2013-06-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Har GM sagt att han var den siste som såg henne levande ?

hur dum tror du att han är, det skulle ju för fan vara ett erkännande!

nu tar jag fram den här:

Citera
2013-06-06, 08:54
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Har GM sagt att han var den siste som såg henne levande ?

Bara en GM vet vem som såg henne sist och hittills, såvitt vi känner till, har han inte erkänt ännu.
Citera
2013-06-06, 09:09
Medlem
SituationStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han har sagt att VB lämnade hans bostad vid 21, och sedan dess har ingen med säkerhet sett henne.

Tack, han kanske inte ljuger att hon lämnade huset klockan 21, det kan ju vara så , han följde sen efter henne kanske ? tog upp henne i bilen och in i skogen , resten vet vi !

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
hur dum tror du att han är, det skulle ju för fan vara ett erkännande!

nu tar jag fram den här:

Ja inte är han smart precis , hur många i landet styckar en kropp ?
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Bara en GM vet vem som såg henne sist och hittills, såvitt vi känner till, har han inte erkänt ännu.

Tack , förr eller senare när alla kort med tekninska bevis kommer fram så kanske han öppnar sitt svarta hjärta med ett erkännade !
Citera
2013-06-06, 09:10
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Angående framförallt styckplats men också ev. mordplats. Det finns en mycket intressant vittnesuppgift som jag hoppas att Polisen följt upp seriöst. Framförallt i form av ett systematiskt sök efter ev. mordplats, men framförallt styckplats. Jag vet personligen att vittnet är mycket pålitligt. Vittnet har rastat sina hundar i området i 20 års tid. Vittnesuppgiften rör det s.k. övningsområdet pkt. 49. Många av er som gjort värnplikten i Boden känner troligen till området. Området ligger i motsatta sidan av stan i förhållande till var de kända likdelarna påträffades. Egentligen inte långt från å-berget, men på andra sidan älven (eg. södra/sydöstra sidan om älven).

Jag känner vittnet personligen, men fick höra detta av en tredje närstående person och har tyvärr inte exakt tidpunkten för vittnesuppgiften ännu. Men det rörde sig om sent på kvällen den 4:e eller 5:e maj. Då har vittnet kommit hit för att rasta sin hund, vad jag förstått har han tagit vänster i korsningen (kör man å andra sidan rakt fram i samma korsning så kommer man till bodensarnas populäraste badplats, aldersjön). Den här vägen går strax nedanför på söder sida om det sk. Rödbergsfortet (turistattraktionen).

En bit in efter denna väg har han passerat en bil som backat in på vägstump. I bilen sitter en man med helsvarta glasögon och även med någon sorts jacka med vad det ser ut som, en huva, bredvid föraren är det något upprätt som ser ut att vara övertäckt av en gul filt. I alla fall något gulfärgat material. När vittnet återvänt och passerat igen, så är bilen och föraren inte längre kvar.I efterhand, senare som 1:a spontana tanke så säger vittnet för sig själv, att det var en liten bil, kanske en ford.

Om vi antar att det är gärningsmannens eller en av flera gärningsmännen som vittnet sett, så är i alla fall min teori här, att gärningsmannen i det här läget recognoserade efter lämplig styckplats. Kanske var styckplatsen redan utvald.

Två andra som bara skrivit sporadiskt i tråden har gjort polisanmälningar eftersom de gjort observationer i området. Den ena noterade vad hen beskriver som röd sörja i närheten av det område som var spelområde den 11/5. Den andre hade rastat sin hund i området redan den 5:e om jag minns rätt och hunden hade dragit iväg och skällt och vägrat komma på inkallning. Efter att VB meddelats som försvunnen gjorde hen anmälan. Förhoppningsvis kan de beskriva sina observationer lite bättre eller om de godkänner att jag berättar lite mer exakt vad de pm:at.
Citera
2013-06-06, 09:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Två andra som bara skrivit sporadiskt i tråden har gjort polisanmälningar eftersom de gjort observationer i området. Den ena noterade vad hen beskriver som röd sörja i närheten av det område som var spelområde den 11/5. Den andre hade rastat sin hund i området redan den 5:e om jag minns rätt och hunden hade dragit iväg och skällt och vägrat komma på inkallning. Efter att VB meddelats som försvunnen gjorde hen anmälan. Förhoppningsvis kan de beskriva sina observationer lite bättre eller om de godkänner att jag berättar lite mer exakt vad de pm:at.

