2013-06-05, 23:23
Medlem
p.norths avatar
En fråga här: varför kan man inte fullfölja, eller viljan lösa mordet på Olof Palme då? Vad år problemmet egentligen?
75 till 90 % är en slags politisk/polisärt uppgjort mord, det förstår väl alla på nå sätt, varför vill man inte har det uppklarat?
Citera
2013-06-05, 23:32
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
En fråga här: varför kan man inte fullfölja, eller viljan lösa mordet på Olof Palme då? Vad år problemmet egentligen?
75 till 90 % är en slags politisk/polisärt uppgjort mord, det förstår väl alla på nå sätt, varför vill man inte har det uppklarat?
Min personliga uppfattning är att det dels rör SAP och de delar som man historiskt sett är överens med de borgerliga om som rör svenskt försvar och förhållande till annan utländsk part.

Här kan du dra paralleller till DC3 och Sveriges hemliga NATO förbindelser, neutralitet.

Jag skriver på mobolrn så ber om utsäkt för ev. Skrivfel
Senast redigerad av zorze 2013-06-05 kl. 23:39.
Citera
2013-06-05, 23:47
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Har själv tyvärr inte hunnit läsa Operation Norrsken ännu. Hur resonerar CA kring Stasis syften att plantera de här spåren? Ett sätt att försöka svartmåla högerkrafter, eller mer intrikat än så?

Visserligen OT, men det är verkligen förbluffande hur väl Stasi lyckades planterade den AIDS-teori filmregissören Roy Andersson uppenbarligen fortfarande tror är sann. Lyssnade på ett kommentarspår till hans berömda AIDS-film Någonting har hänt för ett par år sedan, och de uppgifter han redogjorde för där framstod verkligen som övertygande.

Låter ju helt vansinnigt att Stasi skulle ägnat sig åt sådana desinformationsförsök. Verkar ju snarare som att författaren själv är den största desinformatören här. (attack är bästa försvar som det brukar heta, dvs anklaga andra för det du själv är skyldig till innan någon hinner anklaga dig)

Roy skrev ett svar här:
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/stasis-logner-inte-grund-for-min-film_7933978.svd
Citera
2013-06-05, 23:56
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Låter ju helt vansinnigt att Stasi skulle ägnat sig åt sådana desinformationsförsök. Verkar ju snarare som att författaren själv är den största desinformatören här. (attack är bästa försvar som det brukar heta, dvs anklaga andra för det du själv är skyldig till innan någon hinner anklaga dig)

Roy skrev ett svar här:
http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/stasis-logner-inte-grund-for-min-film_7933978.svd
Stasi ville just så spittring inom väst. Inget konstigt med det. Tvivlar du så forska i arkiven, Chridtoph hänvisa.!

Frågan du bör ställa är varför SAP och borgerligheten är överens om att hemlighålla de svenska arkiven och att sätta tumskruvar på Birgitta Almgren.
Citera
2013-06-05, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Frågan är då vad OF sysslar med.Är han felinformerad eller vill han dölja något,spä på något i försvar gentemot säk.?..Nu känner jag inte OF,men var han en spelare eller en tjänsteman som följde reglementet?

Donald Forsberg(Barbro) var ju i kontakt med honom för råd då OF sitter i Malaysia,om vad DF grupp var med om denna kväll,spelar det roll?

Jag hakar upp mig på livvaktsskyddet,livvakten går ut att han satt på en restaurang samma kväll,nu kommer ifo från Lisbeth med söner att de sökte livvaktsskydd men att de fått svar att livvakterna bodde utanför Stockholm att de inte kunde hinna inmedans OF mfl. säger att OP var besvärlig vad gäller skyddet medans Anna Greta Lejon säger att hon oh OP fann sig i säk. överväganden och beslut.

Så återigen,trots att OF pratar med Jallai och DF håller på med sitt så anser jag att här finns två personer spm skulle kunna ge svar på en del frågeställniongar.

Vad tror du,borde inte dessa två höras eller ska vi tänka att de meddelat SÄPO vad de vet?

Lite OT men det planeras en FB träff i Stockholm för intresserade https://www.flashback.org/t2150994

Funderar på att ta mig dit.Någon från denna tråd ,pma mig i såna fall.

