2013-06-06, 00:31
Medlem
vbs sida på fb e borta nu (den svenska)
Citera
2013-06-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Angående framförallt styckplats men också ev. mordplats. Det finns en mycket intressant vittnesuppgift som jag hoppas att Polisen följt upp seriöst. Framförallt i form av ett systematiskt sök efter ev. mordplats, men framförallt styckplats. Jag vet personligen att vittnet är mycket pålitligt. Vittnet har rastat sina hundar i området i 20 års tid. Vittnesuppgiften rör det s.k. övningsområdet pkt. 49. Många av er som gjort värnplikten i Boden känner troligen till området. Området ligger i motsatta sidan av stan i förhållande till var de kända likdelarna påträffades. Egentligen inte långt från å-berget, men på andra sidan älven (eg. södra/sydöstra sidan om älven).

Jag känner vittnet personligen, men fick höra detta av en tredje närstående person och har tyvärr inte exakt tidpunkten för vittnesuppgiften ännu. Men det rörde sig om sent på kvällen den 4:e eller 5:e maj. Då har vittnet kommit hit för att rasta sin hund, vad jag förstått har han tagit vänster i korsningen (kör man å andra sidan rakt fram i samma korsning så kommer man till bodensarnas populäraste badplats, aldersjön). Den här vägen går strax nedanför på söder sida om det sk. Rödbergsfortet (turistattraktionen).

En bit in efter denna väg har han passerat en bil som backat in på vägstump. I bilen sitter en man med helsvarta glasögon och även med någon sorts jacka med vad det ser ut som, en huva, bredvid föraren är det något upprätt som ser ut att vara övertäckt av en gul filt. I alla fall något gulfärgat material. När vittnet återvänt och passerat igen, så är bilen och föraren inte längre kvar.I efterhand, senare som 1:a spontana tanke så säger vittnet för sig själv, att det var en liten bil, kanske en ford.

Om vi antar att det är gärningsmannen eller en av flera gärningsmän som vittnet sett, så är i alla fall min teori här, att gärningsmannen i det här läget recognoserade efter lämplig styckplats. Kanske var styckplatsen redan utvald.

Jag har för mig att någon tidigare i tråden skrivit att dom känt en stank kring det området, men visste inte om det kom från nått närliggande träsk eller bunker, någon som känner igen detta inlägg?
Känns ju ganska intressant i sådana fall.
Senast redigerad av bratteboo 2013-06-06 kl. 00:37.
Citera
2013-06-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
"Sent på kvällen" och han hade solglasögon. Ja riktigt så mycket midnattssol hade vi ju inte häruppe vid den tidpunkten så att det skulle kännas riktigt motiverat.

Åh vilka trevliga tillskott till tråden !

Välkommen!

Ang solglasögonen"

Som tidigare i tråden enligt min teori,
Kan GM ha haft mörkerseende glasögon.
Måste ju finnas med sånna i hans (KJ) arsenal med vapen, knivar, militärutrustning.
Att hansånna brillor gör ju att man undviker att bli upptäckt
med ficklampa i skogen på natten.
Citera
2013-06-06, 00:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solihull
Blodet i bilen.

Kan någon som besitter medicinska/kemiska kunskaper, Hamilkar kanske? sprida lite ljus över det här.

- Går det att tidsbestämma med någon slags precision hur länge blodet har varit på platsen där man fann det? Eller åtminstone uppskatta med en upplösning på dagar plus/minus?

- Hur stora mängder blod krävs det för att få en reaktion med de metoder som tidigare nämnts? (för att avgöra vem det kommer ifrån antar jag att det räcker med väldigt små mängder).

Om det är så att tidsupplösningen är flera dagar, veckor eller rentav månader så öppnar det ju för många fler alternativa förklaringar till förekomsten av VBs blod i bilen. Det kan ju också förklara varför KJ inte kan ge en förklaring till hur det hamnat där, han vet helt enkelt inte. Ett litet blödande sår på ett finger för 2 månader sedan osv....

Angående din fråga : "Går det att tidsbestämma med någon slags precision hur länge blodet har varit på platsen där man fann det?"

Jag är dock inte säker på om dessa länks info är at lita på, tror själv mest på den första länken/info

http://www.abertay.ac.uk/about/news/newsarchive/2012/name,10635,en.html

Published 8 November 2012

“Nanotechnology enables us to look at any item recovered from a crime scene, such as fibres, strands of hair, saliva, sperm and blood cells, and extract highly detailed information from them.

“For years, for example, people have been trying to find techniques that will tell investigators how old a blood stain is, and nanotechnology has the potential to provide us with the answers.

http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2012/January/dating-bloodstains-fluorescent-forensic-technique.asp

Amino acid residues give away bloodstain's age

10 January 2012

http://www.ask.com/answers/43870861/what-test-tells-how-old-a-blood-spot-is-can-it-tell-if-its-3-days-or-2-hours

What test tells how old a blood spot is ,can it tell if its 3 days or 2 hours

http://au.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070329230138AA2vfVb

Can you test how old a blood stain is?
Senast redigerad av Theforeigner 2013-06-06 kl. 00:45.
Citera
2013-06-06, 00:40
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Åh vilka trevliga tillskott till tråden !

Välkommen!

