2013-06-03, 21:12
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tullen tar inte paketet, men du måste betala skatt och moms på din import.

Ja så är det ju absolut, trist
Citera
2013-06-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akksel2
Är det någon ide att slänga iväg en liten beställning från Brewdog.com? dom skeppar ju lite öl till sverige, men den lär väll tullen ta så fort dom får syn på paketet? Någon som provat?

Några burkar döda ponny klubben hade ju inte varit fel i sommarvärmen

Jag har inte beställt själv men vet många som har gjort. Så länge det är inom Eu är import reglerna väldigt slappa. Tror egentligen att om det ska vara 100% rätt så ska du betala skatt men har aldrig hört talas om nån som fått sitt paket stoppat ifrån ett eu land.
Citera
2013-06-03, 23:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Jag har inte beställt själv men vet många som har gjort. Så länge det är inom Eu är import reglerna väldigt slappa. Tror egentligen att om det ska vara 100% rätt så ska du betala skatt men har aldrig hört talas om nån som fått sitt paket stoppat ifrån ett eu land.
eftersom alkohol är punkskattad så måste du betala skatt och moms även om det är inom EU.

nu kommer grejen, köper du öl i tyskland, fraktar hem det själv så räcker den skatt som betalas i tyskland, anlitar du en 3:e part för tranporten så skall du betala skatt i sverige, även om den är skattad i tyskland. du skall anmäla detta och betala via blankett som du får fixa själv. du kan ju naturligtvis skita i allt detta.

här är mer:
http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragorochsvar/fragorochsvarforprivatpersoner.4.16ca6de0120cf835f eb80001238.html#kopaalkoholpainternet
Citera
2013-06-04, 14:32
Medlem
Feadogs avatar
Många företag som skeppar vin och whisky betalar ju den svenska skatten och har totalpriset inkl. all skatt på hemsidan om man anger att man handlar från Sverige. Jag vet inte hur det är med Brewdog dock.
Citera
2013-06-04, 14:44
Medlem
rayraviolis avatar
Nån som gillar kriek och kan rekommendera en som finns på Systembolaget?
Citera
2013-06-04, 14:58
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nån som gillar kriek och kan rekommendera en som finns på Systembolaget?

Är inte så insnöad på Kriek som många andra förmodligen är, men Oude Kriek Boon tyckte jag var mycket trevlig.
Citera
2013-06-04, 15:30
Medlem
Thuures avatar
Jag har köpt saker från BrewDog (och andra webshopar för öl) flera gånger och likaså många av mina vänner. Ingen av oss har behövt betala moms/skatt/tullavgift en endaste gång.
Citera
2013-06-04, 15:44
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Jag har köpt saker från BrewDog (och andra webshopar för öl) flera gånger och likaså många av mina vänner. Ingen av oss har behövt betala moms/skatt/tullavgift en endaste gång.
det handlar inte om att "behöva", dvs att du skall förvänta dig en faktura eller dylikt., skall du importera alkohol så måste du registrera dig hos skatteverket innan du gör detta och sedan deklarera det du importerar, det är alltså upp till dig att se till att detta betalas.

alltså kan du skita i det, det blir ju bara dock värre den dagen man har oturen och får sitt paket stoppat då de slår ditt namn och ser att du inte finns med i rullarna.
nu har jag ingen aning om hur stor chansen är att "åka dit" eller inte, men bara så man är medveten om hur det fungerar.
Citera
2013-06-04, 22:27
Medlem
Germanofils avatar
Dricker en flaska Chimay Blå nu ikväll. Andra gången jag testar den och jag kan inte sätta fingret på det men på något sätt smakar den sämre än de andra mörka trappister som jag testat. Föredrar helt klart de mörka varianterna från Westmalle och a Chouffe, och även Rochefort som jag testade nu senast. Menar inte att Chimay är dålig, men riktigt bra är den inte heller...
Citera
2013-06-04, 22:49
Medlem
brutefishs avatar
avery maharaja smakar ju inte kattpiss direkt. skönt med en rejäl humlekick.
detta vore något för doktoranden, visst är nästan hundralappen per flaska ganska högt, men som sagt, den går absolut inte av för hackor.

tur jag köpte 5st, en ska ner i källaren sen och få ligga, måste också prova en mot hardcore och se hur nära den kommer.
Citera
2013-06-04, 23:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det handlar inte om att "behöva", dvs att du skall förvänta dig en faktura eller dylikt., skall du importera alkohol så måste du registrera dig hos skatteverket innan du gör detta och sedan deklarera det du importerar, det är alltså upp till dig att se till att detta betalas.

alltså kan du skita i det, det blir ju bara dock värre den dagen man har oturen och får sitt paket stoppat då de slår ditt namn och ser att du inte finns med i rullarna.
nu har jag ingen aning om hur stor chansen är att "åka dit" eller inte, men bara så man är medveten om hur det fungerar.
Sannolikheten att det stoppas i tullen är inte särskilt stor. Om det skulle fastna är dock inte punktskatt och tullavgifter någon höjdare, nästan billigare att låta tullen behålla försändelsen och köpa sig en ny då.
Citera
2013-06-04, 23:25
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Sannolikheten att det stoppas i tullen är inte särskilt stor. Om det skulle fastna är dock inte punktskatt och tullavgifter någon höjdare, nästan billigare att låta tullen behålla försändelsen och köpa sig en ny då.
visst, så kan man avväga, jag ville bara berätta hur det fungerar.
men å andra sidan, hade jag köpt en laddning för kanske 10k så hade jag nog betalat "avgifterna" än att låta dom hälla ut det, som sagt det beror på hur mycket man har köpt för och vilka sorter, säg att man fått tag på en vintage champagne som man bara måste ha, då får man ju ta smällen och betala.

edit: fy fan vad god maharajan är. nom nom nom nom nom.
Senast redigerad av brutefish 2013-06-04 kl. 23:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in