2013-06-03, 20:53
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Haha lugnt om man copyar det där? Lät ju mycket bättre

Om jag har förstått det rätt så ska man alltså skriva ett personligt brev till varje jobb man söker? Lät ju riktigt jobbigt. Så man lär skriva ett nytt varje dag i princip och söka nästa jobb? Måste ha ett jobb inom 25 dagar för har en skuld på 4k till försäkringskassan som måste in. Kan bli tufft det här

Kan jag skriva att jag svartjobbat? Givetvis inte skriva det tydligt. Typ så här: "Jag har också erfarenhet av att renovera ett hus. Det jag sysslade med var att bila ett golv och ta bort dörrlister". Detta är i princip det enda som jag har som en "bra" erfarenhet.

Du behöver ju inte börja med en tom sida för varje nytt jobb du söker. Ha en grund som du utgår från varje gång du skriver ett nytt brev, men det är inte så klokt att skicka samma standardiserade brev till fler arbetsgivare.
Citera
2013-06-04, 09:14
Medlem
Hej igen.
Jag försöker komma på vilka övriga meriter jag kan tänkas vilja lägga till på mitt cv.
Då jag ej suttit med i någon styrelse av något slag sen jag var runt 12 så känner jag inte att det är något att ta upp. Däremot har jag varit konfirmandledare (även fått någon typ av utbildning inom det hela) som jag tycker gav mig någon slags erfarenhet.
Vad borde jag skriva med?
Senast redigerad av Nuclearsorrow 2013-06-04 kl. 09:14. Anledning: Felskrivning
Citera
2013-06-04, 12:15
Medlem
Hur söker man arbeten som ligger tex 20 mil bort? Nämner man i sitt personliga brev att man är "flyttbar" eller liknande?
Citera
2013-06-04, 12:18
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miindy
Hur söker man arbeten som ligger tex 20 mil bort? Nämner man i sitt personliga brev att man är "flyttbar" eller liknande?

Nja, det är väl underförstått i och med att du söker ett jobb 20 mil bort. Arbetsgivare struntar i var du bor så länge du tar dig till jobbet.
Citera
2013-06-05, 22:17
Medlem
eradicos avatar
Jag har hittat ett jobb jag verkligen vill ha för att komplettera min osäkra timanställning:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378%2FStandard%2FPlatsannonser%2FVisaPlatsan nonsFritext.aspx%3Fids%3D578 4087%26q%3Ds%2528t%2528elevassistent%2529l%252812% 2529ld%2528199%2529%2529a%252820%2529sp%252867%252 9sr%25281%2529&sv.url=12.237ec53d11d47b612d7800017 1

Efter att ha suttit ett bra tag och analyserat annonsen, diverse omskrivningar har följande personliga brev tagit form:
Citat:
Hej!
Mitt namn är Peter Ericsson, en glad kille på 21 år som just nu är på jakt efter nya utmaningar. Under våren 2012 arbetade jag som lärarvikarie på Georghillsskolan i Hörby kommun vid sidan av studierna. I och med denna anställning fick upp jag verkligen upp ögonen för att arbeta med ungdomar.

Trots sin ringa storlek har Georghillsskolan sedan hösten 2006 profilklasser inriktade på kultur samt matematik och NO. Utöver detta deltog även skolan under min tid som anställd i ett projekt där iPads användes i undervisningen. Jag har således erfarenhet av att arbeta i en skola som har såväl en estetisk som en teknologisk profil vilket även passar väl in på er verksamhet.

Arbetet som lärarvikarie har gett mig erfarenhet av att arbeta i allt från klasser med över trettio elever till att arbeta med skolbarn som har särskilda behov i mindre grupp. Utöver detta har jag även erfarenhet från såväl lektionsplanering som katederundervisning, vilket har gjort mig väldigt självgående i min yrkesroll.

Något av det jag upplevde som mest givande med anställningen som lärarvikarie var de tillfällen när jag fick följa samma klass en längre tid eftersom att jag då lärde känna eleverna samt att se deras behov och unika möjligheter att utvecklas. Att få fortsätta utveckla detta synsätt i ett professionellt sammanhang hade varit oerhört givande.

