Citat:
Ursprungligen postat av
trottwell
Swedbank är en del av den socialdemokratiska rörelsen, tillsammans med Folksam, KF, LO, Riksbyggen och HSB. Swedbank är bankernas Konsum, det är ett politiskt ställningstagande att vara kund i Swedbank. Jag skulle självklart välja SHB.
Folksam räddar Swedbank:
http://www.affarsvarlden.se/hem/haus...cle2553586.ece
Helt klart den svåraste biten för mig, speciellt när man är anställd av banken i fråga och är åt andra hållet politiskt. Borde säga upp mig imorgon av principskäl.
Citat:
Ursprungligen postat av
Voltec
Handelsbanken helt klart, inte för att jag har så mycket pengar att jag behöver bli rädd ifall den går omkull (statlig ersättning uppgår till 1 miljon) mest för deras kundservice och lättillgänglighet via telefonbanken öppet dygnet runt, vilket jag förstått inte swedbank har!
Handelsbanken vet vad nöjd kund är!
Citat:
Ursprungligen postat av
Voltec
Sen har jag förstått att Swedbank har massa avgifter som inte handelsbanken har. såsom konotavgift och kortavgift. Handelsbanken är helt gratis inom de områden förutom visakortet osm kostar 250:- per år
Du får nog tänka om innan du skriver Voltec.
För det första, insättningsgarantin är 100 000 euro. Det var ett tag sedan det var lika mycket som en miljon kronor. Telefonbank med personlig service dygnet runt är ju mycket bättre hos handelsbanken förstås, Swedbank har endast det 07-23.
För det andra har inte Swedbank någon kontoavgift. Däremot avgift för VISA/Mastercard bankkort(250kr/år), samma som SHB har, och en avgift för Internetbanken om man vill kunna betala räkningar via den. (175kr/år).
Så om de "massa" avgifter du nämner uppgår till avgiften för internetbetalning och du anser att 175kr/år är en massa så stämmer det väl.
Sen att Handelsbanken generellt sett har sämre ränta på sparkonton än Swedbank och därigenom tar igen det de förlorar på att hålla den gratis är väl en annan femma.
Jag generaliserar naturligtvis och går på de listpriser som går att finna på respektive hemsida. Det går säkerligen att förhandla bort både det ena och det andra på båda bankerna. Men det stora massan kunder har nog listpriser om jag får gissa.
Förutom kanske alla skribenter på flashback där alla har minst 50mille sparat förstås.
Och eftersom jag skriver på Flashback och således har 50 mille sparat så har jag mitt kapital hos både Swedbank, Handelsbanken, Volvo Finans, Skandia, SEB, Ikano, Hoist samt Forex för kontanthanteringens skull.