Varifrån kommer uppgiften att D.Forsberg skulle ha ringt O.Frånstedt efter mordet? Är den uppgiften överhuvudtaget sann? Har D.F. kommenterat detta någon gång? Jag har en känsla av att det inom u-tjänsten haglar av hållhakar åt olika håll, vilket säkerligen kan förhindra en hel mängd människor från att vara både frispråkiga och sanningsenliga. Men hursomhelst kommer det att bli ganska så kul att få läsa Olof Frånstedts memoarer. Det kan nog bli ett himla liv. Och boken släpps ju lagom inför nästa val också, så det är ju lämpligt också om man vill se en slags politisk konspiration i det hela. Och det vill man ju gärna.
Citera
2013-06-06, 00:07
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettherransliv
Varifrån kommer uppgiften att D.Forsberg skulle ha ringt O.Frånstedt efter mordet? Är den uppgiften överhuvudtaget sann? Har D.F. kommenterat detta någon gång? Jag har en känsla av att det inom u-tjänsten haglar av hållhakar åt olika håll, vilket säkerligen kan förhindra en hel mängd människor från att vara både frispråkiga och sanningsenliga. Men hursomhelst kommer det att bli ganska så kul att få läsa Olof Frånstedts memoarer. Det kan nog bli ett himla liv. Och boken släpps ju lagom inför nästa val också, så det är ju lämpligt också om man vill se en slags politisk konspiration i det hela. Och det vill man ju gärna.
OF memoarer blir intressanta om vad han säger och inte säger!!!

Gå in och lyssna på Jallais intervjuer med OF så säger han att " barbro" kontaktade mig i Malaysia. Det finns hänvisningar av mig i tråden om det här.
Citera
2013-06-06, 00:18
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Frågan är då vad OF sysslar med.Är han felinformerad eller vill han dölja något,spä på något i försvar gentemot säk.?..Nu känner jag inte OF,men var han en spelare eller en tjänsteman som följde reglementet?

Donald Forsberg(Barbro) var ju i kontakt med honom för råd då OF sitter i Malaysia,om vad DF grupp var med om denna kväll,spelar det roll?

Jag hakar upp mig på livvaktsskyddet,livvakten går ut att han satt på en restaurang samma kväll,nu kommer ifo från Lisbeth med söner att de sökte livvaktsskydd men att de fått svar att livvakterna bodde utanför Stockholm att de inte kunde hinna inmedans OF mfl. säger att OP var besvärlig vad gäller skyddet medans Anna Greta Lejon säger att hon oh OP fann sig i säk. överväganden och beslut.

Så återigen,trots att OF pratar med Jallai och DF håller på med sitt så anser jag att här finns två personer spm skulle kunna ge svar på en del frågeställniongar.

Vad tror du,borde inte dessa två höras eller ska vi tänka att de meddelat SÄPO vad de vet?

Lite OT men det planeras en FB träff i Stockholm för intresserade https://www.flashback.org/t2150994

Funderar på att ta mig dit.Någon från denna tråd ,pma mig i såna fall.

Hela livvaktsfrågan borde synas ordentligt i sömmarna. I MOP-veckan hade OP på onsdagskvällen varit på kinarestaurant utan livvakter.

Både Donald , Frånstedt och Leijon borde höras i grunden.

Frånstedt säger att det inte var någon ide att lämna info om vad han trodde om MOP när han hörde att Hans Holmer och Ebbe Carlsson var ledande i utredningen. Jag har svårt att tro att inte Frånstedt skulle ha kvar på pålitliga kontakter inom SÄPO,RPS och militären.
Citera
2013-06-06, 00:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Läs boken så. Angående VG så fick det mig att omformatera mycket!

STASI ville primärt få blickarna bort från ev röda spår typ RAF. Som sagt , jag rekommenderar alla i tråden att läsa boken.

Läs sedan Holmström,"den dolda alliansen",som bekräftar outtalade sanningar.

Med dom två böckerna får man en ganska bra bild av det hemliga stämningsläget i riket,

JM
Citera
2013-06-06, 00:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Stasi ville just så spittring inom väst. Inget konstigt med det. Tvivlar du så forska i arkiven, Chridtoph hänvisa.!