Ang solglasögonen"

Som tidigare i tråden enligt min teori,
Kan GM ha haft mörkerseende glasögon.
Måste ju finnas med sånna i hans (KJ) arsenal med vapen, knivar, militärutrustning.
Att hansånna brillor gör ju att man undviker att bli upptäckt
med ficklampa i skogen på natten.

Vet inte om det är någon annan tidigare som reflekterat över saker som...

Vilket snödjup var det i de här området i början av maj?
Vilka förråd och förrådsvägar i området är uppskottade under vintern o våren i det här området?

Många värn/bunkrar är sannolikt delvis vattenfyllda vid den här årstiden i boden. Om de inte ligger lite högre upp i terrängen.
Citera
2013-06-06, 00:47
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:

Vilka förråd och förrådsvägar i området är uppskottade under vintern o våren i det här området?

Många värn/bunkrar är sannolikt delvis vattenfyllda vid den här årstiden i boden. Om de inte ligger lite högre upp i terrängen.

Är det någon som vet om Vattenfall har en säkerhetskamera på kraftverksbron eller i anslutning till kraftverksbyggnaden som skulle kunna fånga upp trafik över kraftverksbron?

Om vi antar att KJ är GM, så är KJ:s mest logiska färdväg följande:

https://maps.google.se/maps?saddr=Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g&daddr=Flotiljv%C3%A 4gen+4c&hl=sv&ie=UTF8&sll=65.791147,21.656628&sspn =0.009714,0.039482&geocode=FdPr6wMd41pKAQ%3BFe_76w Md4ehKASkJfXM6Hll_RjFbiuI6vWyU1Q&t=h&mra=ls&z=14
Citera
2013-06-06, 00:51
Medlem
Citat:
Är det någon som vet om Vattenfall har en säkerhetskamera på kraftverksbron eller i anslutning till kraftverksbyggnaden som skulle kunna fånga upp trafik över kraftverksbron?

Om vi antar att KJ är GM, så är KJ:s mest logiska färdväg följande:

https://maps.google.se/maps?saddr=Ok%C3%A4nd+v%C3%A4g&daddr=Flotiljv%C3%A 4gen+4c&hl=sv&ie=UTF8&sll=65.791147,21.656628&sspn =0.009714,0.039482&geocode=FdPr6wMd41pKAQ%3BFe_76w Md4ehKASkJfXM6Hll_RjFbiuI6vWyU1Q&t=h&mra=ls&z=14

Tror inte det var snö, kommer inte ihåg, men det står tidigare i tråden.
Tror inte dom har någon kamera åt det hållet men ska inte säga säkert, däremot är det betong-grisar i vägen så det går ej att köra bil över, om han inte flyttat på dom men det känns inte troligt.

Vill fortfarande hitta inlägget om stanken, är intressant med tanke på ditt vittne. Det märks att det är studentfirande och nationaldag, verkar inte vara många aktiva här ikväll.
Citera
2013-06-06, 00:55
Medlem
Citat:

Minimal snömängd, ev nån liten "hög" skogen o bakom ett berg som ger skugga.

Men snön har i Norrland försvunnit ovanligt fort i år då
Citera
2013-06-06, 00:56
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratteboo
Tror inte det var snö, kommer inte ihåg, men det står tidigare i tråden.
Tror inte dom har någon kamera åt det hållet men ska inte säga säkert, däremot är det betong-grisar i vägen så det går ej att köra bil över, om han inte flyttat på dom men det känns inte troligt.

Vill fortfarande hitta inlägget om stanken, är intressant med tanke på ditt vittne. Det märks att det är studentfirande och nationaldag, verkar inte vara många aktiva här ikväll.

Menar du att bron som går alldeles bakom kraftstation, numera är avstängd med betong-grisar? Bron som är hitom, d v s närmre bodsvedjan, heter svedjebron och den har varit avstängd för biltrafik sedan länge. Mitt emellan dessa broar på andra sidan älven ligger fd. sandidan. Ett gammalt misslyckat försök till att ersätta aldersjön som badplats för bodensarna.
Citera
2013-06-06, 00:58
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Minimal snömängd, ev nån liten "hög" skogen o bakom ett berg som ger skugga.

Men snön har i Norrland försvunnit ovanligt fort i år då

Men tjälen var väl kvar? Isf kan man ju utesluta att nåt är nergrävt.
Citera
2013-06-06, 01:01
Medlem
Citat:
Menar du att bron som går alldeles bakom kraftstation, numera är avstängd med betong-grisar? Bron som är hitom, d v s närmre bodsvedjan, heter svedjebron och den har varit avstängd för biltrafik sedan länge. Mitt emellan dessa broar på andra sidan älven ligger fd. sandidan. Ett gammalt misslyckat försök till att ersätta aldersjön som badplats för bodensarna.

Oj, ursäkta! Är trött och är helt ute och cyklar, tänkte mig inte för och tänkte reningsverket istället för kraftverket.

Det har gått att köra bil över hängbron vid reningsverket, vilket hade varit en ganska avsides och nära väg för honom att ta, men den är som sagt ej brukbar med bil idag.
Däremot vägen du pekar på, är ju helt korrekt den troliga vägen om han färdats ut till P49. Undra om man skulle svänga förbi där och försöka lokalisera några kameror.
Citera
2013-06-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Men tjälen var väl kvar? Isf kan man ju utesluta att nåt är nergrävt.

Jo, det mesta av den iaf. Dock så är det lätt att gräva i sandtag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in