2013-06-03, 09:22
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Har lönekonto och internetbank hos Handelsbanken enbart för att det är gratis och fungerar. Flyttar pengarna direkt när lönen kommit och räkningarna är betalda. Svettbank skulle jag inte ta i med tång.

flyttar? du menar tar ut?
eller flyttar du till en annan bank?
Citera
2013-06-03, 09:46
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
flyttar? du menar tar ut?
eller flyttar du till en annan bank?

Till andra banker.
Citera
2013-06-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Handelsbanken helt klart, de har samma typ av tjänster som de flesta andra men jag upplever de som en mer stabil och personlig bank.
Håller med.
Citera
2013-06-04, 16:00
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Till andra banker.

är det inte lättare att strunta i handelsbanken helt och föra
över pengarna direkt till de bankerna?
Citera
2013-06-04, 16:05
Medlem
Voltecs avatar
Handelsbanken helt klart, inte för att jag har så mycket pengar att jag behöver bli rädd ifall den går omkull (statlig ersättning uppgår till 1 miljon) mest för deras kundservice och lättillgänglighet via telefonbanken öppet dygnet runt, vilket jag förstått inte swedbank har!

Handelsbanken vet vad nöjd kund är!
Citera
2013-06-04, 16:06
Medlem
Voltecs avatar
Sen har jag förstått att Swedbank har massa avgifter som inte handelsbanken har. såsom konotavgift och kortavgift. Handelsbanken är helt gratis inom de områden förutom visakortet osm kostar 250:- per år
Citera
2013-06-04, 16:07
Medlem
stefan555s avatar
Nu vet jag i och för sig inte vilkan bank som han för över till, men det går inte att betala räkningar på alla banker via deras Intenetbank. Att man har Banktillstånd och får kalla sig för Bank, betyder inte att man måste erbjuda betaltjänster.
Citera
2013-06-04, 16:08
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan555
Nu vet jag i och för sig inte vilkan bank som han för över till, men det går inte att betala räkningar på alla banker via deras Intenetbank. Att man har Banktillstånd och får kalla sig för Bank, betyder inte att man måste erbjuda betaltjänster.

nuförtiden har nästan alla banker internetbank
Citera
2013-06-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Swedbank är en del av den socialdemokratiska rörelsen, tillsammans med Folksam, KF, LO, Riksbyggen och HSB. Swedbank är bankernas Konsum, det är ett politiskt ställningstagande att vara kund i Swedbank. Jag skulle självklart välja SHB.

Folksam räddar Swedbank: http://www.affarsvarlden.se/hem/haus...cle2553586.ece

Helt klart den svåraste biten för mig, speciellt när man är anställd av banken i fråga och är åt andra hållet politiskt. Borde säga upp mig imorgon av principskäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Voltec
Handelsbanken helt klart, inte för att jag har så mycket pengar att jag behöver bli rädd ifall den går omkull (statlig ersättning uppgår till 1 miljon) mest för deras kundservice och lättillgänglighet via telefonbanken öppet dygnet runt, vilket jag förstått inte swedbank har!

Handelsbanken vet vad nöjd kund är!

Citat:
Ursprungligen postat av Voltec
Sen har jag förstått att Swedbank har massa avgifter som inte handelsbanken har. såsom konotavgift och kortavgift. Handelsbanken är helt gratis inom de områden förutom visakortet osm kostar 250:- per år

Du får nog tänka om innan du skriver Voltec.
För det första, insättningsgarantin är 100 000 euro. Det var ett tag sedan det var lika mycket som en miljon kronor. Telefonbank med personlig service dygnet runt är ju mycket bättre hos handelsbanken förstås, Swedbank har endast det 07-23.

För det andra har inte Swedbank någon kontoavgift. Däremot avgift för VISA/Mastercard bankkort(250kr/år), samma som SHB har, och en avgift för Internetbanken om man vill kunna betala räkningar via den. (175kr/år).

Så om de "massa" avgifter du nämner uppgår till avgiften för internetbetalning och du anser att 175kr/år är en massa så stämmer det väl.

