2013-06-05, 13:21
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/beslut-i-dag-om-ytterligare-advokat
Citat:
Nej till ytterligare advokat
Citera
2013-06-05, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/beslut-i-dag-om-ytterligare-advokat

Vi får se om det blir något byte av advokat nu då.
Citera
2013-06-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mamman säger i den tidigare idag diskuterade intervjun med NSD att flickan var jätteduktig i skolan. Man kan konstatera att mamman endera skönmålar eller har dålig insikt i hur VBs studier går. Vilket gör att man nog ska ta mammans påståenden med en nypa salt överlag.

Nog är VB´s resultat dåliga, men jämfört andra studenters 1:a år på universitet är de inte fullt så dåliga som de ser ut. Det brukar ta 1 - 2 terminer innan gymnasieelever får klart för sig vad som faktiskt krävs på universitetsnivå. Dessutom innebär det nya "fria" livet och det nya ekonomiska ansvaret att tiden lätt rusar iväg utan att kurserna avslutas. Fester och tentaångest är vanliga minnen för många studenter de första terminerna. Vi är många som kommer ihåg hur det var och så troligtvis även den förträfflige Hamilkar.
Citera
2013-06-05, 13:26
Medlem
Citat:
Det är ingen som har riskerat hennes liv genom att söka i fel områden. De har sökt brett, i ett 55 kvadratkilometer stort område. Det du inte fattar är att de inte har gjort en sak i taget, utan jobbat efter flera alternativa teorier samtidigt.

Dessutom stämmer inte din tidslinje. Sökinsatsen avbröts på fredagskvällen - vilket i tid ligger efter att presskonferensen hade varit där polisen sitter och säger att kompisen har uppgett att hon lämnat hans lägenhet kl 21 den 4 maj. Så sökinsatsen avbröts inte på grund av att polisen hade fått ny info om hennes aktiviteter, den infon hade man redan medan sökinsatsen pågick.

Bra, jag kunde inte skriva det bättre.
De har gjort söken efter sista signaler mobil samt "kompis" bostad och det har varit stora sökinsatser. När man sen inser att VB finns ej inom området utan man misstänker att hon förts ut från området så avbryter man sökandet och strax därefter ändras brottsrubriceringen till människorov. De hade redan den 10'e vid presskonferensen starka misstankar mot MtGM och startade spaning inriktat på honom.
Citera
2013-06-05, 13:28
Medlem
Citat:
Mamman säger i den tidigare idag diskuterade intervjun med NSD att flickan var jätteduktig i skolan. Man kan konstatera att mamman endera skönmålar eller har dålig insikt i hur VBs studier går. Vilket gör att man nog ska ta mammans påståenden med en nypa salt överlag.

Studierna har ju redan behandlats tidigare i tråden. Teknisk Fysik är svårt ämne och sannolikt var hon väl i början på sina studier. Inte alls katastrof! Många har det svårt första året, och det behöver inte betyda att hon inte är jätteduktig. Sen vet man ju inte hur mycket efter hon låg. Det är skillnad om man är 10% eller 90% från G i en kurs. Några omtentor och hon är ikapp, eller så kunde det ha blivit. Det brukar ge med sig under andra året .

Vilken mamma är inte stolt över en dotter som studerar Civ.ing på LTU, så länge hon kämpar på? Själv skulle jag inte lägga mer energi på att analysera detta sak.
Citera
2013-06-05, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Nog är VB´s resultat dåliga, men jämfört andra studenters 1:a år på universitet är de inte fullt så dåliga som de ser ut. Det brukar ta 1 - 2 terminer innan gymnasieelever får klart för sig vad som faktiskt krävs på universitetsnivå. Dessutom innebär det nya "fria" livet och det nya ekonomiska ansvaret att tiden lätt rusar iväg utan att kurserna avslutas. Fester och tentaångest är vanliga minnen för många studenter de första terminerna. Vi är många som kommer ihåg hur det var och så troligtvis även den förträfflige Hamilkar.

