2013-06-03, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Klart intressant tråd, tänk att Dawkins skapat en religion!

Pastafarianismen är ur-religionen ... moders-religionen ... från vilken alla andra religioner har sina ursprung.

Den har bara varit esoterisk och gömd i zillioner av år, och har först på senaste tiden manifestrat sig exoterisk.
Citera
2013-06-03, 16:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ty står det inte skrivit*, eller snarare kommer att stå skrivit ..... eftersom jag inte har skrivit det ännu ...

Citera
2013-06-04, 10:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Några medlemmar har fortfarande inte förstått att så fort DFSM försvinner kan ingen göra så att han kommer tillbaka. DFSM kan inte själv göra så att han kommer tillbaka, för han finns inte.

Varför har du slutat att följa upp detta transcendens-immanens argument på denna tråd?
Citera
2013-06-04, 18:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Varför har du slutat att följa upp detta transcendens-immanens argument på denna tråd?

Har inte slutat, har bara inte haft så mycket tid. Nåväl, vad tycker du är konstigt med transcendens-immanens argumentet?
Citera
2013-06-04, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har inte slutat, har bara inte haft så mycket tid. Nåväl, vad tycker du är konstigt med transcendens-immanens argumentet?

Jag vill höra mera om din version av det.
Citera
2013-06-04, 18:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag vill höra mera om din version av det.
Kan du fräscha upp diskussionen kring trascendens och immanens? Hur långt kom vi?
Citera
2013-06-04, 22:12
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Kan du fräscha upp diskussionen kring trascendens och immanens? Hur långt kom vi?
Vår gud är allsmäktig och kan göra vad fan han vill, vilket du nekar till. För en allsmäktig varelse finns inga omöjligheter.
Citera
2013-06-04, 22:46
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drandreasson
Hej, ni kanske sett mig hänga här på religions forumet en del på sistone och en del av er är säkert medvetna om min starkt sekulära världsbild men den har ändrats helt för jag har nu sett ljuset och lärt mig sanningen om gud. Han, eller snarare den, existerar i allra högsta grad och dess utseende liknar ett mål spaghetti med ett antal köttbullar. Jag har levt mitt liv i synd och gudsförnekelse men jag är nu en trogen pastafarit. Det här är inga fantasier, det finns hårda bevis för det! Och här är dem:

Först finns såklart det kosmologiska gudsbeviset; Allting som händer eller finns har en orsak eller ett ursprung. Orsaken har såklart också en orsak eller ett ursprung. Denna kedjereaktion kan inte vara oändlig och måste ha ett ursprung. Detta leder till den uppenbara slutsatsen att det flygande spaghetti monstret existerar.
Sen har vi det teologiska beviset; Naturen bygger på komplexitet, ordning, anpassning, syfte och skönhet. Dessa saker kan inte uppstå genom slump, utan endast genom ett skapande medvetande. Alltså finns spaghettimonstret.
Ontologiska gudsbeviset: Att existera är bättre än att inte existera. Tänk dig den bästa varelsen du kan föreställa dig. Ifall denna varelse inte existerar så tänker du inte på den bästa varelsen, då existens är bättre än icke-existens. Den bästa tänkbara varelsen måste alltså existera.
Grad-argumentet: Alla föremål har egenskaper som kan mätas i grader (Storlek, värme-effektivitet, mekanisk energi, vikt, etc.) Ifall 2 föremål delar en egenskap men har den i olika grader så finns det ett föremål som har den högsta möjliga graden av egenskapen. Det finns därmed ett föremål som har den högsta graden av alla egenskaper. Ergo: Spaghettimonster.

Sen kan jag såklart konstatera det uppenbara, vi vet alla att det finns gott och ont, eller hur? Men hur skulle vi kunna skilja på dessa faktorer utan en allvetande omnipotent källa som förklarade vad gott och ont var? Nä, just det.
Och kan ni föreställa er vilka fjantiga saker som dedära vetenskapsmännen säger; att liv skulle ha uppstått genom, vad, microorganismer som bildade organisk massa av syre och väte? Och sedan sakta utvecklades med anpassning till överlevnads-förutsättningarna? Haha, låter inte särskilt troligt! Och alla dessa fossiler de pratar om på discoverychannel, spaghettimonstret la dit dem för att testa vår tro.

Dessutom kan ni inte bevisa att spaghettimonstret inte finns sådeså!

Bra poäng. Tror du på spagettimonstret? Bekräfta ett ja, sedan går vi vidare.
Citera
2013-06-04, 22:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Vår gud är allsmäktig och kan göra vad fan han vill, vilket du nekar till. För en allsmäktig varelse finns inga omöjligheter.

Kan din gud skapa en annan gud om du anser att han är allsmäktig?
Citera
2013-06-05, 00:37
Medlem
Haajibs avatar
Citat:

Spaghettimonstret är inte den sanna guden om han gör en kopia av sig själv, han kan dock härda levande varelser till demigudar med sina pastakrafter, men eftetsom han är den enda riktiga guden kan han inte göra kopior av sig själv.
Citera
2013-06-05, 09:34
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Kan din?
Citera
2013-06-05, 10:30
Bannlyst
Spagettimonstret är ju faktiskt en ganska bra bild av min tro. Jag vet inte vad jag tror på, jag vet inte meningen eller syftet, jag vet egentligen ingenting förrutom att jag har en slags förtröstan. Det viktiga är nog inte att man faktiskt tror, det viktigaste är att man VILL tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in