Sen att Handelsbanken generellt sett har sämre ränta på sparkonton än Swedbank och därigenom tar igen det de förlorar på att hålla den gratis är väl en annan femma.

Jag generaliserar naturligtvis och går på de listpriser som går att finna på respektive hemsida. Det går säkerligen att förhandla bort både det ena och det andra på båda bankerna. Men det stora massan kunder har nog listpriser om jag får gissa.
Förutom kanske alla skribenter på flashback där alla har minst 50mille sparat förstås.

Och eftersom jag skriver på Flashback och således har 50 mille sparat så har jag mitt kapital hos både Swedbank, Handelsbanken, Volvo Finans, Skandia, SEB, Ikano, Hoist samt Forex för kontanthanteringens skull.
Citera
2013-06-04, 17:55
Medlem
stefan555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
nuförtiden har nästan alla banker internetbank

Rätt, men inte alla har en betaltjänst där du kan betala dina räkningar, T ex. TF Bank, GE Money Bank, Resurs Bank har Internetbank, men inte någon betalservice
Citera
2013-06-04, 18:11
Medlem
stefan555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Helt klart den svåraste biten för mig, speciellt när man är anställd av banken i fråga och är åt andra hållet politiskt. ....
För det andra har inte Swedbank någon kontoavgift. Däremot avgift för VISA/Mastercard bankkort(250kr/år), samma som SHB har, och en avgift för Internetbanken om man vill kunna betala räkningar via den. (175kr/år). .........

Så om de "massa" avgifter du nämner uppgår till avgiften för internetbetalning och du anser att 175kr/år är en massa så stämmer det väl. ..............Sen att Handelsbanken generellt sett har sämre ränta på sparkonton än Swedbank och därigenom tar igen det de förlorar på att hålla den gratis är väl en annan femma. ...............

Det finns ett frikort på Handelsbanken som är gratis...dvs ingen avgift, men du kan bara ta ut 16 gånger per år om jag inte missminner mig.

Swedbank tas 175 kr för Internetbanken, handelsbanken tar 0 kr.

Om vi nu ser till dina uppgifter så kostar det minst 425 kr per år hos Swedbank (med kort). Handelsbanken 0 kr med frikort. Behöver man plocka ut mer än 16 gånger per år kompletterar man med Forex privatkonto, kostnad 0 kr, och då ingår ett visakort (gratis), sedan får man 1,8% ränta på pengarna. Vilket är bättre ränta än Swedbanks sparkonto.
Citera
2013-06-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefan555
Det finns ett frikort på Handelsbanken som är gratis...dvs ingen avgift, men du kan bara ta ut 16 gånger per år om jag inte missminner mig.

Swedbank tas 175 kr för Internetbanken, handelsbanken tar 0 kr.

Om vi nu ser till dina uppgifter så kostar det minst 425 kr per år hos Swedbank (med kort). Handelsbanken 0 kr med frikort. Behöver man plocka ut mer än 16 gånger per år kompletterar man med Forex privatkonto, kostnad 0 kr, och då ingår ett visakort (gratis), sedan får man 1,8% ränta på pengarna. Vilket är bättre ränta än Swedbanks sparkonto.

Ska vi jämföra äpplen med äpplen eller äpplen med päron?
Du betalar 0kr hos handelsbanken för du behöver aldrig göra offlineköp eller ta ut mer än 16ggr per år. Men om du behöver göra det eller vill ha bättre ränta så går du till en annan bank. Korrekt uppfattat av mig?

Medan om du är kund i Swedbank betalar du alltid minst 425kr per år enligt ditt sätt att se på saken, för om man är kund i swedbank kan man inte nyttja andra banker enligt dig?

Om du då har alla räkningar på autogiro och har ett gratis kreditkort från statoil, där den räkningen naturligtvis betalas med autogiro från ditt swedbankkonto, och har buffertsparandet hos hoist till 2.55% = 0kr per år.

Min poäng mot slutet i förra inlägget, som kanske var alldeles för sarkastiskt för att tolkas som en smula seriöst, är att varför begränsa sig till antingen eller när man kan ha flera banker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in