandling - vetenskapliga publiceringar, finns två typer av avhandlingar i Sverige
Licentiatavhandling och doktorsavhandling (prästavhandlingar tex är mer utredningsgrupper). Båda dessa avhandlingar ger examen.

Handledare - Är en person som tidigare har tagit sin doktorsexamen och är villig att vara handledare, kan vara forskare, lektor, docent, professor eller ha andra akademiska titlar. (behöver alltså inte vara enbart docenter - som fö bara är en titel man får pga att man gjort ett visst antal vetenskapliga publikationer).

Du kan alltså inte som HOBBYforskare skriva en avhandling, eftersom du, för att få skriva en avhandling måste studera vid någon form av forskarutb.
Citera
2013-02-14, 14:56
Medlem
Kardnialvokals avatar
Tack Blotgoth för att du förklarar som det är. Det här är så skämmigt att jag måste gömma ansiktet lite.

"Via min docent", vad menar du egentligen Berny? Fan du är så jävla wierd. Liksom du har inte ens en gymnasieexamen men talar som om du gör saker på akademisk nivå när du egentligen sitter hemma och läser lite böcker du är intresserad av.
Citera
2013-02-14, 15:35
Medlem
BlotGoths avatar
ska även tilläggas att man som hobbyforskare inte har rätt till någon handledare, men det hindrar inte att man kanske känner någon som har tid att handleda en, men det är ingen rättighet man kan kräva, och bara för att man skulle råka ha en handledare så blir det automatiskt ingen avhandling.

Anses man vara en kompetent hobbyforskare så kan Universitetet dela ut hedersdoktorsgrader, men det är ändå ingen examen.

Kardnialvokal: Jo, är ju lite pinsamt, hon slänger sig med vad hon verkar anse vara begrepp och stora ord och tror att ingen ska genomskåda henne Hon har väl förövrigt inte ens en färdig grundskoleutb? Hon hoppade väl av i 8an?
Senast redigerad av BlotGoth 2013-02-14 kl. 15:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in