Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Tyvärr tror jag att Hanna Wigh snackar strunt här. SvP:s och SD:s väljare står varandra mycket närmare än exempelvis SvP:s väljare och de andra riksdagspartiernas väljare. Det gäller förstås inte alla väljare, men de flesta som är intresserade av SD eller SvP vill ju ha en mer strikt invandringspolitik och länge sågs SD som det enda alternativet. Men nu har SvP dykt upp som ett konkret alternativ, och det är naturligt att många som inte är nöjda med SD:s nuvarande linje väljer SvP istället. SD befinner sig mittimellan SvP och sjuklöverpartierna.
Och enligt SCB:s senaste undersökning så har ca 10000 personer lämnat SD för "Övriga partier" så mycket tyder på att många håller på att hoppa över.
Det här innebär förstås inte att alla SD:are är intresserade av SvP. Inte ens genomsnitts-SD:aren lär vara det. Men det finns en grupp vid ena kanten, med mer radikala åsikter, som inte tycker att steget till SvP är så stort.
Själv tycker jag nog att det är ett ganska stort steg. Det är det för mig iaf. Jag är etnonationalist, och därmed har jag svenska folkets överlevnad och rätt till ett eget land gemensamt med SvP, men annars finns det en (hel) del i SvP:s idéer och åsikter som jag inte direkt uppskattar eller ställer mig bakom.
Men när SD mer aktivt började föra ut budskapet om "öppen svenskhet", Åkesson idiotpladdrade om etniska svenskars icke-existens, och Ehn-affären visade partiets hyckleri och amatörmässighet (samt att min typ av åsikter inte är önskvärda inom SD) så tröttnade jag helt enkelt.
I grunden handlar det hela om att SD inte vill och inte kan fungera som de etniska svenskarnas representant, och då får sådana som jag se sig om efter annat. Och det enda alternativet i dagsläget är SvP. (Ingen bör ju lägga sin röst på Marc Abramssons fanclub, även kallad ND.)
"– Alla partier konkurrerar ju om varandras väljare men här är det en mils skillnad på åsikter. Det vi arbetar för är att få en mer hållbar politik i Sverige. Det här är personer som uttryckligen anser att invandrare inte kan bli svenskar, säger Hanna Wigh.
...
– Sverigedemokraterna har inte bytt kurs överhuvudtaget. Det är väl typisk SvP-propaganda, för vi har ingenting gemensamt." [
]
[ http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5556257 ]
SD är numera ett "socialkonservativt" och
patriotiskt (ej nationalistiskt) parti, som betonar vikten av "kultur". I framtiden kan kanske SD t.o.m. bli ett alternativ för sådana som
- Jasenko Selimovic
"Vi kommer leva tillsammans. Det är oåterkalleligt. Därför är det inte meningsfullt att bygga gemenskaper på etnicitet, historia, det faktum att man har sett "Bolibompa" och "Vilse i pannkakan", eller känner något på midsommarkvällen."
[ http://www.friatider.se/invandrarpolitiker-dags-att-omdefiniera-svenskheten ]
- Qaisar Mahmood
"en definition av svenskheten som trycker på medborgarskapet, inte det etniska ursprunget"
[ htt p://www.svd.se/kultur/svenskheten-maste-fa-en-ny-innebord_8016434.svd ]
"Du skall inse att svenskhet kan innebära olika saker för olika individer"
[ htt p://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/en-svenskhet-for-alla-i-tio-budord_8239552.svd ]