2013-06-05, 12:17
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Hur vanligt är det att man får ha två advokater?

Jag vet inte hur vanligt det är. Min gissning är att det är ovanligt.

Citat:
I vilka fall i Sverige har det tidigare varit aktuellt?
Det har sagts i tråden att Pet*r M*ngs hade två försvarare. Dom bägge framträder i SR-artikeln:
Citat:
P*ter M*ngs försvarare Jesper Montan och Douglas Norking menar att deras klient saknar motiv för brotten.
Citera
2013-06-05, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Din teori låter mycket luddig. Flickan hade en viktig tenta den 6 maj. Quarrel har redovisat att hon klarat av 12,6 poäng av 30 möjliga på Teknisk Fysik. Mamman har berättat att hon hade en tenta måndagen den 6:e maj.

Vilken mamman skulle nöja sig med ett sådant svar från polisen om att återkomma om några dagar när barnet gått till en kamrat för att plugga den 4:e maj inför en helt avgörande omtenta den 6:e maj.

Tycker inte att det låter så konstigt. Det kan t ex har varit språkförbistring. Mamman ringer polisen på dan den 5:e, polisen säger att hon ska återkomma när dottern varit borta 48 timmar, mamman tror att polisen säger att hon ska återkomma om 48 timmar, dvs den 7 maj. Mamman är inte svensk och kan känna sig i underläge mot svenska myndigheter = hon gör som polisen säger oavsett om hon biter på naglarna under tiden.
Senast redigerad av Zurfarn08 2013-06-05 kl. 12:20.
Citera
2013-06-05, 12:27
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxe
Han var inte med på den skallgången. Och även om han hade fått den chansen, så tror jag knappast att han deltagit. Då hade blivit tvungen att spela teater i skogen när kroppen hittades. KJ var nog helt enkelt med på de andra söken för att det skulle se bra ut och i tro om att misstankarna skulle avledas ifrån honom.

Här tycker jag att det blev en väldig miss. Om han hade varit med + en civilpolis eller annan erfaren, kunde den/de observerat reaktionen, före, under och efter fyndet.
Citera
2013-06-05, 12:31
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robberazz
KJ var tydligen med på skallgången med MPS när de hittade VB stog det tidigare nånstanns i tråden?
Vart hittar man denna infon då?
Citat:
Ursprungligen postat av Toxe
Han var inte med på den skallgången. Och även om han hade fått den chansen, så tror jag knappast att han deltagit. Då hade blivit tvungen att spela teater i skogen när kroppen hittades. KJ var nog helt enkelt med på de andra söken för att det skulle se bra ut och i tro om att misstankarna skulle avledas ifrån honom.
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Här tycker jag att det blev en väldig miss. Om han hade varit med + en civilpolis eller annan erfaren, kunde den/de observerat reaktionen, före, under och efter fyndet.

Om KJ hade varit med i ödehuset den 20 maj så hade bevisläget kunnat försvåras. Viktigt inte den misstänkte har möjlighet att sätta dit några nya fot- eller fingeravtryck mm.
Citera
2013-06-05, 12:32
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
I snart två veckor har 22-åringen pressats i förhör av två av Luleåpolisens skickligaste förhörsledare.
Under hela tiden har han nekat all inblandning i mordet på Vatchareeya Bangsuan.
Ändå är åklagare Ulrika Schönbeck optimistiskt.
– Bevisläget är redan förhållandevis starkt, säger hon.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7692883
Det låter ju lovande.
Citera
2013-06-05, 12:38
Medlem
btw, är inte ett dugg jävla förvånad att "räddningsledaren" för polisen valde att avbryta sökandet när han insåg att de, mest troligt, söker en kropp... han har väl vandrat några meter i skogen o sparkat på någon kotte o suckat o torkat sin svettiga panna.. (ursäkta men känner man till "räddningsledarens" bakgrund är det ganska märkligt att han ens får titulera sig "räddningsledare för polisen")
suck.
off topic maybe, ber om ursäkt.
dock är svordomarna JÄVLIGT befogade o dessa ber jag inte om ursäkt för.
Citera
2013-06-05, 12:39
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe

Tror att KJ hade en väldigt tät kontakt med Mps och Mps med honom. Han var ju troligtvis med på alla sök i deras regi, förutom egna sök med kompisarna. På något sätt tror jag nog polisen nyttjade detta faktum eftersom KJ var under lupp redan från början. Utredare gillar statistik och KJ var den som sett VB sist.

Tror nog att något kring detta kan bli en kommande nyhet i tidningarna.
Senast redigerad av highfive 2013-06-05 kl. 12:41.
Citera
2013-06-05, 12:45
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Om KJ hade varit med i ödehuset den 20 maj så hade bevisläget kunnat försvåras. Viktigt inte den misstänkte har möjlighet att sätta dit några nya fot- eller fingeravtryck mm.

Jag menar inte att KJ skulle fått leda gruppen, utan mer i bakgrunden av den innersta sökgruppen, men "betrodd". Han var ju under bevakning s a s och detta sök hade ju kunnat bli väldigt givande, utifrån oskyldig/skyldig.
Citera
2013-06-05, 12:46
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
De avser det datum då en formell anmälan upprättades, skulle inte tro de vill kännas vid att de bad föräldrarna vänta nåt dygn.
Man får alltid rådet att avvakta, om det inte föreligger suicidrisk eller om det förekommit allvarliga hot.

Om jag minns rätt sades det redan i första Efterlystinslaget att föräldrarna anmält försvinnandet dagen efter (alltså den 5e) och att polisen inte motsade det.
Citera
2013-06-05, 12:50
Medlem
Kan det vara så att KJs pappa i samråd med försvarsadvokaten (BF), begärt om en extra advokat? Om det är så, då, ger inga bra signaler i KJs fördel. Kanske BF tycker att det är kört och vill inte vara ensam försvarare?
Citera
2013-06-05, 12:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Din teori låter mycket luddig. Flickan hade en viktig tenta den 6 maj. Quarrel har redovisat att hon klarat av 12,6 poäng av 30 möjliga på Teknisk Fysik.
Det var värre ändå. Hon hade klarat 12,6 poäng på hela det läsåret. LuTH verkar standardmässigt köra med 7,5-poängskurser på Teknisk Fysik under de första två åren, så det innebär 12,6 poäng av 45 möjliga per den 1 maj. Det är en studieprestation på 28,6%, och det är inte bara dåligt, utan katastrofen har i princip redan passerat - hon ligger efter med mer än en termin. Den enda chansen hon hade var att gå om första året, och ändra på tillräckligt mycket i studieteknik eller förhållningssätt för att det skulle funka då.
Citera
2013-06-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Om jag minns rätt sades det redan i första Efterlystinslaget att föräldrarna anmält försvinnandet dagen efter (alltså den 5e) och att polisen inte motsade det.
Och fick besked att vänta/återkomma efter 48 timmar, kan stämma med tiden om man tänker så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in