Förutom anställningen som lärarvikarie har jag även studerat på Lunds Universitet under de två år som gått sedan studenten. En mer detaljerad översikt över vilka kurser jag gått finns bifogat i mitt cv men primärt har jag studerat historia, matematik och stadsplanering. Baserat på mina akademiska meriter och tidigare arbetslivserfarenhet är mitt löneanspråk 18 400 kronor.

Tack för din tid och jag ser framemot ett möte där jag får presentera mig närmare.

Vänlig Hälsning
Peter Ericsson

Låter det här bra eller helt fel? Utöver detta undrar jag även det här om löneanspråk. Egentligen är jag inte alltför förtjust i tanken på att lämna löneanspråk men det står i annonsen att man ska göra det. Tjänsten är på 85% och baserat på min tidigare anställning skulle jag få cirka 16 000 i månaden på 85%. Min mamma som dock jobbar med att anställa elevassistenter säger att jag ska ange lönen på 100%, d vs 18 400 kronor. Är det här korrekt? Jag har med flit tagit i lite underkanten, tänker att det är bättre att gå ner en tusenlapp än sälja sig för dyrt.
Citera
2013-06-06, 21:38
Medlem
05.30s avatar
När man listar sina arbetslivserfarenheter - räcker det med att man nämner arbetsplats, yrke och anställningsperiod när det kommer till icke relevanta jobb? Eller ska man göra en utförlig beskrivning av alla anställningar?

Jag tänkte att om jag bara radar upp tidigare anställningar (alla) och sen nämner i mitt personliga brev hur de mest relevanta anställningarna har för anknytning till jobbet jag söker... är det en bra eller dålig idé?

Det lustiga är att jag frågat ganska många om det här... och ingenjörer svarar oftast att de inte skulle brytt sig om att beskriva alla icke-relevanta arbeteb utan lägga fokus på det som är relevant... övriga har svarat "beskriv allt".

Vem lyssnar man på? Ingenjörerna eller övriga?
Citera
2013-06-06, 22:04
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag har hittat ett jobb jag verkligen vill ha för att komplettera min osäkra timanställning:
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Lediga-jobb.html?url=-123388378%2FStandard%2FPlatsannonser%2FVisaPlatsan nonsFritext.aspx%3Fids%3D578 4087%26q%3Ds%2528t%2528elevassistent%2529l%252812% 2529ld%2528199%2529%2529a%252820%2529sp%252867%252 9sr%25281%2529&sv.url=12.237ec53d11d47b612d7800017 1

Efter att ha suttit ett bra tag och analyserat annonsen, diverse omskrivningar har följande personliga brev tagit form:

Låter det här bra eller helt fel? Utöver detta undrar jag även det här om löneanspråk. Egentligen är jag inte alltför förtjust i tanken på att lämna löneanspråk men det står i annonsen att man ska göra det. Tjänsten är på 85% och baserat på min tidigare anställning skulle jag få cirka 16 000 i månaden på 85%. Min mamma som dock jobbar med att anställa elevassistenter säger att jag ska ange lönen på 100%, d vs 18 400 kronor. Är det här korrekt? Jag har med flit tagit i lite underkanten, tänker att det är bättre att gå ner en tusenlapp än sälja sig för dyrt.

Bra personligt brev. Lite anmärkningsvärt att de vill ha löneanspråk direkt i ansökan, men din mamma har rätt i att du ska uppge lönen som motsvarar 100%. Vill du göra dig tydlig kan du poängtera det i din ansökan.
Citera
2013-06-06, 22:07
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
När man listar sina arbetslivserfarenheter - räcker det med att man nämner arbetsplats, yrke och anställningsperiod när det kommer till icke relevanta jobb? Eller ska man göra en utförlig beskrivning av alla anställningar?

Jag tänkte att om jag bara radar upp tidigare anställningar (alla) och sen nämner i mitt personliga brev hur de mest relevanta anställningarna har för anknytning till jobbet jag söker... är det en bra eller dålig idé?