Tja, jag vet inte. Jag tycker det låter som exceptionellt dåliga resultat, jag kan inte själv relatera till att det var så generellt bland studenterna när jag pluggade på högskolan. Men det kan ju bero på vilken högskolan man går. En förklaring är väl att antagningskraven till Teknisk fysik på Luleå Tekniska Universitet är så låga - det krävdes 0,6 på högskoleprovet HT 2012 för att komma in - vilket naturligtvis gör att en betydande andel av studenterna faktiskt inte har vad som krävs för att klara utbildningen.
Citera
2013-06-05, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Bra, jag kunde inte skriva det bättre.
De har gjort söken efter sista signaler mobil samt "kompis" bostad och det har varit stora sökinsatser. När man sen inser att VB finns ej inom området utan man misstänker att hon förts ut från området så avbryter man sökandet och strax därefter ändras brottsrubriceringen till människorov. De hade redan den 10'e vid presskonferensen starka misstankar mot MtGM och startade spaning inriktat på honom.

Håller med om allt förutom att brottsrubriceringen var människorov redan från att man startade brottsutredningen (den 9:e tror jag). Brottsutredningen startades parallellt med att man bedrev eftersök utifrån teorin att hon fallit offer för en olycka, suiciderat, gått vilse osv. Jag är också säker på att man hade starka misstankar mot KJ vid tiden för presskonferensen, men att man försökte låtsas inför pressen som att man inte hade det.
Senast redigerad av Zurfarn08 2013-06-05 kl. 13:38.
Citera
2013-06-05, 13:36
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo

Ja, det blir intressant. Dom kanske testar att överklaga beslutet först, fast det har man kanske inte så mycket för ändå. I något skede kan väl en mer erfaren försvarare bytas in, skulle inte bli förvånad om det inkommer en ansökan om detta redan på fredag.
Citera
2013-06-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo

Ett något oväntat beslut om man ser till styrkeförhållandet mellan åklagarsidan och försvaret. Det var i mina ögon oväntat med tanke på att detta beslut kan ligga tingsrätten till last vid en fällande indiciedom. Brottet är ju allvarligt och fått motsvarande uppmärksamhet.
Står sig detta beslut får vi för Tingsrättens skull hoppas att KJ fälls på teknisk bevisning och inte sannolikhet som ju fallen är i indiciemål.
Citera
2013-06-05, 13:47
Medlem
Citat:
Håller med om allt förutom att brottsrubriceringen var människorov redan från att man startade brottsutredningen (den 9:e tror jag). Brottsutredningen startades parallellt med att man bedrev eftersök utifrån teorin att hon fallit offer för en olycka, suiciderat, gått vilse osv. Jag är också säker på att man hade starka misstankar mot KJ vid tiden för presskonferensen, men att man försökte låtsas inför pressen som att man inte hade det.

Brottsrubr. "människorov var säkert någon/några dagar tidigare, krim L-I Johans*on nämnde det vis P-konf. 10,e, det kör en parallellutredning om just m-rov.
Citera
2013-06-05, 13:48
Medlem
Citat:
Det är ingen som har riskerat hennes liv genom att söka i fel områden. De har sökt brett, i ett 55 kvadratkilometer stort område. Det du inte fattar är att de inte har gjort en sak i taget, utan jobbat efter flera alternativa teorier samtidigt.

Dessutom stämmer inte din tidslinje. Sökinsatsen avbröts på fredagskvällen - vilket i tid ligger efter att presskonferensen hade varit där polisen sitter och säger att kompisen har uppgett att hon lämnat hans lägenhet kl 21 den 4 maj. Så sökinsatsen avbröts inte på grund av att polisen hade fått ny info om hennes aktiviteter, den infon hade man redan medan sökinsatsen pågick.
Tycker du skriver mkt bra och har många poäng.
Var det inte så att poliserna fattade misstankar mot studiekamraten nästan direkt och började med sitt span. Tror jag har läst det i ngn artikel alt intervju på tv.
Citera
2013-06-05, 13:53
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1

En missad tenta om typ 5 p (1p = en veckas studier) drabbar en och annan, ja. Med så många missade poäng som VB hade hoppar de flesta av en kurs på universitetet.

Edit: 1,5 poäng = en veckas studier enligt det nya systemet för högskolan.
Senast redigerad av MossTrums 2013-06-05 kl. 14:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in