Måste bara kontrollera, är det här iakttagelser som skett i det område där bland annat Råbäcken ligger, alltså det område som söktes igenom när han var gruppledare för en privat sökgrupp den 19-20 maj?
Citera
2013-06-06, 09:21
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Måste bara kontrollera, är det här iakttagelser som skett i det område där bland annat Råbäcken ligger, alltså det område som söktes igenom när han var gruppledare för en privat sökgrupp den 19-20 maj?

Platsen som sörjan noterades vid är mer mot väderkvarnshöjden, men hen med hunden observerade på andra sidan rödberget (sv). Råbäcken är på andra sidan rödberget (mot älven). Återkommer i ämnet när jag kommer hem.
Citera
2013-06-06, 09:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Platsen som sörjan noterades vid är mer mot väderkvarnshöjden, men hen med hunden observerade på andra sidan rödberget (sv). Råbäcken är på andra sidan rödberget (mot älven). Återkommer i ämnet när jag kommer hem.

Intressant, ser fram emot det.
Citera
2013-06-06, 09:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Angående framförallt styckplats men också ev. mordplats. Det finns en mycket intressant vittnesuppgift som jag hoppas att Polisen följt upp seriöst. Framförallt i form av ett systematiskt sök efter ev. mordplats, men framförallt styckplats. Jag vet personligen att vittnet är mycket pålitligt. Vittnet har rastat sina hundar i området i 20 års tid. Vittnesuppgiften rör det s.k. övningsområdet pkt. 49. Många av er som gjort värnplikten i Boden känner troligen till området. Området ligger i motsatta sidan av stan i förhållande till var de kända likdelarna påträffades. Egentligen inte långt från å-berget, men på andra sidan älven (eg. södra/sydöstra sidan om älven).

Jag känner vittnet personligen, men fick höra detta av en tredje närstående person och har tyvärr inte exakt tidpunkten för vittnesuppgiften ännu. Men det rörde sig om sent på kvällen den 4:e eller 5:e maj. Då har vittnet kommit hit för att rasta sin hund, vad jag förstått har han tagit vänster i korsningen (kör man å andra sidan rakt fram i samma korsning så kommer man till bodensarnas populäraste badplats, aldersjön). Den här vägen går strax nedanför på söder sida om det sk. Rödbergsfortet (turistattraktionen).

En bit in efter denna väg har han passerat en bil som backat in på vägstump. I bilen sitter en man med helsvarta glasögon och även med någon sorts jacka med vad det ser ut som, en huva, bredvid föraren är det något upprätt som ser ut att vara övertäckt av en gul filt. I alla fall något gulfärgat material. När vittnet återvänt och passerat igen, så är bilen och föraren inte längre kvar.I efterhand, senare som 1:a spontana tanke så säger vittnet för sig själv, att det var en liten bil, kanske en ford.

Om vi antar att det är gärningsmannen eller en av flera gärningsmän som vittnet sett, så är i alla fall min teori här, att gärningsmannen i det här läget recognoserade efter lämplig styckplats. Kanske var styckplatsen redan utvald.

Jag tror mordplats och styckningsplats är densamma eller ligger i nära anslutning till varandra inom det område "El Comandante" KJ & Co använde för sitt krigsspel vilket i det här fallet innehöll ett levande "krigsoffer" i form av Vatchareeya Bangsuan. Fyndplatsen av likdelar i det gula ödehuset kan ha flera förklaringar, och en kan ju vara att man missinformerats/missförstått en uppgift och trott att området kring ödehuset redan genomsöks och var avbetat.

Jag ser ingen anledning att frångå min teori om flera gärningsmän men att KJ är en central figur och medansvarig i det som hänt VB är ställt bortom tvivel. Att KJ som någon var inne på är sjuk och behöver vård är naturligtvis nonsens, han och eventuella medbrottslingar representerar ondskan i samhället, och sådana skall låsas in på lämpliga riksanstalter, inte "vårdas".
Citera
2013-06-06, 09:54
Medlem
Buddisch13s avatar
Hur lång tid tror ni att det tagit för KJ att utföra detta brott? Från mord till utplacering av kroppsdelar, Om alla sjuka detaljer som d snackats om i tråden e sanna som med tänderna tex så är det inget litet jobb som ligger framför han & därför tror jag att brottet va planerat & Ja tror kanske han har haft att göra i 6-8 timmar om han planerat detta å förberett platserna med div verktyg. Har han inte planerat det så borde detta tagit lång tid för en oerfaren kille att fixa allt.