Det lustiga är att jag frågat ganska många om det här... och ingenjörer svarar oftast att de inte skulle brytt sig om att beskriva alla icke-relevanta arbeteb utan lägga fokus på det som är relevant... övriga har svarat "beskriv allt".

Beror helt på vilken tjänst du söker och din arbetserfarenhet. Har du en gedigen arbetserfarenhet och söker ett kvalificerat arbete? Då behöver du inte beskriva allt du lärde dig som glassförsäljare sommaren 2006. Är du en ung herre med skral arbetserfarenhet? Då ska du fläska på även avseende glassförsäljarjobben.
Citera
2013-06-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30

Det beror ju på hur gammal du är och hur många arbeten du haft. Är du 23 är det rimligt att ha med allt, men är du 35 kan du skippa att du jobbade några månader på ICA när du var 20.

Förmodligen har 35-åringen annan arbetslivserfarenhet som ligger mer nära i tid och då är det inte så intressant vad hen gjorde för 15 år sedan. Jobbade hen däremot på ICA mellan 20-25 är det en så pass lång anställning att den bör finnas med eftersom det annars blir ett konstigt glapp.
Citera
2013-06-09, 12:24
Medlem
Vad ska det stå i mitt Personliga Brev (specifik tjänst)

Sitter och skriver ihop det personliga brevet till ett jobb utomlands som barn- och ungdomsledare. Men, när jag kommer till punkten med "vad jag kan tillföra", så tar det stopp.

Vad bör man skriva? Vad kan få dem att känna "wow, han vill vi ha"?

Har hittills skrivit:

"Hej hopp!

XXXX XXXX heter jag och är en snart 24-årig kille ursprungligen ifrån XXXX. Bor och lever i XXXX nere i XXXX sedan hösten 2010. Arbetar för tillfället på XXXX, där jag inom vår restaurangen ser till att göra våra kunder mätta och belåtna. När jag har en ledig dag, befinner jag mig gärna på det lokala gymmet eller ute i löpspåret. Gillar annars att lyssna på musik, kolla på film eller bara ta en avkopplande fika på stan.

Ser mig själv som en väldigt glad, sprallig och social kille i sina absolut bästa år. Har en stark förkärlek till barn, främst mina yngre syskon XXXX och XXXX på X respektive X år. Genom åren har jag bland annat agerat förskolelärare, fritidsledare och ungdomstränare, för att nämna lite av mina erfarenheter. Har på senare dagar haft funderingar på att utbilda mig till idrottslärare, för att kunna blanda mitt starka intresse för sport och idrott, med att få jobba och utveckla barn- och ungdomar i alla olika åldrar.

Nu är dock nu, och jag sitter här med ett stort leende på läpparna när jag skriver ihop detta brev. Fick reda på era underbara utlandstjänster via en tidigare anställd hos er, och har sedan den dagen gått och väntat på att någonting ska dyka upp och bli tillgängligt.

Vill söka denna tjänst för att jag.."
Senast redigerad av jkmf 2013-06-09 kl. 12:26.
Citera
2013-06-09, 12:57
Medlem
Skriv att du kan väcka barnens intresse för sport och annan fysisk aktivitet och att du ser alla barnen. Att du kan tillföra sammanhållning och teamkänsla/kamratskap för barnen. Använd gärna något konkret exempel som t ex "När jag var fritidsledare på Hejhoppskolan brukade jag arrangera lekar på rasterna, vilket var mycket uppskattat - inte minst av de barn som hade svårt att komma in i lekar med andra"

Lycka till!
Citera
2013-06-09, 13:06
Medlem
Jag tycker du ska vara mer formell och beskriva hur du i ditt arbete har arbetat med unga. Speciellt hur du skapat en trevlig atmosfär, löst problem osv. Kanske att du utvecklat målprogram genom ditt engagemang osv. Nu låter du alldeles för vimsig. Mycket handlar ju bara om att vrida och vända på det du gjort och få det att låta mer och bättre än det egentligen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in