Frågan du bör ställa är varför SAP och borgerligheten är överens om att hemlighålla de svenska arkiven och att sätta tumskruvar på Birgitta Almgren.

Svensk export av kärnvapenteknologi och andra komponenter till vapensystem till lyckoriken som DDR och Libyen kan nog vara en vink.
Citera
2013-06-06, 00:29
Medlem
Citat:
/.../och det sägs dessutom att han hade rakat av mustaschen vid tiden för mordet, vilket LP också säger vid vittneskonfrontationen, alltså att GM inte hade någon mustasch
Lisbet Palme nämnde "den vita överläppen" som en del av signalementet på GM.

I vilket fall är VG:s "vita överläpp" - som även Börje Wingren lade märke till under förhören, och skrev om i sin bok "Han sköt Olof Palme" (Tiden, 1993) - en omständighet, som tillsammans med VG:s avsaknad av handske, gör honom intressant (trots allt). Bröderna Poutiainen raljerade på lös grund kring detta i deras - i allt annat epokgörande - bok "Inuti Labyrinten" (Grimur, 1995).

/Daniel
Citera
2013-06-06, 00:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Se Baudolinos inlägg.

Jag började kolla igenom vittnesförhören som finns på itdemokrati.nu...
Har inte kollat igenom alla, men upptäckte att Inge Morelius också identifierat dekorima-mannen, se sista sidan:
http://www.itdemokrati.nu/page36z.html

Vet någon varför förhöret stoppade just där, eller finns det fler sidor??

Sigge Cedergren gör sin observation i hörnet Tegnergatan/Luntmakargatan runt 2340.
GK anger att den vita Volvon som stoppat Sigge finns i ett uppslag som tidsbestäms 2335-40.
Färgen på en skinnjacka som ses i mörker är kuriosa i sammanhangen.

Det verkligt intressanta är att PU har uppgifter på att Sigge åkte hem 2335-40 och således inte kunnat prata med Roger Östlund på sin telefon 2315-21. Detta visar att TK-kontrollen är förfalskad för att snärja Christer Pettersson och uppgifterna understöds av mycket trovärdiga vittnen vid Grand som Pia Engström.
Citera
2013-06-06, 00:54
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Alltså, den här infon kommer igrån fd. STASI ditekt, läs boken. Det som du då får fundera över är ifall fd. Stasi officerara fortfarande ljuger. Några kanske ja, typ IM prästen Thomas i Burträsk.

Jag kan inte uttala mig om Stasi-officerarna, men jag blir lite bekymrad över författaren. På framsidan av boken har han en bild av Palme och den östtyska ledaren Honecker, och i denna intervju:
http://urplay.se/Produkter/175460-En-bok-en-forfattare-Operation-Norrsken
..så säger han att han tycker det är problematiskt att Palme så "okritiskt besöka DDR och hylla Honecker i sina tal". Det är ju inget annat än rena lögner och förtal. Eller så vet man överhuvudtaget inte vad man pratar om. Hela socialdemokratin och i synnerhet Palme var djupt kritiska till kommunismen. Han ger ju uttryck för samma myter som fanns inom högerextrema grupper då Palme mördades. Och som vanligt verkar högern ha svårt att förstå det här med diplomati. Så fort någon försöker bygga upp en dialog med länder istället för att skapa ett kallt krig mot dem, så tror högerfolk att man gillar dem.

Författaren verkar ju också göra ogrundade antagande om att Palme varit delaktig eller känna till Bofors-affären.

Här är för övrigt en bra redogörelse för vad Palme kände för kommunismen:
http://www.tunstrom.nu/palme-om-kommunismen/

När det gäller Aids-spåret som han också kommenterar så låter det också märkligt. Jag är inte ens insatt i det, men det lilla jag hört om det är att det påståtts ha utvecklats i ett forskningsstation i afrika, där man använt apor för medicinska experiment av olika slag. I sin ursprungliga artikel så kommenterar Roy själv det östtyska "ryktet": http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/roya.htm

Här är en intressant text som stödjer Roys tes, men som också kommenterar Stasi-ryktet:
http://rense.com/general45/cant.htm
(man kan undra om vem som är den verkliga desinformatören)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in