2013-05-28, 20:08
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrobban
nej ändrade de nu :P de första jag skriver är inget personligt brev de är mer lite info om mig själv, sen är de andra ett lite mer ingående personligt brev, men de var kanske ingen bra ide?

Vad du kan göra är att skriva dina mål i meritförteckningen, men den övriga texten ska du lämna till det personliga brevet och utveckla det samt förankra dina egenskaper till arbetslivet.
Citera
2013-05-28, 21:18
Medlem
okej tack, ska försöka slipa lite på det :P en fråga bara, hur menar du med förankra mina egenskaper till arbetslivet?
Citera
2013-05-28, 21:25
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Är mitt cv bra skrivet? om jag tex söker jobb som glasmästrelärling?

namn xxx persnr:xxxxx

adress xxxxx

Mob:xxxx

Mail: xxxxx

Varför skriver du namn med liten bokstav i början och samma med adress, speciellt när du skriver de två undre på annat sätt? "Mob" har jag aldrig sett tidigare heller. Skriv "Telefon: ", mail hade jag skrivit som "Email" eller "E-mail", om alls (mit cv står det inget före emailadressen). Varför skriver du med personnummret? Konstigt datumformat också.

I övrigt är det väldigt konstig ansökan över lag. Förstår mig inte på CVt alls i princip, det personliga brevet är bättre även om det inte är direkt bra. Kanske inte ska skriva med att du är ute och super exempelvis. Det personliga brevet innehåller många "jag" och vad du vill, inte mycket vad du kan erbjuda dem.
Citera
2013-05-28, 21:36
Medlem
jag tackar för kritiken och ska försöka göra om det
Citera
2013-05-30, 18:48
Medlem
Hej.
Under min gymnasietid fick jag för mig att byta gymnasium i årskurs 2. Jag fortsatte då på en annan skola, med en annan inriktning fast började direkt i årskurs 2 då jag läst alla kurser eller läste igen dessa. Bör jag skriva upp båda gymnasieutbildningarna, om då ingen av dom har någon relevans till det jobb jag söker? Ska jag förklara varför jag bytte?
Citera
2013-05-31, 21:16
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nuclearsorrow
Hej.
Under min gymnasietid fick jag för mig att byta gymnasium i årskurs 2. Jag fortsatte då på en annan skola, med en annan inriktning fast började direkt i årskurs 2 då jag läst alla kurser eller läste igen dessa. Bör jag skriva upp båda gymnasieutbildningarna, om då ingen av dom har någon relevans till det jobb jag söker? Ska jag förklara varför jag bytte?

Givetvis ska du skriva med alla utbildningar du har. Erfarenhet och kunskap är något arbetsgivare värdesätter.
Citera
2013-06-02, 17:54
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Givetvis ska du skriva med alla utbildningar du har. Erfarenhet och kunskap är något arbetsgivare värdesätter.

Erfarenhet eller kunskap skaffad via utbildning på gymnasiet är ingenting värt i arbetsgivarnas ögon... det enda som räknas är arbetslivserfarenhet så pusha in för mkt på CV:t på den punkten.
Citera
2013-06-02, 18:01
Medlem
Citat:
Är mitt cv bra skrivet? om jag tex söker jobb som glasmästrelärling?

Nej inte så bra skrivet tyvärr!

Använd dig av dom här meningarna till ett brev så borde det gå lite bättre...

"Hej mitt namn är skrobban, är utbildad målare och söker nu nya utmaningar i en annan bransch sedan min nuvarande anställning slutat.

Känner att jag har lärt mig mycket på dom två år....

Har arbetat både självständigt....

Vill prova på något nytt och mina tidigare kunskaper kan komma bra till hands..."

Skriv inte att någon känns utsiktlöst kom ihåg att du för aldrig låta negativ i din ansökan.

Nämn aldrig krogen som personligt intresse.

Lycka till!!
Citera
2013-06-02, 22:41
Medlem
eradicos avatar
Tänkte bara tacka för all hjälp jag fått härinne. En timanställning i butik som är klar och förhoppningsvis snart en anställning som elevassistent med!
Citera
2013-06-03, 17:58
Bannlyst
Ska söka jobb till hemtjänsten.

Har ändrat saker och gjort det mer personligt (som snubben med grisavataren sa) och lite annat. Ska jag förbättra något mer?

Personligt brev:

CV:

P.S Egentligen har jag inte en tanke på att bli läkare direkt så det är en "vit lögn". Tänkte att det skulle passa perfekt att skriva just läkare med tanke på att det är hemtjänsten man söker till (bry sig om människor etc)
Senast redigerad av waicen 2013-06-03 kl. 18:08.
Citera
2013-06-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waicen
Ska söka jobb till hemtjänsten.

Jag tycker du ska pusha mer i personliga brevet på vad du kan erbjuda och inte hur mycket du själv får ut av jobbet..

Jag skulle skriva det lite annars som så här:

"Hej!

Jag heter waicen och kommer ursprungligen från ***** men är nu bosatt i **** sedan 4 år tillbaka. Går ut gymnasiet nu och söker sysselsättning som pers. assistent, det är ett arbete som kan passa mig eftersom jag är positiv och social person och jag absolut älskar att samtala med människor.

Mina främsta egenskaper är att jag är väldigt givmild och omtänksam av mig och det tror jag är perfekta egenskaper hos ngn som ska jobba inom vårdyrket.

Tunga lyft är inget problem för mig då jag tränar på gym....

Är även en person som vill utvecklas hela tiden och ger alltid hundra procent...

Med vänliga hälsningar"

Något sånt...
Citera
2013-06-03, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Jag tycker du ska pusha mer i personliga brevet på vad du kan erbjuda och inte hur mycket du själv får ut av jobbet..

Jag skulle skriva det lite annars som så här:

"Hej!

Jag heter waicen och kommer ursprungligen från ***** men är nu bosatt i **** sedan 4 år tillbaka. Går ut gymnasiet nu och söker sysselsättning som pers. assistent, det är ett arbete som kan passa mig eftersom jag är positiv och social person och jag absolut älskar att samtala med människor.

Mina främsta egenskaper är att jag är väldigt givmild och omtänksam av mig och det tror jag är perfekta egenskaper hos ngn som ska jobba inom vårdyrket.

Tunga lyft är inget problem för mig då jag tränar på gym....

Är även en person som vill utvecklas hela tiden och ger alltid hundra procent...

Med vänliga hälsningar"

Något sånt...

Haha lugnt om man copyar det där? Lät ju mycket bättre

Om jag har förstått det rätt så ska man alltså skriva ett personligt brev till varje jobb man söker? Lät ju riktigt jobbigt. Så man lär skriva ett nytt varje dag i princip och söka nästa jobb? Måste ha ett jobb inom 25 dagar för har en skuld på 4k till försäkringskassan som måste in. Kan bli tufft det här

Kan jag skriva att jag svartjobbat? Givetvis inte skriva det tydligt. Typ så här: "Jag har också erfarenhet av att renovera ett hus. Det jag sysslade med var att bila ett golv och ta bort dörrlister". Detta är i princip det enda som jag har som en "bra" erfarenhet.
Senast redigerad av waicen 2013-06-03 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in