Det som får mig att tvivla lite ang tänderna är att om han lyckats dra ut alla tänderna för att försvåra tex identifiering så har han haft ungefär 1 timme per tand för att dra ut dom hela tex (enl min tandläkare)

Han säger även att för en oerfaren att dra ut tänder på ett effektivt sätt så behövs det teknik annars bryter man bara av tänderna & hela syftet egentligen med att dra ut dom e borta pulpa med dna sitter kvar & det går även att göra en id med röntgen.

Så är det sant med tänderna kan man undra varför? Kanske bara för att tortera VB eller för att skända hennes kropp (ja gissar på det sista)

Chansen att KJ skulle klarat sig om VB hade hittats tex i ett dike längs med vägen hon skulle gått hem i från honom e riktigt stor, När kroppen hittas som den gör så vet man ju att det e personligt & att gärningsman & offer kände varandra annars hade det lika gärna kunnat va nån Anders Eklund kille som plockat upp henne längs vägen.

Annars kanske detta e en av KJs fantasier döda stycka en människa & få hela rättsprocessen inifrån kanske tröttnat på att läsa om stora mord på flashback fått en knäpp & vill va huvudrolls innehavaren i detta vidriga mord. Döda nån slänga i diket, Ger inget media utrymme, Döda nån stycka den & kanske lämna små kryptiska meddelanden med kroppen & på kroppen det ger hur mycket uppmärksamhet som helst.

Eftersom ingen här inne vet nåt om KJs psykiska hälsa borde denna teori vara lika bra som nån annan, Han kanske likt Peter Mangs njuter av detta & uppmärksamheten även ABB trivdes ju med hela sin rättegångs cirkus. Idag e det viktigaste att synas sen hur vi syns verkar mindre viktigt
Citera
2013-06-06, 10:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Angående din fråga : "Går det att tidsbestämma med någon slags precision hur länge blodet har varit på platsen där man fann det?"

Jag är dock inte säker på om dessa länks info är at lita på, tror själv mest på den första länken/info

http://www.abertay.ac.uk/about/news/newsarchive/2012/name,10635,en.html

Published 8 November 2012

“Nanotechnology enables us to look at any item recovered from a crime scene, such as fibres, strands of hair, saliva, sperm and blood cells, and extract highly detailed information from them.

“For years, for example, people have been trying to find techniques that will tell investigators how old a blood stain is, and nanotechnology has the potential to provide us with the answers.

http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2012/January/dating-bloodstains-fluorescent-forensic-technique.asp

Amino acid residues give away bloodstain's age

10 January 2012

http://www.ask.com/answers/43870861/what-test-tells-how-old-a-blood-spot-is-can-it-tell-if-its-3-days-or-2-hours

What test tells how old a blood spot is ,can it tell if its 3 days or 2 hours

http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070329230138AA2vfVb

Can you test how old a blood stain is?
Sammanfattningen av det där är att det inte går - än, i alla fall. De två sista länkarna är osakkunniga lekmannasvar på frågasvarasajter, och de två första länkarna beskriver spännande och intressant forskning, men som ännu inte har kommit så långt att den är praktiskt användbar.
Citera
2013-06-06, 10:06
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Medium är hokuspokus, vet du inte det? Ärligt talat, varför kan inte ett medium peka ut gärningsmannen, det surras alltig om stugor och annat, men varför kan de aldrig se hur det gick till och vem som höll i kniven?

Jo jag vet ju det. Jag är inte alls övertygad men ville höra andras åsikter bara!
Citera
2013-06-06, 10:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sammanfattningen av det där är att det inte går - än, i alla fall. De två sista länkarna är osakkunniga lekmannasvar på frågasvarasajter, och de två första länkarna beskriver spännande och intressant forskning, men som ännu inte har kommit så långt att den är praktiskt användbar.

Jag har hört, tror det var tekniker i något kriminolog-program, att man kan tidsbestämma blod som inte har torkat helt, är det korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in