2013-06-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En missad tenta om typ 5 p (1p = en veckas studier) drabbar en och annan, ja. Med så många missade poäng som VB hade hoppar de flesta av en kurs på universitetet.

Vad har hennes studieresultat med detta att göra?
Citera
2013-06-05, 14:00
Medlem
När ska åklagarna presentera ev fler bevis i målet? Finns det ngn sista dag?
Citera
2013-06-05, 14:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Det har att göra med sannolikheten för att hon stack till en kompis en lördagkväll för att plugga.
Citera
2013-06-05, 14:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
När ska åklagarna presentera ev fler bevis i målet? Finns det ngn sista dag?
Vid åtal. Nej.
Citera
2013-06-05, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det var värre ändå. Hon hade klarat 12,6 poäng på hela det läsåret. LuTH verkar standardmässigt köra med 7,5-poängskurser på Teknisk Fysik under de första två åren, så det innebär 12,6 poäng av 45 möjliga per den 1 maj. Det är en studieprestation på 28,6%, och det är inte bara dåligt, utan katastrofen har i princip redan passerat - hon ligger efter med mer än en termin. Den enda chansen hon hade var att gå om första året, och ändra på tillräckligt mycket i studieteknik eller förhållningssätt för att det skulle funka då.

Är läsåret 2012-13 slut? Jag trodde att det blir färdigt i mitten av juni och man gör många prov från mitten av maj till mitten av juni?
Citera
2013-06-05, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Tycker du skriver mkt bra och har många poäng.
Var det inte så att poliserna fattade misstankar mot studiekamraten nästan direkt och började med sitt span. Tror jag har läst det i ngn artikel alt intervju på tv.

På presskonferensen den 10/5 är polisen rätt undvikande när de får frågor om kamraten. Pressansvarig avbryter flera gånger journalister som försöker ställa frågor om kamraten och polisens utredning av denne. Men det framgår i alla fall att polisen har talat med kamraten och att kamraten har berättat att VB lämnat hans bostad kl 21 den 4 maj och att kamraten står för den sista säkra iakttagelsen av VB.

Det vore ju direkt underligt om inte polisen hade fattat misstankar mot den sista personen som man med säkerhet vet har träffat VB i livet. Särskilt som denne är en expojkvän. Det står väl högst upp på sidan 1 i mordmanualen att denna personen ska undersökas noga och ingående .
Citera
2013-06-05, 14:19
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22

VB gick för att plugga hos en kompis den 4:e maj. VB,s mamma har sagt att VB hade en tenta den 6:e maj. Sett från synpunkten av tidigare studieresultat var denna tenta den 6:e maj viktig för VB - inte minst ekonomiskt - och då slarvar man inte borta några dagar hos vänner.

Mycket konstigt att dottern försvinner när så mycket står på spel, skulle jag resonerat som förälder.
Citera
2013-06-05, 14:20
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det var värre ändå. Hon hade klarat 12,6 poäng på hela det läsåret. LuTH verkar standardmässigt köra med 7,5-poängskurser på Teknisk Fysik under de första två åren, så det innebär 12,6 poäng av 45 möjliga per den 1 maj. Det är en studieprestation på 28,6%, och det är inte bara dåligt, utan katastrofen har i princip redan passerat - hon ligger efter med mer än en termin. Den enda chansen hon hade var att gå om första året, och ändra på tillräckligt mycket i studieteknik eller förhållningssätt för att det skulle funka då.

Då är det som jag misstänkt.
Har alltid funderat hur hon har kunnat vara kapabel till att studera på universitetet med hennes vokabulär och liknande, dessutom verkar ju även hon ha någon form av begåvningshandikapp.

Men då fick vi det utrett, frågan är dock hur hon från första början kom in på universitetet? Högskoleprovet finns det inte en chans hon har klarat med den svenskan hon besitter.
Citera
2013-06-05, 14:23
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Då är det som jag misstänkt.
Har alltid funderat hur hon har kunnat vara kapabel till att studera på universitetet med hennes vokabulär och liknande, dessutom verkar ju även hon ha någon form av begåvningshandikapp.

Men då fick vi det utrett, frågan är dock hur hon från första början kom in på universitetet? Högskoleprovet finns det inte en chans hon har klarat med den svenskan hon besitter.

Begåvningshandikapp? Förklara

Man kan vara duktig på ett spåk fast man varken skriver eller pratar det bra (pratar vet vi ju inte hur bra/dålig hon var eller? Hur som, hennes engelska var det väl inget fel på?)Menar så klart att man kan förstå vad som sägs och läsa ett språk utan för den delen vara duktig på att prata det eller skriva det språket. Och det var inte direkt svenska kurser hon läste så lärarna går inte efter hur hon stavar.
Senast redigerad av succubusan 2013-06-05 kl. 14:28.
Citera
2013-06-05, 14:25
Medlem
Popcorn76s avatar
Ni som har koll på masterna: Om man är vid Gruvberget, kan mobilsignaler gå via Sävastmasten då? Har förstått att det finns fler där, men någon av dem.
Citera
2013-06-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
VB gick för att plugga hos en kompis den 4:e maj. VB,s mamma har sagt att VB hade en tenta den 6:e maj. Sett från synpunkten av tidigare studieresultat var denna tenta den 6:e maj viktig för VB - inte minst ekonomiskt - och då slarvar man inte borta några dagar hos vänner.

Mycket konstigt att dottern försvinner när så mycket står på spel, skulle jag resonerat som förälder.

Mamman kanske inte var så insatt i dotterns studier. VB kanske bara hade nämnt att hon hade en viktig tenta den 6 maj.
Mina föräldrar hade aldrig en aning om vad jag höll på med under studieåren och de är ändå svenskar. VBs mamma kommer från ett annat land och kan inte språket för det första och kanske inte heller är insatt i poängsystemet. Hon fick väl bara förlita sig på vad dottern berättade.Jag tror inte hon har berättat om sin dåliga resultat eftersom mamman säger att det gick bra för henne.
Citera
2013-06-05, 14:29
Medlem
Vet vi förresten något om vad VB tog med sig hemifrån av pluggmaterial? Böcker, block, dator, Ipad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in